Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder!!! Snow Windsurfing på Tullinge flygfält 070127

  • Bilder!!! Snow Windsurfing på Tullinge flygfält 070127

    Publicerad av militaren på 27 januari, 2007 vid 17:38

    Testade snow windsurfing för första gången i dag. Var rätt kul men jag hade lite problem med att få skär i snön. men ska försöka med att använda en avkapad fena till nästa gång. hoppas att få se fler på denna underbara spot. Idag var det bara jag och 3 kitare.

    hakman svarade 17 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • jps

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 18:04

    Ser trevligt ut. Hur mycket blåste det? Vilka vindriktningar funkar på Tullinge?

    Körde du helt utan fena?

    Själv körde jag vid Sätrastrandsbadet. Kanske ska testa Tullinge nästa gg. Blir ju roligare om man är fler.

    Var är ni andra snowskibyggare och snowwindsurfare?

  • wind-lover

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 18:06

    Fina bilder, ser roligt ut!

  • militaren

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 18:41

    @JPS 362240 wrote:

    Ser trevligt ut. Hur mycket blåste det? Vilka vindriktningar funkar på Tullinge?

    Körde du helt utan fena?

    Själv körde jag vid Sätrastrandsbadet. Kanske ska testa Tullinge nästa gg. Blir ju roligare om man är fler.

    Var är ni andra snowskibyggare och snowwindsurfare?

    va lite svårt att uppskatta vinden då den inte var så stabil. angående vindriktningar verkar det flesta fungera men frågan är vilka som är optimala. något framtiden får dömma. Flygplatsen är nerlagd. nu är den allmän och används av polisen, trafikskola och många hundägare brukar vistas här och yngre folk med sina bilar för att sladda. bommen är vanligtvis öppen men i dag var den stängd. men det finns parkering enligt bilden.

    körde helt på skäret med brädan i snön. har du några tips på hur man ska anpassa fenan till snö vindsurfing, längd m.m.?

  • jps

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 19:00

    OK.

    Tack för parkeringstipset. Har varit vid Tullinge ett par ggr men brukar alltid komma vilse…

    Jag snösurfar på hemmabyggda skapelser (se forumet Andra brädsporter). Vanliga skidor + Monoski som utgångsmaterial. På dessa har jag ställbara fenor av smalt och styvt stål. Ett tips är att köpa billiga murarslevar och kapa bort handtaget. Vips en perfekt snöfena 🙂

    Om du kör på en gammal riktig vindsurfingbräda så tror jag att den bästa lösningen är att gjuta fast stålfenor i rätt boxtyp med Plastic Padding eller dylikt. Ha ett par varianter på utstick ca 1 – 2 cm på hårt packad snö eller skare. Upp mot ca 5-10 cm i lösare snö skulle jag tro.

  • jps

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 13:32

    Skickar med några bilder från igår. Inga actionbilder eftersom jag var där själv.

    Det var faktiskt rätt kul att köra på land med lite kullar, hopp etc.

  • wind-lover

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 18:36

    måste varit jätte roligt!

    fina bilder.:laugh:

  • militaren

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 19:19

    nu måste jag också bygga något liknande bara för de 😛

  • bjornen

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 19:26

    Är det någon av er snösurfare som vet om denna är något att ha ?
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11570&sort=1&cat=12&page=2

  • jomensaatt

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 19:33

    @Bjornen 362538 wrote:

    Är det någon av er snösurfare som vet om denna är något att ha ?
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11570&sort=1&cat=12&page=2

    Nja, lite tveksam till den där…varför har de en sidoskärning när brädan inte flexar (antar jag iaf!)? Bör ju bara göra att tailen fasnar i snön. Vore det inte bättre med en tapered shape? Och stropparna ser små ut för att kunna trycka in vinterkängor… Men annars ser den bra ut…. dyr dock.

    Men roligt koncept att surfa på snön, jag ska nog försöka få tid att slänga ihop något själv. 🙂

  • jps

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 19:40

    @Bjornen 362538 wrote:

    Är det någon av er snösurfare som vet om denna är något att ha ?
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11570&sort=1&cat=12&page=2

    Enligt uppgift (och video) ska den där kunna funka på blankis. (Det gör INTE en skida man snickrar ihop själv…) Var lite sugen på den pga detta som alternativ till att köra med medar på is. Lite väl dyr dock.

