Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing blåst på blåsten

• blåst på blåsten

Publicerad av anonym-anvandare på 4 oktober, 2002 vid 17:06

Då var det dags igen!
    Blåst på vind!!! det var ju inte första gången, vi surfare tror på vindprognoser som finns både på SMHI och DMI!!!!!
    Stämde inte alls idag!Var själv i Apelviken i eftermiddag och inte var det ens lönt att rigga förstås.
    När ska vi få vind??????

mvh desperat surfare.

lars_k svarade 22 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • tabi

Medlem
    4 oktober, 2002 vid 17:28

snopet….!

det har fan varit dålig hela året tycker jag….!! vill få några riktiga höststormar innan jag lägger ner för i år….!
    desto fler desto bättre!!
    kollade du smhi.se eller?
    dom har en rätt schysst båtväderwebb….!! man måste bli medlem och skit men det e gratis och funkar rätt bra tycker jag!

Tcool.gifbbe

• endy

Medlem
    6 oktober, 2002 vid 15:40

Tycker de e skumt…har blåst bra i halmstad och dåligt i apel varje gång nästan fast samma prognos…
    T.ex i fredags, blåste max 21 m/s och i apel knappt 10..weird ooo.gif

• s

Medlem
    6 oktober, 2002 vid 16:51

Det är klart att det är trist om det inte blåser…
    Men det var inte så konstigt att det var sunkigt i Varberg men blåste i Halmstad i fredags. Det beror inte på något lokalt fenomen utan att lågtryckets centrum med tunga moln var alldeles för nära Varberg. Centrumet låg någonstans innanför vid Göteborg-Kungsbacka då det blåste svaga ostliga vindar i Göteborg medan det var NNV i Varberg. Det är aldrig bra att vara i lågtryckets centrum, alla har ju säkert hört talas om ”lugnet mitt i strormen” eller ”orkanens öga” – centrumet där det kan vara solsken och vackert medan det runtomkring blåser tokigt.

Hur som helst. Varberg var för nära detta centrum, vi åkte en mil söderut och fick fin 4.7-5.7 vind och i Halmstad hörde vi att det blåste hård västnordvästlig vind. Kul för er! Var det bra i Ringenäs? Vi tyckte inte att det var värt att åka dit då mörkret var analkande. Och dessutom var vågorna små så vi tvivlade på att det skulle vara stort i Ringenäs.
    Om alla vindsurfare som hoppades på Varberg i fredags läst sina prognoser väl skulle ingen varit arg på SMHI eller DMI då det klart framgick att det var osäkra prognoser och att det kunde hända att lågtrycket stannade upp eller gick för nära Varberg och detta skulle resultera i att den nordvästliga vinden inte kom in till kusten.

Och vad blir kontentan av allt detta? Jo, alla vindsurfare borde lära sig att läsa och förstå prognoserna – det ger mer och bättre tid på vattnet. Det gäller att förstå hur lågtryckens centrum vandrar och hur det kommer att påverka riktningar och vindstyrkor. Sedan måste man också vara beredd på att åka några mil då och då. Senaste månaden har vi brännt över 300 mil på att hitta vinden… Jobbigt men helt klart värt det då vi fått surfa med allt från 5.7 till 4.5 de senaste sex helgerna! Sunkig höst? Ja, kanske på västkusten – men inte i Sverige som helhet!

Staffan

• lars_k

Medlem
    6 oktober, 2002 vid 18:21

Jag drog ner till Ringenäs fredag eftermiddag för att komma iväg från lågtryckscentrum (regn och vindstilla hemma i GBG).
    I Ringenäs var det dock kass vind så jag fortsatte längre söderut till mellbystrand och där nere blåste det hyfsat. Stack ut med 6.3. Goa hoppvågor. Sen ökade vinden undan för undan och jag surfade tills solen gick ner =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing blåst på blåsten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.