Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Beställa från utlandet, storlek modell osv

  • Beställa från utlandet, storlek modell osv

    Publicerad av ovo88 på 27 juli, 2011 vid 00:32

    Eftersom dollarn ligger så lågt nu tänkte jag att det skulle förmodligen löna sig att beställa ett kite paket från utlandet, det ska tilläggas också att jag är en oerhörd nybörjare och inte ens äger en kite utan bara varit på kurs.
    Tänkte om någon har erfarenhet och vet ungefär hur mkt man tjänar på att göra det med tullavgifter och dylikt som kommer till. ev hemsidor där det finns till bra pris.

    http://www.xlkites.com/2011-crossbow-package-p-1260.html
    Hittade detta paket och önskar lite synpunkter på märket och om det är prisvärd.

    Sen en sista fråga, är 185cm och väger 84-92kg under året vad skulle vara den ideala storleken på kiten? 11 eller 13? vanligtvis skulle väll en 12 vara klockrent men det finns inte på just den modellen.
    Tacksam för svar!
    /Gustav

    haze svarade 12 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • danger

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 08:32

    Skulle säga att priset på det paketet är löjligt högt, ca 15600 (inkl moms) + tullavgifter och frakt för en 11:a.
    På surfers.se får du det för 15198 (dom kan säkert ge ytterligare rabbat om du köper ett paket)! Vill du ha det billigare, kolla in surfpirates.de.
    Storlek och kvalitet på Cabrinha överlåter jag till någon annan att svara på…

  • ovo88

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 10:51
    Danger;663599 wrote:
    Skulle säga att priset på det paketet är löjligt högt, ca 15600 (inkl moms) + tullavgifter och frakt för en 11:a.
    På surfers.se får du det för 15198 (dom kan säkert ge ytterligare rabbat om du köper ett paket)! Vill du ha det billigare, kolla in surfpirates.de.
    Storlek och kvalitet på Cabrinha överlåter jag till någon annan att svara på…

    Jag får det till 12096kr (11a) för det där paketet, dock ingen sele inräknat på det men. Men du menar att momsen inte är inräknad på sidan? och då hamnar den på 15600? + tullavgifter och frakt.

  • haze

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 11:10
    OvO88;663627 wrote:
    Jag får det till 12096kr (11a) för det där paketet, dock ingen sele inräknat på det men. Men du menar att momsen inte är inräknad på sidan? och då hamnar den på 15600? + tullavgifter och frakt.

    Självklart är inte svenska momsen med i detta priset. Så moms, frakt och tull tillkommer.

    Snabbt räknat med frakt, moms och tull så hamnar du kring 17000:- Betydligt billigare då att snacka med Surfers och får förmodligen ett bättre pris oxå då.

    Tex: http://www.surfers.se/product.aspx?productId=1906&categoryid=75&brandid=-1 för 15199 för en 12:A med bräda.
    eller: http://www.surfers.se/product.aspx?productId=2414&categoryid=75&brandid=-1 för 15799 med en 12:a och bräda.
    eller: http://www.surfers.se/product.aspx?productId=2415&categoryid=75&brandid=-1 för 13799 med bräda. Iofs RRD men en sjukt nice kite!

  • danger

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 11:19

    Jepp, du måste betala svensk moms på 25% när du beställer från U.S.A.
    Tullsatsen tror jag är 2,7% för kiteutrustning, men jag är inte säker. Det tillkommer också en administrationsavgift på ca 100 kr. Frakten kan dessutom bli ganska dyr…

  • haze

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 11:54

    Plus att du får betala moms eller tull för frakten oxå 😉 Kommer inte ihåg vilket just nu.

  • regfellow

    Medlem
    27 juli, 2011 vid 18:12

    kolla på köp och sälj här… hur många fina drakar som hellst till riktigt bra pris!!!

  • ovo88

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 16:15

    Tack så mycket för alla svar!
    Får se hur det blir, finns många alternativ 🙂

  • sourra

    Medlem
    1 augusti, 2011 vid 11:42

    Glöm inte att nötterna på FedEx och UPS tar okristligt betalt för att ligga ute med tull+moms-pengar också.

  • walle

    Medlem
    3 augusti, 2011 vid 21:16

    OM du nu inte ska stödja din lokala handlare, vilket oftast e bättre… så kolla in:
    http://www.switchkites.com/

    bra skit, snabba leveranser och GRATIS frakt.

