Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder från idag den 29e på mig!

  • Bilder från idag den 29e på mig!

    Publicerad av spray på 29 april, 2008 vid 18:08

    Var ute å badade lite idag, men blev lite surfning också… Jag lägger upp de här bilderna så jag kan få lite tips på vad jag gör fel/rätt

    Bild1
    [img]http://www.elldes.se/picsnic/surf29april08/DSC_3245sm.JPG[/img]

    Bild2
    [img]http://www.elldes.se/picsnic/surf29april08/DSC_3246sm.JPG[/img]

    Bild3
    DSC_3243.jpg

    Bild4
    DSC_3242.jpg

    Bild5
    [img]http://www.elldes.se/picsnic/surf29april08/DSC_3241sm.JPG[/img]

    Bild6
    [img]http://www.elldes.se/picsnic/surf29april08/DSC_3240sm.JPG[/img]

    Bild7
    DSC_3238.jpg

    Bild8
    DSC_3237.jpg

    Bild9
    DSC_3236.jpg

    hollister svarade 16 år sedan 22 Medlemmar · 54 Svar
  • 54 Svar
  • goose

    Medlem
    29 april, 2008 vid 18:17

    Upp med bommen! Ser ut att vara på tok för lågt.

  • spray

    Medlem
    29 april, 2008 vid 18:21

    @Goose 461889 wrote:

    Upp med bommen! Ser ut att vara på tok för lågt.

    okey, varför, vad blir bättre då? Om jag höjer bommen mer så når jag inte till hängtamparna…

    Föresten, vilken fot brukar man sätta i först i stropparna? Jag testade med bakre foten först idag och tyckte det var mer behagligt eftersom man kunde stå lite mer bredbent innan det var dags för främre foten

  • blabussen

    Medlem
    29 april, 2008 vid 18:25

    skippa sittselen och kör med midjesele så kan du ha bommen högre..

  • aronh

    Medlem
    29 april, 2008 vid 18:34

    Förläng tamparna. Du har ju vario.

  • oscar

    Medlem
    29 april, 2008 vid 18:40

    @blåbussen 461897 wrote:

    skippa sittselen och kör med midjesele så kan du ha bommen högre..

    Man kan köra hög bom med sittsele så det var en dum kommentar. Upp med bommen till mitten eller högre. Du får ingen “hävarm” över riggen om du inte höjer bommen. Du kommer plana tidigare och få kontroll över riggen, du ska stå som en sjua med armarna rakt ut.

  • goose

    Medlem
    29 april, 2008 vid 18:48

    @Spray 461894 wrote:

    okey, varför, vad blir bättre då? Om jag höjer bommen mer så når jag inte till hängtamparna…

    Föresten, vilken fot brukar man sätta i först i stropparna? Jag testade med bakre foten först idag och tyckte det var mer behagligt eftersom man kunde stå lite mer bredbent innan det var dags för främre foten

    Skaffa längre tampar om det blir för kort. En vanlig längd är 28 tum (26 för NP).

    Jag kör alltid främre foton först i stroppen, känns som om man tynger ned brädan om man står bredbent som du gör, mao senare planing. Om du känner dig osäker, haka ur hängselet innan du tar steget tillbaka in i stropparna.

  • blabussen

    Medlem
    29 april, 2008 vid 19:01

    Det ser ut som om du ska göra ett slag på bild8 men du lutar inte ner/bak seglet och skotar in för mycket.. exempel på bra slag http://www.continentseven.com/windsurfmove800.html

  • jps

    Medlem
    29 april, 2008 vid 19:03

    Stropparna måste väl bak en bit också om det ska bli rätt. Det är ju inte meningen att man ska kunna kroka i och ur hur som helst utan först när det blir lite tryck i seglet.

    Sedan ser det ut som om bommen antingen är för lång alternativt att seglet inte har tillräckligt uthal. Troligen det förra.

  • kronaldo

    Medlem
    29 april, 2008 vid 19:08

    Kul med bilder spray! ser härligt ut

  • spray

    Medlem
    29 april, 2008 vid 19:12

    @JPS 461910 wrote:

    Stropparna måste väl bak en bit också om det ska bli rätt. Det är ju inte meningen att man ska kunna kroka i och ur hur som helst utan först när det blir lite tryck i seglet.

