Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Billig vågbräda köpes!

  • simoneburgess

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 18:25

    Oh, och vilken storlek ska jag ha? Är en stolt räka på 67 kg.

  • sourra

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 18:50

    Nu när tomten verkar ha kuskat runt i sin släde i Skånetrakten borde det väl finnas en och annan begvågis till försäljning där nere? Håll dig kring 6 fot plus/minus några tum så kommer du få mycket glädje i de svensk-danska böljorna.

  • mackan

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 19:08

    @sourra 511911 wrote:

    Nu när tomten verkar ha kuskat runt i sin släde i Skånetrakten borde det väl finnas en och annan begvågis till försäljning där nere? Håll dig kring 6 fot plus/minus några tum så kommer du få mycket glädje i de svensk-danska böljorna.

    Helt riktigt!

    Realiztione på denna. Du får den för 2900:-

    Stroppar, fenor, boardbag inlcluded!! Bara att komma förbi Malmö och hämta.

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/20526/cat/10

  • hengo

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 19:09

    strapless eller stroppar?

    Om strapless.. köp en gammal billig surfbräda, se till att den inte har för mycket rocker bara.

    haft min 6’3a några år nu och den har inte gått av, inte heller har jag haft något behov av stroppar. att göra ollies är ju halva nöjet!!!

  • simoneburgess

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 19:21

    Ääeh? Inte vet jag om jag ska ha stroppar eller inte. Tips och råd?

    Mackan, tack för ett trevligt telefonsamtal. Vad har du på dig nu då? 😉

    Så, en 5’3, är det för litet? Gött att ha en lite mindre bräda så man inte behöver kånka så mycket ju. Alla får svara förutom Mackan 😉

  • dannep

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:03
    SimonEBurgess;511904 wrote:
    Oh, och vilken storlek ska jag ha? Är en stolt räka på 67 kg.

    Om man som jag är tjock och väger 85 istället… Funkar det med runt 6″ där med? Annat och tänka på som nybörjarvågis?

    MVH

    Daniel

  • haze

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:11

    Det beror på så mycket annat oxå vilken stl du skall ha. Vill du köra med “power” från kiten? Kör en liten. Allt från 5,0 och uppåt. Köra mer surfkänsla? 5,8 och uppåt. Sen beror det på lite tjockleken, bredden med mera.

    Personligen kör jag just nu på en 5,8 Xcelerator och en 6,1 unstrap bräda. 5,8 är det oki surfkänsla i men 6,1 är helt outstanding i surfkänslan. Kommer nog att införskaffa en 6,0 med straps till nästa år och en 6,6 unstrapped bräda.

    Men detta är min åsikt. Är en högst personlig smak om man jämför brädor. har haft en hel drös med vågbrädor bland annat dessa:

    Naish 5,6 CR Gillade jag inte alls. Ostabil, dåliga rails som släppte.
    Naish Fish 5,5 Grym i lättvind och småvågor.
    Slingshot 5,? var sjukt skön i hård vind och branta vågor.

  • dannep

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:26
    Haze;511950 wrote:
    Det beror på så mycket annat oxå vilken stl du skall ha. Vill du köra med “power” från kiten? Kör en liten. Allt från 5,0 och uppåt. Köra mer surfkänsla? 5,8 och uppåt. Sen beror det på lite tjockleken, bredden med mera.

    Personligen kör jag just nu på en 5,8 Xcelerator och en 6,1 unstrap bräda. 5,8 är det oki surfkänsla i men 6,1 är helt outstanding i surfkänslan. Kommer nog att införskaffa en 6,0 med straps till nästa år och en 6,6 unstrapped bräda.

    Men detta är min åsikt. Är en högst personlig smak om man jämför brädor. har haft en hel drös med vågbrädor bland annat dessa:

    Naish 5,6 CR Gillade jag inte alls. Ostabil, dåliga rails som släppte.
    Naish Fish 5,5 Grym i lättvind och småvågor.
    Slingshot 5,? var sjukt skön i hård vind och branta vågor.

    Hmm… jag har en vågbräda som är 6,4″ men som jag tagit för givet att den är för stor för kite? Då kanske den inte är det? Att köra unstrapped alltså? Vad säger du Haze? Du skrev ju om en 6,6!?

  • haze

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:31

    Nä den är inte för stor. Kommer inte ihåg vad Yann kör men tror det var nåt i den stilen… Och Arild oxå…

  • dannep

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:46
    Haze;511958 wrote:
    Nä den är inte för stor. Kommer inte ihåg vad Yann kör men tror det var nåt i den stilen… Och Arild oxå…

    Hoppas du inte har något emot att jag lånar tråden Simon?

    Haze… det låter ju sjukt kul för mig…:laugh:

    Om man vill köra strapped, är det storlek kring 5,8-6″ som gäller då? Även med min vikt mot Simons vikt? Efter att man bestämt storlek så skall man hitta en brädtyp som passar…

  • dannep

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:47

    Simon, förresten du har PM!

  • sourra

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:52

    @DanneP 511967 wrote:

    Hoppas du inte har något emot att jag lånar tråden Simon?

    Haze… det låter ju sjukt kul för mig…:laugh:

    Om man vill köra strapped, är det storlek kring 5,8-6″ som gäller då? Även med min vikt mot Simons vikt? Efter att man bestämt storlek så skall man hitta en brädtyp som passar…

    Det är ju bara att köra =) Känns det för klumpigt och ohanterligt så kan du ju börja snegla på smidigare brädor. Men en bräda med mycket volym är lättare att köra ostroppat på än en smal bräda med riktigt skarpa rails. Sen kan det ta ett tag att köra in sig på en bräda så gå inte bara på första känslan när du bedömer.

  • mackan

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:56

    Jag har haft min kanske bästa downwinder på min 8’6” i 5 m/s och axelhöga vågor men samtidigt haft massor av fantastiska dagar på min 5’3” Xelerator och en och annan på twin-tip också. Tveka inte att prova er fram! Jag använder alla mina 4 brädor i vågor – vilken det blir beror på vindstyrka, kite, våghöjd, chop samt hur byig vind det är.

  • skotten

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 21:51

    simon, I have a 5,7 and a 6,1 both very different boards in volume etc.. you can try them both out with the helix on the weekend dude.

  • simoneburgess

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 16:01

    Softa bananer! Vi får hoppas på vind. Jag tar med mig folköl.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Billig vågbräda köpes!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.