Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Bildstabilisator jox

  • Bildstabilisator jox

    Publicerad av daffman på 8 september, 2009 vid 16:00

    För ca en månad sedan köpte jag min första systemkamera, Canon EOS 450D, fick med ett 18 -55mm EF-S, och tänkte nu köpa mig ett lite fetare objektiv, 300 typ, som “fattig” student frågar jag eder, Bildstabilitator, hur stor skillnad gör det när man huvudsakligen kommer ta huvudsakligen windsurfingbilder, men självklart lite annat med.
    Kollat på bland annat Canon EF 70-300 /4,0-56 IS USM, vilket nog blir mitt dyraste alternativ(ca 5500).
    teleobjektiv en självklarhet?

    Hittade föresten en gammal blixt (Nissin 21T -Auto) hos min mormor häromdagen, passar väl i spåret och funkar, nema problema att använda till kameran?

    daffman svarade 14 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • ola_p

    Medlem
    9 september, 2009 vid 23:08

    Läs på lite innan du använder blixten, en del gamla blixtar har rätt hög spänning i blixtskon (testa att googla trigger voltage, tror jag det heter). Den skulle kunna bränna sönder blixtkretsarna i kameran.

    IS är inget måste om du skall fota surf, du skall ändå ha så korta slutartider att skakoskärpa inte blir nått större problem. Iaf om du kör med ett enbensstativ och inte är alltför skakig på handen.

  • daffman

    Medlem
    10 september, 2009 vid 17:29

    Det är uppfattat,tack! 😀

  • styret

    Medlem
    11 september, 2009 vid 12:18

    det där med blixtar som bränner kameror hör man farhågor om ibland. men har någon varit med om det?

    Min senaste fotolärare hade varit fotolärare i 15 år och gav alltid som tips att köpa gamla 10 kronors blixtar på loppisar eller i kamerapaket. han har aldrig vart med om en bränd kamera.
    så till 99,9% sannolikhet tror jag att du kan köra den. nissin är inte så gamla så att det kan vara något problem.
    Jag har själv kört varenda möjlig blixt du kan tänka dej i massvis med olika kameror utan att ens tänka på det där och inte vart med om några problem. från analoga sovjektiska mätsökare till digitala mellanformatshus.

  • Knatte

    Gäst
    11 september, 2009 vid 14:02

    Jag hade nog varit försiktig när det gäller Nissin blixten.. Kanske inte för att något skall gå sönder, men hur bra blir korten med en gammal B-blixt igentligen??
    Måste ju vara bättre att lägga några 100-lappar på en Canon orginalblixt eller en pirat som passar till kameran:cool2: Är säker på den inbyggda blixten tar bättre kort….:smirk:

    Skall du fota surf så behövs ett teleobjektiv på minst 200 mm eller ännu hellre 300 mm. Som Ola säger så behövs nog inte IS om du skall fota action, även om det kan vara bra i andra lägen.

  • daffman

    Medlem
    11 september, 2009 vid 15:44
    Quote:
    Jag hade nog varit försiktig när det gäller Nissin blixten.. Kanske inte för att något skall gå sönder, men hur bra blir korten med en gammal B-blixt igentligen??

    såhär bra i totalt mörker i förrådet IMG_0172.jpg
    och såhär bra i halvtaskigt ljus
    IMG_0174.jpg
    Inte bara farsan blev helt bländad utan även jag ^^

    Tack för svaren :smirk:

  • Knatte

    Gäst
    11 september, 2009 vid 16:18

    Bra krut i den blixten…:blush:

  • daffman

    Medlem
    11 september, 2009 vid 17:09

    lite för bra :smirk:

  • styret

    Medlem
    11 september, 2009 vid 22:28

    hur gammal blixten är spelar ju ingen roll. det är ledtal och spridning som spelar roll.
    en blixt med ledtal 21 är en blixt med ledtal 21, oavsett om den är tillverkad 2009 eller 1979.
    Det är bara att lära sej sköta skiten manuellt, inte särskilt svårt egentligen.

    de gånger jag skjuter med blixt så kör jag dem ändå off-camera och då måste jag ändå (om man inte investerar ett par månadslöner) köra manuellt.
    Kommer garanterat under halva priset eller lägre om man köper canons EZ istället för EX och om man lägger några timmar på att lära sej köra manuella blixtar så har man haft jävligt bra timlön om man jämför med vad man ahde fått betala för automatiska blixtar.

    Det är digitala grejer. bara att blåsa bilder och testa!

