Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bindningar – bra eller dåligt?

  • Bindningar – bra eller dåligt?

    Publicerad av luddekludde på 14 september, 2010 vid 16:47

    Är bindningar bra eller dåligt för knäna? Jag kan ju tänka mig att det ger mer stöd och på så sätt hindrar vridningar och sånt…

    nicolai svarade 13 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • sourra

    Medlem
    14 september, 2010 vid 16:49

    Om kroppen vrider sig och fötterna inte gör det så måste knäna göra det. Prehab är det som gäller för boots.

  • nordstedt

    Medlem
    14 september, 2010 vid 17:40
    LuddeKludde;631101 wrote:
    Är bindningar bra eller dåligt för knäna? Jag kan ju tänka mig att det ger mer stöd och på så sätt hindrar vridningar och sånt…

    Prova lite nu i höst. Jag har ett par sledna LF syngergy som är dina för 400 spänn. Only for you my friend 😉

  • jakobb

    Medlem
    14 september, 2010 vid 18:15

    goouud business

  • above_the_law

    Medlem
    14 september, 2010 vid 18:16

    BRAAAAA!
    Om EN fot lossnar från stroppen vrider du garanterat foten eller knät…
    Boots/bindning har ju dessutom mycket bättre dämpning (generellt sett), samt ger bättre kontroll i pop och landningar.
    Möjligen inte så bra om man kör FEEEEEETA kiteloops och inte har sinnesnärvaron att landa på röven när det går åt hlvte;-).

    Svåraste skadorna att fixa är ju dessutom på fot-benen och dom sparar man ju med Boots vs stroppar.

    Peace!

  • luddekludde

    Medlem
    14 september, 2010 vid 18:52

    Ohh schyst! Hur pass sledna och vilken size är dom?

  • luddekludde

    Medlem
    14 september, 2010 vid 18:56

    Nice price Nordstedt! Hur pass sletna och vilken storlek? 🙂

  • rasta

    Medlem
    14 september, 2010 vid 19:18

    Ett annat problem är om du skulle landa på ett sätt att brädan kommer under ytan. Tex. när du tappar kiten i vattnet eller liknande. När det sen blir tryck i kiten igen så blir det stort motstånd från vattnet eftersom du sitter fast. Då säger knäskålarna “plop, plop” och du säger “aj, aj”

  • pepa

    Medlem
    14 september, 2010 vid 19:59

    Bindningar är inte speciellt bra för nåe. Men det ser ganska fränt ut.

  • sourra

    Medlem
    14 september, 2010 vid 20:04
    Rasta;631136 wrote:
    Ett annat problem är om du skulle landa på ett sätt att brädan kommer under ytan. Tex. när du tappar kiten i vattnet eller liknande. När det sen blir tryck i kiten igen så blir det stort motstånd från vattnet eftersom du sitter fast. Då säger knäskålarna “plop, plop” och du säger “aj, aj”

    Du menar om man krampaktigt hänger sig kvar i bommen? Mest troligt är att du åker ur bootsen eller rycker insertsen innan dess men visst, har du klena benmuskler så blir du bräcklig. Rycket i sig när du kraschar blir inte annorlunda än då du kvaddar med en wakeboard. Det där som Nicco sa om att man kan vrida foten lättare om man åker ut med en fotstropp är väl sant i det fallet man har hälstroppar på sin bräda men samtidigt finns det en massa andra situationer där ett par boots ställer till det mer än stroppar (typ om du klantar dig på grunt vatten).

  • sourra

    Medlem
    14 september, 2010 vid 20:05
    above_the_law;631115 wrote:
    Svåraste skadorna att fixa är ju dessutom på fot-benen och dom sparar man ju med Boots vs stroppar.

    Skadade knän är the suckiest of all sucky sucks

  • pepa

    Medlem
    15 september, 2010 vid 11:53

    Jag har skadat mig 300% mer i stroppar än i boots.

  • dadil

    Medlem
    15 september, 2010 vid 12:06

    Jag bröt ben i foten vid en hård halvtaskig landning med straps, tror inte det hade hänt i bindningar.

    Men jag vet inte riktigt relevansen i frågan, gör man sig normalt mindre illa med längdskidor än med slalomskidor? Förmodligen, men det betyder inte att man bör köra med längdskidor när man ska köra snöpark…

  • pepa

    Medlem
    15 september, 2010 vid 12:50

    Asså gör man saker ordentligt så e det lugnt i boots. Håller man på o fegar är det bättre med stroppar.

  • mjersen

    Medlem
    15 september, 2010 vid 13:12

    man förlorar rörligheten i vristen när man kör boots vilket påfrästar knäna mer. nu efter min knäskada pallar inte mitt knä boots så länge om jag inte har gaytajt stance på dom.

    samtidigt så minimerar man risken av att få ut ena foten och få vridning på brädan när man kör boots.
    finns för o nackedlar med båda. kör det som är roligast, knäskadan är ändå bara en tidsfråga =), jag e inte bitter..
    .
    straps o cykleslang bäst.

  • jakobb

    Medlem
    15 september, 2010 vid 14:49

    usch det här låter ju riktigt farligt! jag ska börja med alfapet.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bindningar – bra eller dåligt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.