Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilprovningen har blivit snälla!

  • Bilprovningen har blivit snälla!

    Publicerad av svenne på 17 september, 2009 vid 09:14

    Mycket möjligt att någon redan har nämnt det redan, men nu är skiljeväggen inte ett krav.
    Jag hörde redan talas om det i somras, men då var jag utomlands och kollade inte vidare på det. Nu i veckan besiktigade min garagegranne sin van utan skiljevägg och den godkändes. Han passade då också på att fråga och inspektören sa bara att han inte behöver kolla det längre.

    Så, jag tog tag i saken och ringde precis Bilprovningen och det kan sammanfattas så här:
    Kravet på skiljevägg har varit nationellt och har inte följt resten av EU. Så från och med den 1:a april anmärker inte Bilprovningen ifall skiljeväggen är borta. Dvs, har du en personbil som är lb-reggad eller tar bort skiljeväggen i din skåpbil, så kommer det inte att påverka besiktningen.
    Du som ägare/förare av bilen är dock skyldig se till att last etc sitter fast ordentligt. Om någon eller något skadas av att något kommer farandes, då blir det riktigt jobbigt.

    Det innebär att om du köper eller har en skåpbil, så kan du ta bort väggen för att få en smidigare buss att bo i.

    Det finns däremot undantag, exempelvis vissa van:ar från 80-talet är reggade med en klausul typ “får ha passagerarsäten i lastutrymme”. En sån skåpbil måste ha kvar galler/skiljevägg.

    Fram med tigersågen! 🙂

    surfmc svarade 14 år, 4 månader sedan 20 Medlemmar · 44 Svar
  • 44 Svar
  • feg

    Medlem
    17 september, 2009 vid 09:30

    Vad säger polisen då? Är det samma svar där?
    Brorsan och jag har ju en Merca Sprinter med skiljevägg som varit pågående surfbussbygge i snart 5 år så det vore kanon att bara slite ut härket till vägg! 🙂
    /Jocke

  • fredrikla

    Medlem
    17 september, 2009 vid 09:57

    Fan så bra. Först det där med ventilationsprovningen och nu detta, fantastiskt då man för inte så länge sedan köpt surfbuss och sedan tidigare kör lastbilsreggad personbil 🙂

  • raggarn

    Medlem
    17 september, 2009 vid 16:51
    Svenne;576669 wrote:
    Mycket möjligt att någon redan har nämnt det redan, men nu är skiljeväggen inte ett krav.
    Jag hörde redan talas om det i somras, men då var jag utomlands och kollade inte vidare på det. Nu i veckan besiktigade min garagegranne sin van utan skiljevägg och den godkändes. Han passade då också på att fråga och inspektören sa bara att han inte behöver kolla det längre.

    Så, jag tog tag i saken och ringde precis Bilprovningen och det kan sammanfattas så här:
    Kravet på skiljevägg har varit nationellt och har inte följt resten av EU. Så från och med den 1:a april anmärker inte Bilprovningen ifall skiljeväggen är borta. Dvs, har du en personbil som är lb-reggad eller tar bort skiljeväggen i din skåpbil, så kommer det inte att påverka besiktningen.
    Du som ägare/förare av bilen är dock skyldig se till att last etc sitter fast ordentligt. Om någon eller något skadas av att något kommer farandes, då blir det riktigt jobbigt.

    Det innebär att om du köper eller har en skåpbil, så kan du ta bort väggen för att få en smidigare buss att bo i.

    Det finns däremot undantag, exempelvis vissa van:ar från 80-talet är reggade med en klausul typ “får ha passagerarsäten i lastutrymme”. En sån skåpbil måste ha kvar galler/skiljevägg.

    Fram med tigersågen! 🙂

    hmmmm…. skumt…??!!
    såg detta förut och var inne på transportstyrelsen sida och printade ut en kopia på den nya bestämmelsen, för att ha i Chevan om “farbror blå” inte skulle va uppdaterad…
    tänkte dela med mig av en länk till sidan…men.. nu hittar jag inte den längre..!!!???
    fattar inget…Den ska heta enl.min kopia : TSFS 2009:20….
    nå´n annan som hittar i denna författningsdjungel och vet vart den tog vägen…..??

  • feg

    Medlem
    17 september, 2009 vid 17:55
    Raggarn;576798 wrote:
    ….TSFS 2009:20….

    Nu blev jag orolig att TPS ändrat sig när dom såg vår glädje här i surfbussforumet. 🙂
    Hittade TSFS_2009-20.pdf som upphäver TSVFS 1978:9 men det var ju en massa ändringar och skit så det orkade jag inte läsa. 🙂

    Törs man lite på att Svenne har koll på läget eller bör man läsa? 🙂

    /Jocke

  • raggarn

    Medlem
    17 september, 2009 vid 18:09
    feg;576813 wrote:
    Nu blev jag orolig att TPS ändrat sig när dom såg vår glädje här i surfbussforumet. 🙂
    Hittade TSFS_2009-20.pdf som upphäver TSVFS 1978:9 men det var ju en massa ändringar och skit så det orkade jag inte läsa. 🙂

    Törs man lite på att Svenne har koll på läget eller bör man läsa? 🙂

    /Jocke

    Phhhuuu….tack …för ett ögonblick där trodde jag att de hade ändrat sig…

    jodå det är ju den …den säger ju i klartext ( om nu byråkratspråk nå´nsin kan bli det.!!)
    att de gamla reglerna upphör att gälla f.r.o.m. 29/4 -09
    den kan va bra att ha i bilen när man “glömt” lastgallret

    så man slipper ombes. … som sist man träffade en farb.blå som vaknat på fel sida….