  • sourra

    Medlem
    12 september, 2009 vid 10:17

    Fast man vill ju gärna ha en blixt som stödjer E-TTL för smidig och problemfri fotografering.

  • daffman

    Medlem
    12 september, 2009 vid 10:29

    IMG_0343.jpg
    Någon som kan förklara vad allt står för? ^^ 64 100 200 osv = ISO?

  • biorno

    Medlem
    12 september, 2009 vid 15:00
    Daffman;574808 wrote:
    Det är uppfattat,tack! 😀

    Jag tycker det är helt grymt med IS, du kommer fota andra saker än surf och då är det grymt. Om det inte är fint väder vid surf så kan man ju behöva gå “ner” i tid och då är det också mycket skönt. Jag kör på ett 100-400 IS L och kan handhålla det ner till riktigt låga nivåer.

  • sourra

    Medlem
    12 september, 2009 vid 15:28

    Jag kör ett 300/4 IS L och kan väl inte påstå att jag hade gått under utan IS men när man håller nere triggern för att fokusera så stabiliserar objektivet bilden så det blir stadigare i sökaren att fokusera på det man vill fota. Men alltså hellre en bättre optik utan IS än en smäckoptik med IS.

  • Knatte

    Gäst
    12 september, 2009 vid 16:23
    Daffman;575399 wrote:
    IMG_0343.jpg
    Någon som kan förklara vad allt står för? ^^ 64 100 200 osv = ISO?

    Blixet hör till det tidevarvet som man använde analog film och dessa siffrorna stod för vilken ISO-film man använde. Förr använde man ju en film mög högre känslighet ISO när det var mörkare ute. därför har du olika avstånd som blixten förmår lysa upp…
    De andra siffrorna är bländarvärdet som du skall ställa in om du kör manuellt. Antagligen men är inte säke,r så skall slutartiden stå på 1/60 för att en sådan blixt skall funka. (gamla kameror synkade på 1/60 SEKUND)

    kan bara hålla med sourra här:

    Quote:
    Fast man vill ju gärna ha en blixt som stödjer E-TTL för smidig och problemfri fotografering.
  • daffman

    Medlem
    13 september, 2009 vid 09:12
    Knatte;575447 wrote:
    Blixet hör till det tidevarvet som man använde analog film och dessa siffrorna stod för vilken ISO-film man använde. Förr använde man ju en film mög högre känslighet ISO när det var mörkare ute. därför har du olika avstånd som blixten förmår lysa upp…
    De andra siffrorna är bländarvärdet som du skall ställa in om du kör manuellt. Antagligen men är inte säke,r så skall slutartiden stå på 1/60 för att en sådan blixt skall funka. (gamla kameror synkade på 1/60 SEKUND)

    kan bara hålla med sourra här:

    Ja då blev man något klokare, tackar!
    Självklart är det skönt med automatiska grejer 😉

  • styret

    Medlem
    13 september, 2009 vid 10:50

    det är klart det är skönt med automatik, ibland iallafall, men om man ändå har en blixt liggande så är det väl skitpuckat att inte använda den för att det skulle vara skönare att ha en automatisk. Vi snakcar ju inte om köp här utan om nått han redan har.

    Och det handlar ju inte om att lägga några hundringar extra. köper du en canon 580 EX så kostar den typ 5 lök. köper du en 540 EZ (manuell till digitala) så får du den för runt 500-1000 spänn på tradera, EXen kostar om du har tur 2-2500 på samma ställe. Ganska lätt val för mig…

    Och nä du behöver inte ha den stående på 1/60. Nyare kameror synkar på kortare tider. min 400d klarar av 1/200. Det är lätt att testa vad din har för synktid. börja runt 1/160 ta en bild kolla så att du ser hela bildytan på skärmen. Ta ett snäpp snabbare tid och när det börjar saknas/vara svart i en del av skärmen. Då har du nått gränsen så då får du återgå till den sista tiden där du fick “hel bild” och det är den snabbaste tiden du kan ha kameran inställd på.

    Sen styr du exponeringen med bländaren, antingen på känsla och histogram eller enligt tabellen.
    Om du har kameran inställd på ISO 200 och det du vill belysa står 4 meter bort så ställer du bländaren på 8. Den får då en klockren exponering och det som är närmre blir överexponerat och det som står bortanför blir underexponerat.

    Eller så använder du den som upplättnad på dagtid, det är bara att dra ut och testa, du ser ju direkt vad som händer på skärmen och kan radera det du itne gillar/inte blir bra.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Bildstabilisator jox

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.