  • ovo88

    Medlem
    7 augusti, 2011 vid 20:01
    walle;664301 wrote:
    OM du nu inte ska stödja din lokala handlare, vilket oftast e bättre… så kolla in:
    http://www.switchkites.com/

    bra skit, snabba leveranser och GRATIS frakt.

    Riktigt bra priser på den sidan, vad vet man om märket då?
    Har planer på att köra på vintern också, tror du dom pallar det?

  • solomin

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 13:11

    Skulle rekomendera de stora märkena och deras populära kites, gärna någon som är lite nybörjar vänlig.
    Sedan om du inte skall handla av någon i sverige, så håll dig i EU.

    Till sist får du nog räkna med att om du köper en hel utrustning så är sannolikheten hög för att du kommer vilja reklamera något, det kostar om du skall skicka långt samt tar tid.
    Nu ser jag inte vart du bor men kolla på vad det finns för märken i din närhet.

  • ovo88

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 14:42
    Solomin;664770 wrote:
    Skulle rekomendera de stora märkena och deras populära kites, gärna någon som är lite nybörjar vänlig.
    Sedan om du inte skall handla av någon i sverige, så håll dig i EU.

    Till sist får du nog räkna med att om du köper en hel utrustning så är sannolikheten hög för att du kommer vilja reklamera något, det kostar om du skall skicka långt samt tar tid.
    Nu ser jag inte vart du bor men kolla på vad det finns för märken i din närhet.

    Mm okej men är egentligen bara kite och bom som jag ska beställa, bräda och sele ska jag köpa här i den lokala affären. Har läst runt på märket och har bara sett bra recensioner. Saken är ju att det skiljer sig kring 4k mellan olika paket oavsett om det är från nätet eller i den lokala.

  • ovo88

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 14:48
    Solomin;664770 wrote:
    Skulle rekomendera de stora märkena och deras populära kites, gärna någon som är lite nybörjar vänlig.
    Sedan om du inte skall handla av någon i sverige, så håll dig i EU.

    Till sist får du nog räkna med att om du köper en hel utrustning så är sannolikheten hög för att du kommer vilja reklamera något, det kostar om du skall skicka långt samt tar tid.
    Nu ser jag inte vart du bor men kolla på vad det finns för märken i din närhet.

    Mm okej men är egentligen bara kite och bom som jag ska beställa, bräda och sele ska jag köpa här i den lokala affären. Har läst runt på märket och har bara sett bra recensioner. Saken är ju att det skiljer sig kring 4k mellan olika paket oavsett om det är från nätet eller i den lokala.
    (Bor i Piteå)

  • walle

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 15:50
    Solomin;664770 wrote:
    Skulle rekommendera de stora märkena och deras populära kites, gärna någon som är lite nybörjar vänlig.
    Sedan om du inte skall handla av någon i sverige, så håll dig i EU.

    Till sist får du nog räkna med att om du köper en hel utrustning så är sannolikheten hög för att du kommer vilja reklamera något, det kostar om du skall skicka långt samt tar tid.
    Nu ser jag inte vart du bor men kolla på vad det finns för märken i din närhet.

    Bullshit att “de stora” märkena e bättre!

    Vad det gäller nybörjarvänligt så e de flesta kites det i dag…

    Jag har kitesurfat i 10år i år, kört på många olika märken och visst finns det olikheter men om vi ska snacka Switchkites så är dom riktigt bra, stabila och bra kvalitet.

    Har en Switch Nitro 10:a och det e en kite med bra bottendrag och mycket bra lyft.

    Den har en lite högre vingprofil än kites jag haft tidigare(struttarna går upp mer och sedan böjs bakåt) vilket verkar göra att den får mera lyft och också e bättre att åka uppvind/ta höjd med.
    Vet inte om den höga vingprofilen gör att kiten inte e lika snabb, inget jag märkt av iaf, eller kanske så får kiten bättre aerodynamik så den har mindre luft drag…?
    det lämnar jag till de lärde, själv konstaterar jag att det e en bra kite! 🙂

    Om du ska köra mycket på vintern så sliter det på kiten, iskristaller är vassa och förstör alla kites och framförallt går det inna åt LEI kites…, men Switch har som alla andra “stora” märken pads och förstärkningar på utsatta ställen.

    Att tänka på e att priserna på switchkites inkluderar alla fraktavgifter och är alltså det du betalar för att få hem kiten…

  • solomin

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 17:21

    Skrev inte att de stora var bättre, men enklare att få hjälp med samt att bli av med lär de vara.
    Så om man har noll koll så kan det vara smart att hålla sig till dem eller något som det finns andra i närheten som kör.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Beställa från utlandet, storlek modell osv

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.