Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Beware of the marketing – Be real with yourself…

  • Beware of the marketing – Be real with yourself…

    Publicerad av rrd på 26 januari, 2015 vid 18:38

    En segeltest från Boardseeker, har legat ute ett tag, men några kanske inte har sett den, Som vanligt lite ny vinkling och perspektiv. för att vara i testsammanhang.

    “Take 4-batten sails for instance. I see so many wave sailors using these now in cross-on conditions, who can barely even bottom turn properly yet! Why?! Why make life hard on yourself?! And I can see the same is about to happen with 3-batten sails…”

    http://www.boardseekermag.com/gear-reviews/4-5-5-0m-wave-sails-2015

    Ett trelattat utpräglat vågsegel kanske kompletterar din utrustning på samma sätt som sideshorebrädan. Kommer vi att se kompletterande segel i samma storlek i utrustningen?

    dr-masse svarade 9 år, 1 månad sedan 25 Medlemmar · 50 Svar
  • 50 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 04:33

    Har inte läst artikeln men kan bara säga att mina nuvarande 3-lattade segel är de mest allrounda segel jag någonsin haft. De slår allt jag provat i 4 och 5-lattade segel på det mesta, ja nästan i allt: On-shore, off-shore, guppa, fullpung, vågrida, hoppa…

    /JB

    Som just hemkommen från Maui känner sig lite… ??? “off”… “Vad gör jag här?-känslan”

  • erree

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 07:17

    @Jesper B 730540 wrote:

    Har inte läst artikeln men kan bara säga att mina nuvarande 3-lattade segel är de mest allrounda segel jag någonsin haft. De slår allt jag provat i 4 och 5-lattade segel på det mesta, ja nästan i allt: On-shore, off-shore, guppa, fullpung, vågrida, hoppa…

    /JB

    Som just hemkommen från Maui känner sig lite… ??? “off”… “Vad gör jag här?-känslan”

    Har sett en del sånna här åsikter att KS3 skulle vara överlägset bäst på allt, fullt av sånna uttalanden på HSM:s forum, jag är väldigt skeptisk till det faktiskt.. Nu har jag inte provat detta segel själv, men det hör till saken natur att för att få en viss egenskap måste en annan offras, inte sant? Som att ha en bräda som skulle vara snabbare än en speedbräda, passa lika bra i feta sideoffvågor som onshore men även plattvattensfreestyle, och dessutom vara lämpad för nybörjare. Varför inte en rocker och outline som ändras efter humör?

    Vill definitivt inte låta dissig, och tror verkligen att KS3 är ett bra segel (hade aldrig blivit sådan hype annars) men ingen talar någonsin om nackdelarna? Finns inte dessa?

  • m-c

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 07:58

    Jag fokuserar i princip enbart på vågridning och har seglat KS3 parallellt med fyrlattade QU4D under hela 2014 och jag har ännu inte hittat vilken egenskap hos det fyrlattade(eller något annat segel heller för den delen) som skulle offrats på KS3:an. Testa gärna KS3:an själv och känn efter. Ohana i Halmstad har t.ex KS3 4,6m2 för utlåning. Glöm inte heller att mast och segel är att betrakta som en enhet, Ett segel blir aldrig bättre än sin mast…

    Vad gäller trådens ursprungliga inriktning håller jag med om att det är viktigt att välja de prylar som gör vindsurfingen roligare för just dig, oavsett produkthype eller rådande trender.

    /Måns

  • sailortrash

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 08:27

    @M C 730544 wrote:

    Vad gäller trådens ursprungliga inriktning håller jag med om att det är viktigt att välja de prylar som gör vindsurfingen roligare för just dig, oavsett produkthype eller rådande trender.