  • jps

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 19:44

    JoMenSåAtt och Militären: Sätt gång och bygg bara. Det är ganska så enkelt och tar inte mer än några timmar. Funderar ni på något så fråga på. Jag har byggt tre st nu och det finns några till här som också har hamrat och snickrat till prylar med en eller två eller kanske tom fler skidor.

  • jomensaatt

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 20:28

    Ja, vilken konstruktion av dina har funkat bäst? För och nackdelar med de olika konstruktionerna? Gärna med bilder. 😉

  • jps

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 21:18

    Bilder o dyl finns under Forumet Övriga brädsporter eller så kan du söka på windski så dyker de flesta trådarna upp.

    Enligt mina erfarenheter så behövs det en bred skida för att hantera djupare snö. Här fungerar min senaste baserad på en monoski bra. Borde fungera med en lång snowboard (+160) också. En vanlig gammal skida funkar också bra men blir svår att använda i djupare snö än runt 5 cm. I alla fall om det är blöt snö. Är det skare eller tunt snötäcke går den smala bra och troligen fortare.

    Viktigast av allt är att ha en fena som går att justera i höjdled. För djup fena i tunn snö skapar för stort motstånd. För kort fena i djup snö ger spinout.

    Mastfotsinfästningen har jag också gjort justerbar. Det behövs nog egentligen inte om man gissar rätt med måtten från början.

    Monteringen är lättast om man skruvar rätt genom belaget. Vill man behålla belaget intakt (vilket jag vill) krävs det lite mer funderande.

  • filipl

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 13:10

    Såg dina bilder där du kör med Mistralbrädan, det ser verkligen kul ut!

    Jag har en del frågor:

    1) Hur känns det att segla på snö, påminner det på något sätt om vanlig windsurfing?

    2) Jag har en gammal Mistral Explosion 288, som jag funderar på att “bygga om” till snö-windsurfingbräda. Måtten på den är 288X58 cm, är det någon som har någon uppfattning om vilken storlek på brädan som bör funka bäst?

    3) Kan man köra helt utan fena, eller bör man ha t ex en avslipad fena i vanliga powerboxen där bak?

    4) Bör man komplettera med ytterligare en fena någonstans, t ex under mastfoten?

    5) Klarar brädan av de påfrestningar som den utsätts för om man t ex kör på skare, över små isblock osv…, eller tror Ni att botten på den går sönder fort (jag är medveten om att materialet i brädan i och för sig har betydelse för detta)?

    6) Hur mycket måste det blåsa för att man skall kunna segla t ex på ett öppet fält?

    7) Hur är det att “snösegla” på en windsurfingbräda jämfört med de andra varianter av “snöbrädor” som finns?, är andra varianter bättre lämpade för ändamålet?

    Filip

  • jps

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 09:39

    Några svar baserat på mina erfarenheter:

    1) Hur känns det att segla på snö, påminner det på något sätt om vanlig windsurfing?
    – Man blir inte lika blöt… 😉 Känslan i riggen och att åka rakt fram och svänga lite hit och dit är ganska lik ‘riktig’ vindsurf. Gippar och slag är helt olika.

    2) Jag har en gammal Mistral Explosion 288, som jag funderar på att “bygga om” till snö-windsurfingbräda. Måtten på den är 288X58 cm, är det någon som har någon uppfattning om vilken storlek på brädan som bör funka bäst?
    – Ingen aning. Mistralen blir nog bra.

    3) Kan man köra helt utan fena, eller bör man ha t ex en avslipad fena i vanliga powerboxen där bak?
    – Fena behövs.

    4) Bör man komplettera med ytterligare en fena någonstans, t ex under mastfoten?
    – Det skulle inte jag göra. För mycket friktion + mycket svårare att svänga blir det nog.

    5) Klarar brädan av de påfrestningar som den utsätts för om man t ex kör på skare, över små isblock osv…, eller tror Ni att botten på den går sönder fort (jag är medveten om att materialet i brädan i och för sig har betydelse för detta)?
    – Bara att testa. En vindsurfingbräda passar nog bäst i lite djupare snö.

    6) Hur mycket måste det blåsa för att man skall kunna segla t ex på ett öppet fält?
    – 4 m/s och uppåt

    7) Hur är det att “snösegla” på en windsurfingbräda jämfört med de andra varianter av “snöbrädor” som finns?, är andra varianter bättre lämpade för ändamålet?
    – Vet inte. Har bara provat andra varianter

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder!!! Snow Windsurfing på Tullinge flygfält 070127

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.