Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder från Gotland!!

  • getwet

    Medlem
    13 mars, 2003 vid 19:57

    GWS var Göran Göranssons (byggde dom vid Tofta) custombrädor som var riktigt bra. På den tiden var det några customs i Sverige. CLS, GWS, Guy Liljegren, Mikael Delfs och några till som jag inte minns namnen på.

    Gnisvärd ett av kultställena för Gotlandsurfare på åttitalet. Minns att det ofta var reportage och bilder därifrån i svenska surftidningar.
    “Lagunen” är perfekt för nybörjare, och utanför mycket bra även för den riktigt duktige.

  • endy

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 07:14

    Lars: Åker du med färjan över då? Det kostar ju rätt mkt eller?

  • lars_k

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 07:42

    Det är det värt över en långhelg med bra surf =)
    Kostar inte mycket mer än att åka till österlen eller öland. Dit åker jag iofs också ibland…

  • fastlandsguten

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 07:54

    Hejsan, då var det dags att slå ett slag för Gotland. Som “Visby” tidigare skrev är Gotland kanon. Att inte fler åker hit är underligt. (Eller flyttar hit från STHLM och jobbar på distan…) En bra dag är vi ca 5-6st seglare i Sandviken. Det är inte trångt och det finns vågor till alla.

    Att ta sig hit med nya snabbfärjan kostar enkel:
    Bil: 296:-
    Personbiljett: från 214:- (stud 162:-)
    Skyways eller Gotlandsflyg: Från 295:- (Finns inget att hyra..)
    Att bo på Gotland är enkelt. Har du ett bra tält eller en buss klarar du dig fint. Stugor och campingplatser finns det gott om också.

    Seglingen då? Det finns massor med spots. Ihre, Sandviken, Valar, Fårö mm är kanon ställen. Och det inte specielt trångt. En bra dag i Sandviken har jag max seglat med 10st samtidigt och går nu in på min tredje sässong på Gotland. Sen är vi som bor här väldigt trevliga smile.gif Juli månad är kanske inte den bästa tiden för segling. Men ska man partaja, segla och kanske valla familjen är det en bra månad. Bor du i närheten av Nynäshamn eller Oskarshamn kan det vara värt att kolla vädret på torsdagen och sedan åka över under helgen. Eller varför inte flytta hit som jag gjorde. Det spelar ingen roll vilken riktning det blåser, bara att byta sida. Det du västkusten…
    Ostliga vindar välkomnas gärna!
    Som jag skrev tidigare är Juli månad inte den bästa. Dock är det svårt att säga vilken månad som är bra. Vi har tyvärr ingen sjöbris ala Haga men den kommer ibland, tex i Sandviken.
    Har du Formula prylar kommer du garanterat få segla! Men det blir direkt vågskvalp….
    Från Maj-oktober kan du segla. Vissa har redan nu varit i havet men April ser jag som min smärtgräns:) Efter oktober månad får man vila november, december och sen försöka resa januari och februari. Hur lyckas man med det? Ja, inte ännu men snart. Januari och Februari är kanske dom månader som Gud glömde ön. Men jag trivs förbannat bra!

    Vi ses i sommar.

    Hälsar, Peter

  • getwet

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 08:19

    För oss östkustbor är resan både billigare och snabbare till Gotland än västkusten. Resan tar ca 3-3,5 tim från Nynäs och priset är ca 1000kr ToR med buss/bil. Så att det tar längre tid och är dyrare än västkusten kanske inte alltid stämmer.

    Angående sandstränder så vad jag vet är inte Gotland speciellt känt för sin skärgård wink.gif, utan mer för sina långa fina sandstränder och varma vatten med fina vågor……..
    Nää…jag tror många missat en pärla i Sverige med ett av dom bästa vatten och en underbar miljö som saknar motstycke i norra europa, enbart för att man tycker det känns “jobbigt” med färjan, vilket det inte längre är.

  • haegga

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 13:04

    Har dom någon specifik gräns för priset på buss typ höjd/längd för resan över? Sitter inne med en buss på 2.60 öm och 5.5 ml

  • fastlandsguten

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 13:33

    https://www.destinationgotland.se/publish/turlista/prislista03-2m.htm

    max 2.6 och längd 6m för att få bra pris…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 14:46

    hur mycket dricker din bi?.du gillar kanske också att surfa bland giftalger.jag har också svårt att kunna tro att det bygger upp stora vågor ifrån väst som det oftast blåser.länge leve framsidan av Sverige.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 14:46

    hur mycket dricker din bil?.du gillar kanske också att surfa bland giftalger.jag har också svårt att kunna tro att det bygger upp stora vågor ifrån väst som det oftast blåser.länge leve framsidan av Sverige.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 15:28

    Västliga vindar på Gotland/västkusten:

    Tyvärr så ligger Danmark i vägen på västkusten och den grunda botten på ca 50 meter ger ofta bara små skumvallar på västkusten som lägger sig direkt efter vinden har lagt sig. Bl a tack vare den flacka sandbotten i tex Varberg.
    Perfekt för bump&jump. Det behövs mycket vind för att det ska bli nåt.

    Distansen från Svenska fastlandet till Fårö och Gotland är väsentligt längre än från Danmark till Västkusten, vilket vågor behöver för att växa. Västkusten är ca 50 meter djup, Östersjön är alltså dubbelt så djup (+100m) runt Gotland och fastlandet vilket genererar stora vågor.
    Tänk då nordlig eller sydlig riktning…

    Gotland är även en kalkstensö med hårda rev som gör vågorna brantare och med mer kraft, det tar helt enkelt tvärnit för vågen.
    En fördel med västkusten är väl att det kanske blåser lite oftare.

    Västkusten är bra men ska nog pröva Gotland också.

  • getwet

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 16:16

    Korrekt iaktagelse där, att det bygger bättre vågor runt Gotland just pga djupet och pallkanten runt hela ön.

    Glöm inte bort att de högsta vågorna som uppmätts i Sverige just kommer från Öland och Gotland enligt SMHI, Sveriges baksida……där solen går upp.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 18:25

    och solen går ner..

  • bengtberusad

    Medlem
    15 mars, 2003 vid 07:33

    Det är lungt, baren är redan laddad på kallbadhuset, det är bara att gå upp på afterbeachen å ta en 6-7 starka (rekomenderas inte för veklingar), gippen blir lite vinglig men resten går kanon, om vågorna är lite så där så kann man ju passa på å rida vågorna från katamaranen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 mars, 2003 vid 07:56

    Fördelen med västkustens vågor är det att dem varar mycket längre, dem dyker inte bara upp och sen försvinner mot en stenig kust.

  • bengtberusad

    Medlem
    15 mars, 2003 vid 08:21

    stenig kust/rev och djupt hav gör så att vågorna på Östersjön blir relativt stora, när dom bryter… som på TorÖÖÖ tex. vågorna på V kusten förutom i Bohuslän försvinner ju på en 5öring

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder från Gotland!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.