    /Måns

    ja det där har jag tänkt en del på. fast jag relaterar mer till andra prylar än våg. vad det gäller just våg tycker jag att många nya koncept verkar vara just latest/greatest faktiskt, speciellt på brädfronten…

  • ola-h

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 09:13

    Anledningen till att det kan tyckas svårt att få ihop är att många är lite fast i en tanke om “mätbara presentanda” och att olika sådana dessutom är i konflikt med varandra så att (bräd- eller segel-) design så att säga är ett nollsummespel. Dels är det inget nollsummespel ens “rent objektivt”. Men sedan är stil och känsla typiskt viktigare än “rena prestanda”. Dvs om seglet eller brädan passar dig, dvs din stil, dina förväntningar och kanske de spot du seglar, så kommer prylen i fråga ofta att just kännas bättre på allt. På vårprylar är detta extremt markant, men det gäller även för freerideprylar. Sök fram diskussionen om RRD Firemove, t ex. En del är helt sålda och menar att denna bräda är en revolution på alla områden (snabbare, tidigare planing, enklare att segla, bättre sväng, bättre kontroll etc) medan andra tycker att det är en medioker produkt jämfört med en bra mer klassisk freeride. Detta är inte reklammakarnas påhitt utan vad normala kunder upplever. Att reklamen sedan systematiskt överdriver fördelar är en annan sak, och oftast rätt lätt att se igenom.

  • sailortrash

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 10:19

    Med firemoven är det extra intressant, eftersom den utvecklades framföllt som en bräda för “progression”, och den är väldigt lättseglad. Men personligen upplever jag inga fördelar jämfört med en klassisk shape på min nivå, och mitt sätt att segla som är lite mer slalom och överriggat inspirerat…men det är knappast nybörjare som köper den, utan oftast folk som seglat länge.

    från formulahåll hör man ofta folk klaga på tunga segel som knappt går att dra upp ur vattnet. Detta är helt sant för vissa modeller, typ Gaastra Vapor är en riktigt lagårdsdörr, men det är väldigt få som vågar köpa ner sig till ett mindre prestandaorienterat 3 cambrat segel typ MauiSails Titan som säljs i 11 m2, Eller för den delen köra på äldre 3 cambrade formula segel med mindre buk…det där tror jag sitter mest i huvudet, och de flesta som börjar med formula skulle nog utvecklas snabbare med grejer som var mindre race-orienterade….men folk verkar hellre går ner i storlek än ner i modellsegmentet..

  • the_novice

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 10:58

    @sailortrash 730547 wrote:

    från formulahåll hör man ofta folk klaga på tunga segel som knappt går att dra upp ur vattnet. Detta är helt sant för vissa modeller, typ Gaastra Vapor är en riktigt lagårdsdörr, men det är väldigt få som vågar köpa ner sig till ett mindre prestandaorienterat 3 cambrat segel typ MauiSails Titan som säljs i 11 m2, Eller för den delen köra på äldre 3 cambrade formula segel med mindre buk…det där tror jag sitter mest i huvudet, och de flesta som börjar med formula skulle nog utvecklas snabbare med grejer som var mindre race-orienterade….men folk verkar hellre går ner i storlek än ner i modellsegmentet..

    Kan inte hålla med där tyvärr…

    Segel, brädor och inte minst fenor utvecklas paralellt för att fungera bra ihop. Det har hänt mycket där sedan det börjades med de bredare mastfickorna och jag skulle inte vilja köra något annat än just rena race seglen.

    Att få upp dem ur vattnet löser man enkelt med en loop i ändan av uphals linan, kroka i denna i hängselen och låt kroppen dra upp seglet ur vattnet. Väl uppe i planing så är ett fullrace segel mycket lättare i händerna än ett free race segel.

    Utvecklingen gör också att de största seglen inte längre behövs för lite lättare seglare. Jag upplever inte att det är någon vinst för mig att köra större än ett modern 10.7 segel (jag väger ca 64kg). Men det kräver också en mjuk fena för att få tillräckligt med lyft i lätta vindar.

