Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder från Torö idag 8/10

  • Bilder från Torö idag 8/10

    Publicerad av xhib på 8 oktober, 2006 vid 18:20

    Lite bilder från i morse, samt senare på dagen när vinden lagt sig men det ändå kom in fina vågor.

    getwet svarade 17 år, 7 månader sedan 21 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • calle_b

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 18:47

    MYCKET vackert!!! Den sista är juh orgasmisk!

  • jesper_b

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 21:42

    Det blev varken G-land eller bästkusten som planerat pga för mycket jobb och en magsjuk familj. Fick dock med mig familjen ner till Torö lördag eftermiddag. Kändes som en chansning med allt regn och dålig vinkel. Möte stort antal vindsurfare och surfare på väg hemmåt. Ju närmare vi kom desto bättre väder och väl nere var det strålande sol och varmt. Dessutom rätt feta vågor. Hur mycket surfare som helst och semifinalen höll på som bäst i surf-SM. Kul att se den numera rätt höga klassen på svenska surfare, dessutom i hyfsat size och mycket tryck i vågorna.

    För min egen del blev det en riktigt fin eftermiddags-/kvällssegling på stenstrand i kvällssolen. Vinden tilltog hela eftermiddagen. Dead on, men harmonisk cruising i fina Torövågor. Fick prova min nya 5.8 som egentligen nog var en storlek för stor men som fungerade klanderfritt.

    Vi bestämde oss för att sova över i bussen och jag satte klockan på 06.00. Kricke och Ylva gjorde detsamma och Calle N skulle komma ner lika tidigt. Kändes som rejält ladd för träden knakade på fint på kvällen och vridet skulle komma vid 02 enligt båtvädret plus…

    Satan i gatan. Klockren vinkel och riktigt riktigt fina set på solid gubbe eller mer. Första timmarna var så kul som vindsurfing kan bli. Tillräckligt stora set för att vara intressant, men inte större eller tätare än att det var så himlans lekfullt.

    Det blev allt mer glest mellan setten och framåt 10, halv 11 var det riktigt fina över. Men det rullade faktiskt in ett och annat set ända tills vi åkte hem vid 17-tiden. Helt sjukt varmt var det också både i vattnet och i luften.

    Satan i gatan hur kul vi hade det – och precis som Hookipa i januari, så lite folk!

    En 1000% stokad Jesper B

  • larry

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 21:51

    Det är bara och gratulera. Känner mig som en stor loser nu.

    Hade planerat för surf på morgonen, men tyckte att prognoserna såg så nedskrivna ut att jag bangade ur. Fel fel fel.

    Fina bilder!

    //L

  • tocha

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 16:12

    Sköna bilder, där missade man något.

    Gissar att det är Hot Sails Diva 2007 på vattnet, både det gröna och det blå, eller? Det blåa är ju otroligt snyggt!

  • tocha

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 16:15

    Sköna bilder, där missade man något.

    Gissar att det är Hot Sails Diva 2007 på vattnet, både det gröna och det blå, eller? Det blåa är ju otroligt snyggt! Vilka storlekar på Diva / Dawg brukar ni använda? Är själv laddad för att testa min 6,3 som lättvindsvågsegel snart då jag missade gårdagens segling.

    /Johan

  • mbkpeter

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 16:41

    grymt snygga segel. Helt rätt att kavla fram något ingen annan gör. Imponerad.
    Förövrig, såg ut att vara en god dag också. Skoj att alla fick till det i helgen. Jag har varit stark, men på gränsen till att lipa på jobbet idag tack vare sju stycken enkonors-spruckna-tack-vare-ingen-vind-i-september-blåsor.

  • koa

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 19:30

    Sent på dagens segling; när vind och vågor gått ner något, klev Henke L i och tog några bilder i mycket skön vinkel!
    Stort av dig Henke!!

    Mycket gick sönder; stenkänning som vanligt…fenor och utrustning…!

  • koa

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 19:35

    några till!

  • jesper_b

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 12:18

    Jag kan bara hålla med om att nya Divorna är grymt snygga. Och Yes vad partisk jag är. Hawaiiorkidéer är hur snygga som helst och Hot var först med att sätta dem på segel. Men sedan ett par år känns det hur urtjatat som helst (precis som metall) – tycker jag. Att sedan sätta en megstor prästkrage på blå eller grön bakgrund är kanske inte det man förväntar sig av en Maui-firma. Jag tycker det känns som hur mycket svensk sommaräng som helst och riktigt innovativt vad gäller grafisk design.

    Anledningen att jag körde Diva (det blå ett 5.8 och det gröna ett 5.3) är dock inte främst den grafiska designen utan pga att jag tidigare kört lite Diva i lättvindsvintersegling på Maui. Diva är grymt skönt när det är lättvind och vågor. Dvs som det oftast är på Maui om vintern och hyfsat ofta på Torö. Det är softare än Psyclone och lättare än SO och Smack. Det vette 17 om det finns något skönare “guppa-ut-vågseglings-segel för seglare under 80 kilo. På Torö är det ju ofta vågor i relativt lite vind och i synnerhet inne i impact zone är det lätt. Då vill man varken ha ett styvt eller tungt segel.