  • gnutten

    Medlem
    18 september, 2009 vid 08:01
    Raggarn;576820 wrote:
    ( om nu byråkratspråk nå´nsin kan bli det.!!)

    I brist på bättre saker att göra, försökte jag förstå vad som menas med texten. Kanske ett misstag…

    Upphäver TSFS_2009-20 hela TSVFS 1978:9 dokumentet?? 1978:9 innehåller ju regler om last i allmänhet tex Sidolämmar och Fästanordningar för surrning (altså inte bara lastförskjutningsgaller). Det måste väl fortfarande finnas regler för detta?

  • p-malmkvist

    Medlem
    18 september, 2009 vid 10:35

    Shit pommes!! passar perfekt med mina framtida husbilbygge planer..

  • fjant

    Medlem
    24 september, 2009 vid 10:34

    Shit ssså, mycket glada nyheter! 🙂 🙂 🙂

    Vad kan följden bli om man blir;

    A) Stoppad av snut? Böter?
    B) Nedslag vid besiktning? Sätta tillbaka väggen och ombesiktiga?
    C) Krockar och nån skadar sig av själva smällen? (självklart lastar vi surfare så bra att grejjer inte kommer flygande) Säg att försäkringsbolaget väljer sin egen tolkning av texten och hävdar att bilen är olaglig?

    Skulle va obeskrivilgt trevligt att få rycka väggen!!!! Då kan bygget fortskrida och bussen kan användas undertiden!

    Nån som har nåt annat att tillägga som tolkning av texten?

    ////
    Fjant

  • svenne

    Medlem
    24 september, 2009 vid 11:08

    Alltså, jag vet inte hur ni andra tänker, men tror ni verkligen att Polisen, Tullen, Socialdemokraterna och alla försäkringsbolag använder en egen trafikförordning? Låter inte det jävligt korkat?..

    Är kravet på vägg borta så är det. Feg har dessutom postat en direktlänk till beslutet.
    Och vågar ni inte tro på det så är det bara att ringa själva och fråga: 0771-600 800

  • fjant

    Medlem
    24 september, 2009 vid 11:51

    Nja, kan hända att jag låter lite väl nojjig…
    Men säg att du tex. är yrkeschaufför och klantar till något, trots att det kanske var oavsiktligt, någon regel el.dyl. som man bör haft koll på. Lite surt att då tex. bli av med körkortet och stå utan inkomst.
    Nu är det kanske inte relevant i just denna fråga, men detta berör ibland mer än bara “lek&hobby” delen av våra liv.

  • styret

    Medlem
    24 september, 2009 vid 13:10
    Svenne;578289 wrote:
    men tror ni verkligen att Polisen, Tullen, Socialdemokraterna och alla försäkringsbolag använder en egen trafikförordning?

    IB, glöm aldrig IB Svenne!

  • ozkar

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 18:02

    Jag har ringt idag till de som har hand om fordonsteknik, han sa att jag kunde ta bort hela väggen, så de gjorde jag i kväll 🙂 tigersågen gjorde ett bra jobb 🙂 snacka om öppen planlösning 😛

    //Ozkar

  • johanoeberg

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 21:28
    Ozkar;580431 wrote:
    Jag har ringt idag till de som har hand om fordonsteknik, han sa att jag kunde ta bort hela väggen, så de gjorde jag i kväll 🙂 tigersågen gjorde ett bra jobb 🙂 snacka om öppen planlösning 😛

    //Ozkar

    Haha. Hoppas du är bra på att sätta dit den igen då..

    Så ni menar att skattemasen plötsligt tillåter en skattereduktion bara för att bilprovningen inte behöver kolla upp det?

    Räkna med att det kommer en remis till RPS där de ber trafikpoliserna undersöka saken.

  • ozkar

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 21:46
    JohanOeberg;580496 wrote:
    Haha. Hoppas du är bra på att sätta dit den igen då..

    Så ni menar att skattemasen plötsligt tillåter en skattereduktion bara för att bilprovningen inte behöver kolla upp det?

    Räkna med att det kommer en remis till RPS där de ber trafikpoliserna undersöka saken.

    Hehe jag har endå tänkt bygga upp en del av väggen, men vill bygga den som jag vill ha den. Så brädor å master får bättre plast, jag har korta transport modellen är lite dåligt på längden men nu kommer de lösa sig.

    // ozkar

  • svenne

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 07:47
    JohanOeberg;580496 wrote:
    Haha. Hoppas du är bra på att sätta dit den igen då..

    Så ni menar att skattemasen plötsligt tillåter en skattereduktion bara för att bilprovningen inte behöver kolla upp det?

    Räkna med att det kommer en remis till RPS där de ber trafikpoliserna undersöka saken.

    Det är nog bäst att du förklarar dig lite bättre, innan jag bestämmer mig för att det här var det mest korkade inlägget 2009.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bilprovningen har blivit snälla!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.