  • erree

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 11:38

    @Ola H. 730546 wrote:

    Anledningen till att det kan tyckas svårt att få ihop är att många är lite fast i en tanke om “mätbara presentanda” och att olika sådana dessutom är i konflikt med varandra så att (bräd- eller segel-) design så att säga är ett nollsummespel. Dels är det inget nollsummespel ens “rent objektivt”. Men sedan är stil och känsla typiskt viktigare än “rena prestanda”. Dvs om seglet eller brädan passar dig, dvs din stil, dina förväntningar och kanske de spot du seglar, så kommer prylen i fråga ofta att just kännas bättre på allt. På vårprylar är detta extremt markant, men det gäller även för freerideprylar. Sök fram diskussionen om RRD Firemove, t ex. En del är helt sålda och menar att denna bräda är en revolution på alla områden (snabbare, tidigare planing, enklare att segla, bättre sväng, bättre kontroll etc) medan andra tycker att det är en medioker produkt jämfört med en bra mer klassisk freeride. Detta är inte reklammakarnas påhitt utan vad normala kunder upplever. Att reklamen sedan systematiskt överdriver fördelar är en annan sak, och oftast rätt lätt att se igenom.

    Inte ett nollsummespel fullt ut, men du får ju hålla med om att man ibland får offra lite av en egenskap för att erhålla en annan? Sen håller jag med till 100% att känsla och förväntningar väger mycket högt, själv kör jag Naish Chopper (ett rent side-shore wave-segel enl. naish) i högst mediokra onshore-förhållanden. Jag trivs bra med detta då seglet är lätthanterat och låter mig göra grejer som mitt tidigare 5-lattade power-wave segel skulle straffat mig för. Men jag inser att seglet egentligen är utanför sitt optimala bruksområde och har därför begränsningar och det är inget jag förnekar.

  • sailortrash

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 12:15

    @The_Novice 730549 wrote:

    Kan inte hålla med där tyvärr…

    Segel, brädor och inte minst fenor utvecklas paralellt för att fungera bra ihop. Det har hänt mycket där sedan det börjades med de bredare mastfickorna och jag skulle inte vilja köra något annat än just rena race seglen.

    Att få upp dem ur vattnet löser man enkelt med en loop i ändan av uphals linan, kroka i denna i hängselen och låt kroppen dra upp seglet ur vattnet. Väl uppe i planing så är ett fullrace segel mycket lättare i händerna än ett free race segel.

    Utvecklingen gör också att de största seglen inte längre behövs för lite lättare seglare. Jag upplever inte att det är någon vinst för mig att köra större än ett modern 10.7 segel (jag väger ca 64kg). Men det kräver också en mjuk fena för att få tillräckligt med lyft i lätta vindar.

    Jodå, jag sa aldrig att racegrejerna in är bra eller optimala. Men de kräver mkt av seglaren, och utöver att det har blivit enklare att rigga, så har de inte blivit enklare att segla. Men visst, de går igång lite tidigare, går att hålla lite längre och ger bättre kontroll i (för hårda) byar, och det är ju viktigt på banan men inte i viken för de flesta som ändå hellre tar ett mindre segel om det är på gränsen. Stabilitet och prestanda har förbättrats, men seglena är tyngre och mindre responsiva tycker jag.

    sen håller jag inte med om att det finns ngn optimal set up som formulaseglare hela tiden påstår – det beror väl på att många är aktiva tävlare kanse. visst, fenorna har utvecklats mycket för att passa bredare brädor, men dessa fenor göra samma mirakel på äldre brädor som bara är 75 OFO.

    det är inte så att de bara passar nya brädor, snarare är det så att nya brädor funkar väldigt dåligt med äldre fenor, medans äldre formula blir väldigt mycket bättre med nya fenor. Det är inga problem med att blanda årgångar eller modeller på formula heller, man kan mixa ihop det så det passar en åkstil lika väl som på en freerideutrustning. Finns ju tillochmed de som kör midjesele på formula.

  • ola-h

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 13:15

    @erree 730550 wrote:

    Inte ett nollsummespel fullt ut, men du får ju hålla med om att man ibland får offra lite av en egenskap för att erhålla en annan?