    Sedan ser det ut som om bommen antingen är för lång alternativt att seglet inte har tillräckligt uthal. Troligen det förra.

    Jag hade stropparna längre bak förra sesongen men brädan “kantrade” för mig ungefär som på bild 8. Tycker du jag ska flytta ut stropparna och montera den fjärde? Tycker det är skitsvårt att stå i stropparna när de är på kanten på brädan, vet inte vad jag gör för fel.

    En annan sak, hur får jag seglet att “stänga till” nere vid brädan? om man tittar på de som kan surfa så har de underliket på seglet mycket lägre än vad jag har. När jag provar att stänga med seglet så lovar brädan upp som satan.

  • kamaaina

    Medlem
    29 april, 2008 vid 19:25

    Jag brukar rigga först och sedan ta på mig våtdräkten…

    🙂

  • kapten-k

    Medlem
    29 april, 2008 vid 19:32

    ok
    Använd kortare förlängning så du får seglet längre ner
    höj bommen
    flytta fram mastfoten
    lite längre linor
    lite mer nedhal i seglet

    Se till att du har ordentlig fart innan du försöker gå i stropparna.
    kroka i, fall av så du får fart stoppa i främre foten, stoppa i bakre

    Ser inte ut att blåsa tillräckligt på bilderna

  • blabussen

    Medlem
    29 april, 2008 vid 19:35

    @Spray 461915 wrote:

    En annan sak, hur får jag seglet att “stänga till” nere vid brädan? om man tittar på de som kan surfa så har de underliket på seglet mycket lägre än vad jag har. När jag provar att stänga med seglet så lovar brädan upp som satan.

    De som stänger till har ofta race segel, det funkar inte med alla segeltyper såvitt jag fattat det. Kolla t ex på sista bilden i denna tråd
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=461921#post461921
    Han stänger inte till, han har snarare samma lutning på seglet som du har på bild 4 & 5.

    Om du vill åka fortare är det nog viktigare att hålla brädan rätt i vattnet. Du kan dessutom försöka pressa upp brädan i fenplaning genom att spänna ut vristen på bakre foten och lyfta lite med främre foten.

    Jag tycker du ska låta de främre stropparna sitta där det känns bekvämt och skruva dit den extra bakre stroppen. Du kan ju köra med den bakre bakre när det blåser mycket..

  • surfmeister

    Medlem
    29 april, 2008 vid 19:41

    @Spray 461915 wrote:

    En annan sak, hur får jag seglet att “stänga till” nere vid brädan? om man tittar på de som kan surfa så har de underliket på seglet mycket lägre än vad jag har. När jag provar att stänga med seglet så lovar brädan upp som satan.

    Du måste ha bra med fart (=full planing) innan du kan stänga till med seglet. Har du dåligt med tryck på prylarna kommer brädan att gå upp i vind då du lutar seglet, men denna effekten försvinner då har bra fart på brädan. Mao för att generalisera; låg fart=styrning sker med seglet, hög fart= styrning sker med brädan. Dock med moderna brädor/segel gör man detta knappt (stänger till med seglet) förutom med extrema racesegel som redan har mkt låga underlik (att jämföras med t ex normala crossover segel). På äldre brädor (typ 80/90-tal) var avståndet mkt längre mellan mastfot/fotstroppar och det var ett måste att luta tillbaka seglet för att komma rätt i stansen. Dessutom gjorde de längre/smalare brädorna detta möjligt på ett bra sätt.

  • gurra1978

    Medlem
    29 april, 2008 vid 19:41

    Jag håller med många innan. Först och främst MÅSTE bommen upp mer, när den kommer upp kommer du rätta på kroppen mer och få en bättre stance (det har inga nämnt än tror jag). Du ska stå rakt med kroppen och hänga ut långt från riggen. Då måste du ha längre tampar. Gör du detta kommer du plana så mycket tidigare än många andra som har dålig stance. Ytterligare en förutsättning för det är att flytta stropparna lite bakåt tror jag. Här är en bra bild från en film där du ser hur ett svenskt proffs står på brädan. Observerar den raka kroppen och armarna och jämför den mot dig på bild 6. Ut på vattnet och träna mer så kommer det med tiden.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder från idag den 29e på mig!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.