• Publicerad av joth på 30 april, 2008 vid 21:55

Hej!

Är ute efter en bra alubom (Carbon är bra men dyrt för min plånbok just nu)

Vilka mäken skulle ni rekomendera.

Jag har kollat på Chinooks och den verkar bra. Bra akterbeslag för att kunna använda dubbelsidigt uthalsrim. Det är för övrigt ett krav.

Någon som testat märket aeron? Dom har en bom som heter typ Continious Alloy Slalom 180-230. Den har tre rullar bak. Ser bra ut… Vet dock inget pris då jag inte vet om det är just den som Hot Sail tar in.

joth svarade 17 år sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • tobhed

Medlem
    30 april, 2008 vid 22:38

Åk in och kolla på Onwater, de har en exakt likadan bom som Aeron fast den heter Prolimit istället…

• alexxx

Medlem
    1 maj, 2008 vid 08:56

Aeron ser nice ut, verkar dock inte ha några rullar, backstycke som liknar din gamla bom.

Såg att ohana.jeyshop.se har både Aeron och chinook.

• joth

Medlem
    1 maj, 2008 vid 10:25

@Alexxx 462206 wrote:

Aeron ser nice ut, verkar dock inte ha några rullar, backstycke som liknar din gamla bom.

Såg att ohana.jeyshop.se har både Aeron och chinook.

Kollar man Aerons hemsida så finns det modeller med rullar. Men skall kolla Prolimit i morgon om dom har öppet.

• filipl

Medlem
    4 maj, 2008 vid 17:29

Jag kör med North Silver line. De är mycket styva, har bra frontbeslag, och funkar utmärkt med Sailworks dubbelsidiga uthalstrim.

Filip

• getwet

Medlem
    5 maj, 2008 vid 06:12

Tror att även Naish bommarna är detsamma som Aeron.

• joth

Medlem
    5 maj, 2008 vid 08:37

Det blev en Chinook Alu Course bom. Får hoppas den skall fungera. Skall bli kul att få på uthalstrimmet igen.

De enda sätt jag tagit sönder alubommar på är att aluminiumen går rakt av vid frontbeslaget. Hoppas denna håller nu.

• klang

Medlem
    5 maj, 2008 vid 14:50

Vad behöver man tänka på om man vill ha uthalstrim, räcker det med dubbla rullar på bakbeslaget?

• jester

Medlem
    5 maj, 2008 vid 15:00

Det underlättar rejält om man har en sådan här oxå: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=17&pid=55

• jesper_b

Medlem
    5 maj, 2008 vid 15:03

Aeron i lite längre längder, dvs 175-225 (26 mm i greppet) samt 175-235 (29 mm hela vägen) kommer med block i bakbeslaget som std (3 stycken).

Priser hittar ni under nyheter på http://www.hotsailsmaui.se

/Jesper B

• joth

Medlem
    5 maj, 2008 vid 16:21

@Jester 462995 wrote:

Det underlättar rejält om man har en sådan här oxå: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=17&pid=55

Beror säkert på segeltyp och hur tungt man vill ha det. Körde utan förra året och det fungerar bra. Men bör ju underlätta.

• nlc

Medlem
    7 maj, 2008 vid 17:50

@Jester 462995 wrote:

För en oinvigd i uthalstrimsträsket (som undertecknad), hur fäster man den i bomnocken o hur funkar den?

• jester

Medlem
    7 maj, 2008 vid 20:23

Man skruvar isär den, och skruvar ihop den genom öljetten bak i seglet. Fördelen är att friktionen minskar rejält med denna produkt

• joth

Medlem
    8 maj, 2008 vid 06:53

Har nu monterat uthalstrimmet och för optimal utväxling och liten friktion så är nog Jesters grunka att rekommendera. Snickrade ihop min egen med 2 st block och en skruv och muttrar. Får se om det håller in real life och inte bara för min testriggning i trädgården.

Skulle väl beställt en sådan grunka när jag beställde bommen, men men smart e man inte alltid. Kostade ju iofs inte nått så jag beställde en precis.

Sailworkstrimmet är annars enkelt att montera och fungerar grymt bra. Jag har olika längd på linorna som man trär i bakbeslaget till olika segelstrolekar så slipper man en massa lång tamp. Tar inte direkt någon tid att knyta fast och trä.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.