    Håller man sig inom ett någorlunda smalt område så är det faktiskt förvånansvärt lite så. Det är mycket mer individuella saker. En viss bräda kanske planar dåligt för en viss seglare, men för en annan planar samma bräda hur bra som helst. I alla fall när jag shapar är de kompromisser man gör på en annan nivå som har mycket mer med helhetskänslan i brädan att göra. Som exempel så är Simmers FW snabbare rent rockermässigt än Quantum. Men till de flesta som vill ha en snabb vågbräda rekommenderar jag ändå Quantum eftersom jag vet att för de flesta känns den snabbare och mer planingsvillig och den är dessutom svängigare. FW har dock andra fördelar som att vara mer förlåtande och även mjukare i chop. Så den kommer att vara mer lättseglad om man är lite “tungfotad” mm. För en sådan seglare kommer FWn att kännas som att den går igång klart tidigare. En riktigt duktig seglare kan få ut mycket ur båda, men för seglare som är lite mer “på gränsen” är det viktigaste att träffa rätt i karaktär på brädan snarare än att matcha prestandanivåer av olika slag.

    @sailortrash 730547 wrote:

    Med firemoven är det extra intressant, eftersom den utvecklades framföllt som en bräda för “progression”, och den är väldigt lättseglad. Men personligen upplever jag inga fördelar jämfört med en klassisk shape på min nivå, och mitt sätt att segla som är lite mer slalom och överriggat inspirerat…men det är knappast nybörjare som köper den, utan oftast folk som seglat länge.

    Exakt. Och ändå prisas brädan av så många som kanske på papperet seglar nästan samma slags segling och har motsvarande erfarenheter/kompetens som du. Jag tror det visar poängen: att för en del känns brädan helt enkelt bättre.

  • the_novice

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 13:39

    @sailortrash 730553 wrote:

    det är inte så att de bara passar nya brädor, snarare är det så att nya brädor funkar väldigt dåligt med äldre fenor, medans äldre formula blir väldigt mycket bättre med nya fenor. Det är inga problem med att blanda årgångar eller modeller på formula heller, man kan mixa ihop det så det passar en åkstil lika väl som på en freerideutrustning.

    Nu känner jag mest till utvecklingen inom Starboard. Och där har det först varit en utveckling mot att kräva mer och mer lyft ifrån fenan (kulminerade nog för starboards 162 modell) och man försökte med fenor som Deb. R19 och R20, men fick problem med hållfastheten.

    Efter det så har bräd-designen ändrats, den är bredare i aktern, men fenans position är också framflyttad och det krävs faktiskt mindre lift ifrån fenan nu jmf med F162 modellen, fastän brädan är bredare i aktern.

    Parallellt så har också seglen ändrats mot mera djup i bomhöjd och mera tvist i toppen. Visst kan man blanda olika årgångar, men man kan också råka ut för att det inte fungerar. De senaste fenorna kan ge för lite lyft för en F162 bräda och mastfots skenan kan sitta för långt fram för att det skall fungera med de senaste seglen etc. Det är inte så roligt när man inser att man skulle vilja ha mastfoten längre bak, men mastfotsskenan tar slut…

    Så hype eller inte, men det är som sagt en viss känsla som man är ute efter i seglingen, oavsett om det är Formula eller vågsegling, och det väl bara en själv som vet när man träffar rätt.

    Egentligen så borde man ju alltid provsegla prylarna innan man köper, det går liksom inte att avgöra ifrån tidningarnas tester vad man kommer att gilla eller inte.

  • Surf4Life

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 13:47

    Seglade lite KS3 hos Kauli förra året och det jag då upplevde som lite läskigt var att den var klart ostabil clew first jämfört med Fly och Firefly som fanns för utlånging (även då jämfört med Firelight som jag kör här hemma som referens). I Gostoso är det side off så en gissning är att det går att få neutralt på ett effektivt sätt för dom förhållandena istället. Men i onshore Vbg/leijet så blir det ju lite mer av clew first… Latterna gör sitt på stabiliteten i det läget iaf.
    Det bör även tilläggas att jag inte är någon bättre vågseglare 😀

  • jesper-b

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 14:08

    Kort not om KS3: PROVA DET!

    Inte riktigt lika kort not om KS3: NACKDELAR! Jämfört med andra vågsegel: (1) T ex Firelight har lite mer känsla av racesegel när man vill trycka höjd i planande marginalförhållande. FL har mer ytspänning i hela seglet vilket ger en lite mer race-segel-liknande känsla som är bra för höjdtagning i marignalplaningsförhållande. Gillar man den känslan skulle man kunna säga att FL slår KS3 på just den punkten. Dock KS3 har ännu mer bottendrag och tål ännu mer vind. Dessutom har KS3 en mycket mer dynamisk grundkänsla – kan pumpas bättre och depoweras totalt när man vill det. (2) KS3 har extremt mycket framhandsdrag en millisekund i första pumptaget i sub-planing/stillastående (glider direkt bak till mindre men fortfarande mycket framhandsdrag och liggersedan stabilt hur mycket mer tryck det är blir). Gillar man inte den millisekundkänslan skulle man kunna tycka det är en nackdel. Jag tänkte bara på den i extrem lättvind första gången jag använde det. Nu helt borta.

    Kort not 3. mikeemikee: Jag upplever att KS3 har förbättrat min vågsegling i cross-on radikalt. Har mycket lättare att hålla drivet igenom bottensvängen och få allt på plats inför och under toppsvängen. I ren side och side-off kan man komma undan med både all möjlig teknik och utrustning, då går det mer av sig självt. Men i mindre optimala förhållanden behöver man all hjälp man kan få!

    Men tyvärr för de som av någon anledning inte kan eller vill skaffa ett: KS3 ÄR en “page-turner” oavsett om man tror på eller är skeptisk till dess hype. Vore grymt bra om alla andra märken bara kopierade det rakt av och sedan försökte göra små miniförbättringar istället för att börja från noll.

    /JB

    (den mest ko-rump-erade nasaren av dem alla)

  • s66

    Medlem
    27 januari, 2015 vid 16:37

    @Jesper B 730559 wrote:

    Kort not om KS3: PROVA DET!

    Inte riktigt lika kort not om KS3: NACKDELAR! Jämfört med andra vågsegel: (1) T ex Firelight har lite mer känsla av racesegel när man vill trycka höjd i planande marginalförhållande. FL har mer ytspänning i hela seglet vilket ger en lite mer race-segel-liknande känsla som är bra för höjdtagning i marignalplaningsförhållande. Gillar man den känslan skulle man kunna säga att FL slår KS3 på just den punkten. Dock KS3 har ännu mer bottendrag och tål ännu mer vind. Dessutom har KS3 en mycket mer dynamisk grundkänsla – kan pumpas bättre och depoweras totalt när man vill det. (2) KS3 har extremt mycket framhandsdrag en millisekund i första pumptaget i sub-planing/stillastående (glider direkt bak till mindre men fortfarande mycket framhandsdrag och liggersedan stabilt hur mycket mer tryck det är blir). Gillar man inte den millisekundkänslan skulle man kunna tycka det är en nackdel. Jag tänkte bara på den i extrem lättvind första gången jag använde det. Nu helt borta.

    Kort not 3. mikeemikee: Jag upplever att KS3 har förbättrat min vågsegling i cross-on radikalt. Har mycket lättare att hålla drivet igenom bottensvängen och få allt på plats inför och under toppsvängen. I ren side och side-off kan man komma undan med både all möjlig teknik och utrustning, då går det mer av sig självt. Men i mindre optimala förhållanden behöver man all hjälp man kan få!

    Men tyvärr för de som av någon anledning inte kan eller vill skaffa ett: KS3 ÄR en “page-turner” oavsett om man tror på eller är skeptisk till dess hype. Vore grymt bra om alla andra märken bara kopierade det rakt av och sedan försökte göra små miniförbättringar istället för att börja från noll.

    /JB

    (den mest ko-rump-erade nasaren av dem alla)

    Intressant läsning

  • challgren

    Medlem
    28 januari, 2015 vid 11:54

    Förhoppningsvis utvecklas man fortfarande som seglare…det känns så i alla fall.

    Om utvecklingen beror på KS3:na tillsammans med Flikka-brädorna vet jag inte men jag har definitivt inte haft några problem med seglen i crosson-/onshoreförhållanden utan tvärtom upplevt att jag fått betydligt bättre driv och timing!

    Däremot hade jag skittaskig timing i side-förhållanden för 2v sedan i lättvind men det beror bara på mig och inte utrustningen :smirk:

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Beware of the marketing – Be real with yourself…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.