    Det som förvånade mig var dock hur bra de tog byarna lite längre ut. I synnerhet på lördagen i on-shore-vinden var det rätt mycket mer vind en bit ut och jag hade lätt klarat mig på en 5.0. 5.8an känndes dock helt ok därute.

    Har föresten ett fint filmklipp på Calle Nyberg som gör en otroligt fin arial på söndagen. Ska lägga ut några stillbilder på den så fort jag får tid. Det häftiga med Torö är som sagt att det ofta är rätt lite push från vinden inne i vågorna. All fart får hämtas upp från vågen, vilket gör att det inte går att fuska (däremot är det ju fin skjuts i vågorna). Calle har en grym bottomturn och lyckas generera fart nog för regelbundna arials. Tänkte det kan vara lite relevant för en diskussion jag såg i en annan tråd om vågridningsteknik (något om knät i vattnet) här på konfen. Kanske ska lägga bilderna på Calle där i stället.

    Bifogar några till bilder på Diva 5.3an tagna av Henke Liliewall som mycket förtjänstfullt låg i vattnet och plåtade efter lunch i de småvågor som fanns kvar. Här inne blåste det inte mycket!

    /Jesper B

  • mag

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 13:02

    Men Jesper! Jag tyckte jag såg dig kommentera i en annan tråda att du inte nödvändigtvis, alt inte alls, behövde bilder för att bekräfta en underbar upplevelse!!! 😉 eller för att kunna att förmedla den heller.

    Det är ju insidan som räknas! 🙂
    Ride on!
    /Magnus

    Men bilderna kanske är till barnbarnen 😉

  • ola-h

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 13:21
    Jesper_B wrote:
    Diva är grymt skönt när det är lättvind och vågor. Dvs som det oftast är på Maui om vintern och hyfsat ofta på Torö. Det är softare än Psyclone och lättare än SO och Smack. Det vette 17 om det finns något skönare “guppa-ut-vågseglings-segel för seglare under 80 kilo.

    Har föresten ett fint filmklipp på Calle Nyberg som gör en otroligt fin arial på söndagen. Ska lägga ut några stillbilder på den så fort jag får tid. Det häftiga med Torö är som sagt att det ofta är rätt lite push från vinden inne i vågorna. All fart får hämtas upp från vågen, vilket gör att det inte går att fuska (däremot är det ju fin skjuts i vågorna). Calle har en grym bottomturn och lyckas generera fart nog för regelbundna arials. Tänkte det kan vara lite relevant för en diskussion jag såg i en annan tråd om vågridningsteknik (något om knät i vattnet) här på konfen. Kanske ska lägga bilderna på Calle där i stället.

    Håller med om att Diva/Dawg är ett otroligt skönt segel för vågridning. Körde 5.3:an en del på Maui i vintras. Det är inte lätt att välja.

    Lägg gärna bilderna på Calle i “knä-tråden”. Det skulle sitta fint med lite klockrena sidvindsbottensvängar från Calle där. Onshore i Lejet i all ära, men sidvind på Torö ÄR roligare och troligen så långt man kan komma från Lejet-förhållandena i Sverige.

  • svenne

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 14:46

    Det känns som att jag är mot strömmen, tycker att HSM:s segel inte är snygga över huvudtaget. Må så vara att de är bra – men de är fula.

    Men DIVA! Fy fan vad koolt det är!

  • jesper_b

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 14:53

    Mag,
    Läs det inlägget igen. Då ser du att det handlar om att en gammal fin värdering, om att det är coolt att vara soul-surfer snarare än show-off-surfer och kamerakåt, har försvunnit eller åtminstone urvattnats. Läser du igen ser du att även att jag givit upp denna beundransvärda hållning, åtminstone delvis.

    Kanske är det trots allt en fråga om bekräftelse, men i min egen värld handlar det mer om smygreklam för världens bästa och snyggaste segel, och nu nyligen för världens skönaste våtdräkt (?).

    Keep the stoke going!

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 15:00

    Shit Mag – du har rätt! Jag har helt tappat kontrollen. Jag har blivit en ren show-off-dude. Lägga in 3 bilder på sig själv, i rad, i samma tråd som man lagt in 2 bilder på sig själv redan tidigare… hur ocool som helst. Pinsamt. Jag ber om ursäkt och lovar skärpning! Kan inte alla andra lägga ut jättemånga bilder på sig själva för att så att säga mildra mitt klavertramp? /Jesper B

  • koa

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 16:18

    Riktigt fina bilder från hela Sverige efter den här helgen!

    Som Jesper sa; stort av Henrik Liliewall att simma ut med sin nya kamera,
    han bottnade och det var mycket stenkänning och trasiga fenor och brädor denna dag!

    Tack Henke för dessa fina bilder från en “ny” fräsh vinkel!

    Aloha

    Calle N

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder från Torö idag 8/10

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.