• Bom råd!!!

Publicerad av anonym-anvandare på 29 juni, 2005 vid 17:16

Köpte ny bom i sthlm här om dan och såg att den var 4 cm för lång för mitt minsta segel när jag kom hem till halmstad. Saken är den att greppet på den här längden var mycket skönare en den som var 10 cm kortare och trodde att det skulle räcka.

Vad får det här för betydelse? Är det bättre att ha en optimal bom och sämre grepp? Det bör tilläggas att den passar till mina övriga segel.

Någon som har ett bra råd hur jag ska göra? Byta?

anonym-anvandare svarade 20 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    29 juni, 2005 vid 18:51

Går det inte att korta den? Har själv förlängt bommar med au-rör. Ta bort pin-system, såga, sätt i pin-system…

• alexasu

Medlem
    29 juni, 2005 vid 19:12

gör det verkligen någon skillnad på seglingsegenskaperna om seglet är ynka 4 cm från bomnocken?

• lars_k

Medlem
    29 juni, 2005 vid 20:17

Dessa 4 cm kommer att göra att när seglet fylls och belastas åt sidan kommer tampen att sträcka uthalet och minska buken. Du kan surra en extra tamp mellan bomrören och öljetten som fixerar uthalet i sidled för att slippa denna effekt. Ser inte så snyggt ut med det funkar. Annars kan du ju korta bommen med en bågfil men det är kanske inte så kul med en ny bom…

• jonasp

Medlem
    29 juni, 2005 vid 20:21

kan man inte borra ett extra hål bakom nollan? eller blir det för mycket vinkel då eller nåt? jag har i alla fall lite marginal där så det ser ut att gå.

• lars_k

Medlem
    29 juni, 2005 vid 20:25

Jo, beroende på hur bommen ser ut kanske man kan skjuta ihop den några cm förbi innersta markeringen. Och borra ett pinhål till. Hade inte gått på mina bommar dock… tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    29 juni, 2005 vid 21:09

Ok. Då vet jag ialla fall att det blir en skilnad. Vet inte om jag kan såga i den då den har olika tjocklekar på röret och det går inte att borra ytterligare hål. Att binda ett ytterligare snöre låter som en bra lösning får nog ta och prova den och ha kvar bommen.

Tack för hjälpen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA