Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Beslutsångest! FSW el FRR/Race
-
@dr Masse 436670 wrote:
Är benägen att hålla med. Folk som kör snabbt är snabba på nästan all utrustning.
Minns väl när min gode vän Glen Alpin körde 30 knop+ på en Fanatic Skate 100 och ett Simmer XD 6.4. De allra flesta camberseglare fick se sig omkörda den dagen.
Nej men nu får ni sluta. Om ni menar att en bra seglare seglar bra på vilka grejor som helst så förstör ni totalt min och många andras självkänsla. Jag håller fast vid att alla mina problem på vattnet beror på utrustningen och inget annat. Mina misslyckade gippar beror på railformen hos min bräda. Att jag inte vågar satsa på framåtloopen beror självklart på att min vågbräda inte är en 2009 proto vilket skulle ge mig ett kungligt självförtroende och att jag planar sist på vattnet har inte ett dugg med teknik att göra. Så det så!
-
Jag håller med. Igen.
”Omständigheter och utrustning” är mitt personliga mantra. Det, och brist på pengar (inte talang), är det enda som hindrat min bana mot att bli en vindsurfinglegend. På vattnet, alltså.
-
dr Masse;436667 wrote:Din freestyle är ju ingen fartraket, direkt. Men kanske mest beror det på ditt segel, Expression är ju tänkt för snabb planing, hyfsad fart och rejält lätthanterat i manövrar.
Faktum är att jag sålde min i övrigt grymma Fanatic FreeWave 78 för att jag tyckte att den var för snabb.
What!! Kan man köra för fort?! 😉
Skulle det alltså fungera att slänga på ett snabbare segel på min freestylepadda? Det känns ju som att den vill kantra och helt plötsligt lyfta när man kör riktigt fort! (Ett tillägg är att jag inte mätt med GPS nån gång så jag tror fortfarande att jag alltid kör närmare 30 knop 😉 (bättre lyckligt omedveten än medvetet olycklig)
När du säger att den var ”för snabb”, vad menar du då? Att den var för snabb för det du ville göra med den eller att den var för snabb så att du blev skrämd. Har man en bräda som är snabb och kontrollerbar borde det väl vara alright!
Nu får det fan ta och bli lite varmare så att man kan börja säsongen igen!
-
Robin;436674 wrote:Nej men nu får ni sluta. Om ni menar att en bra seglare seglar bra på vilka grejor som helst så förstör ni totalt min och många andras självkänsla. Jag håller fast vid att alla mina problem på vattnet beror på utrustningen och inget annat. Mina misslyckade gippar beror på railformen hos min bräda. Att jag inte vågar satsa på framåtloopen beror självklart på att min vågbräda inte är en 2009 proto vilket skulle ge mig ett kungligt självförtroende och att jag planar sist på vattnet har inte ett dugg med teknik att göra. Så det så!
Får väl också instämma och kanske erkänna att jag borde klassas som materialåkare! Min freestyle är en JP Pro av 2007 års modell, klassas ju som extremt lättgippad etc etc trots det så måste det finnas några problem med den då den fortfarande har problem med att bibehålla fart och planing i de allra flesta gipparna. Nä, nu väntar man på en fulländad bräda. Tyvärr skulle jag aldrig våga köpa en sån!!
-
@Nachoman 436694 wrote:
What!! Kan man köra för fort?! 😉
Skulle det alltså fungera att slänga på ett snabbare segel på min freestylepadda? Det känns ju som att den vill kantra och helt plötsligt lyfta när man kör riktigt fort! (Ett tillägg är att jag inte mätt med GPS nån gång så jag tror fortfarande att jag alltid kör närmare 30 knop 😉 (bättre lyckligt omedveten än medvetet olycklig)
När du säger att den var ”för snabb”, vad menar du då? Att den var för snabb för det du ville göra med den eller att den var för snabb så att du blev skrämd. Har man en bräda som är snabb och kontrollerbar borde det väl vara alright!
Nu får det fan ta och bli lite varmare så att man kan börja säsongen igen!
Jo, det går nog att slänga på ett snabbare segel även på en freestylepadda. Nackdelen är att den är bred (69.5, väl?) med stropparna, även i yttersta läget, långt in mot mitten på brädan. Då är det inte så bekvämt att köra fort. Men visst går det.
Den var för snabb för mig i vågorna. Jag insåg att för en agressivare (läs: bättre och yngre) seglare än mig skulle den nog varit kanonskön, men jag hade svårt att tajma vågor och manövrar eftersom det liksom gick så jävla fort hela tiden. Lite bättre kontroll/lugnare gång efterlyste jag oxå. Men på plattare vatten var den riktigt, riktigt rolig! 😀
-
Låter som att en sån kan vara bra för mig då, just för att man inte stöter på särskilt mycket vågor där jag seglar. Vanligare med svanar faktiskt 😉
Ska kolla upp den och JP:s FSW brädor. Hoppas de brädorna är skönare än RRD:s freestyle, provade en sån 90-litrare i somras och den var inte rolig alls. -
Hittade den här på SP-begagnat site. Kan den va nåt? Är det ett lagom steg att hoppa ned till 85 liter från min 109, när man inte är van känns det som ett stort steg.
2004 Fanatic FreeWave 85 wave 245L 58bredd 85L 2999kr -
Den är inte dum alls. Faktiskt så tycker jag att de är väldigt snygga oxå!
Om jag inte missminner mig hade den mer volym än 85 liter, men ansågs ha väldigt bra kontroll. Är så vitt jag vet en ganska vågorienterad FreeStyleWave (nog därför de heter ”FreeWave”). Många duktiga seglare körde med sådana här även för riktig vågsegling i lättare vindar.
Men som alltid med begagnat – skicket är viktigast!
http://www.fanatic.com/public/content/e554/e1018/index_eng.html?show=true&year=2004&keyword=fw+85
-
Nachoman;436695 wrote:Får väl också instämma och kanske erkänna att jag borde klassas som materialåkare! Min freestyle är en JP Pro av 2007 års modell, klassas ju som extremt lättgippad etc etc trots det så måste det finnas några problem med den då den fortfarande har problem med att bibehålla fart och planing i de allra flesta gipparna. Nä, nu väntar man på en fulländad bräda. Tyvärr skulle jag aldrig våga köpa en sån!!
Nä… Vad är det då för roligt om det kommer en perfekt bräda? Mer materialsport än vindsurfing finns ju knappt 🙂
Å det skulle bli grymt tråkigt här på konfen, vad ska man då snacka om när jag igentligen borde plugga? Ne. Får aldrig komma perfekta saker !
-
Det gäller ju bara att skapa någon form av materialbegränsning. Annars äts man upp av alla prylar och tappar intresset. För min del är det att det ska gå att åka två i bilen och samtidigt ha med all utrustning, tjejen kör också!
Fast….det finns ju ännu större bilar!
Bussar?
Logga in för att svara.