Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing BOW-kites barnsjukdomar!?

• BOW-kites barnsjukdomar!?

Publicerad av danielsan på 31 maj, 2006 vid 21:21

Vad tror ni det är för barnsjukdomar med BOW-kitarna som kommer vara åtgärdat till kommande modeller? För som med all ny teknik så behövs den finslipas… vad kommer vara bättre i framtiden?

fesen svarade 18 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • nic

Medlem
    31 maj, 2006 vid 21:45

Block på bommen för att kompensera att man inte orkat balansera i andra ändan.

nic

• mrmille

Medlem
    31 maj, 2006 vid 21:53

Tycker det var “lite” ojämnt drag vid fixerad bom genom fönstret.
    Allt roligt fans över dryga 40 grader, under det fanns inget att hämta. Åtminstonde på den jag provat. Å andra sidan var den jäkligt skojj när man hade den längre upp i fönstret…

• mozzy

Medlem
    1 juni, 2006 vid 07:22
    nic wrote:
    Block på bommen för att kompensera att man inte orkat balansera i andra ändan.

nic

Som Naish har menar du? :
    http://www.naishkites.com/image/kites/Shockbar.jpg

• magwe

Medlem
    1 juni, 2006 vid 08:26

precis.. sån skit kommer att försvinna..

• mozzy

Medlem
    1 juni, 2006 vid 08:43
    magwe wrote:

Är det inte en fördel med block där?
    Blir ju dubbel verkan på depowern!

• nic

Medlem
    1 juni, 2006 vid 09:02
    Mozzy wrote:
    magwe wrote:

Jämför själv en kite med och en utan.
    Tror inte vi kommer se några nya SLE’er med block på bommen eftersom de inte tillför något positivt. (bättre lösa “dubbelverkan” genom att placera infästningarna rätt i kiten från början)

För tungt bomtryck är en annan tidig “barnsjukdom” men den är nog åtgärdat på de flesta SLE’er i stort sett. (Eftersom man använder depowern mer aktivt vill man lätt kunna köra kiten/depowern med en hand.)

nic

PS: säg till så får du prova min kite nästa gång

• luuddee

Medlem
    1 juni, 2006 vid 09:39
    Mozzy wrote:
    magwe wrote:

mm och dubbelt bomtryck.. när man istället kan göra en kite som depowrar dubbelt sy mcyket ppå en kortare sträcka med lägra bomtryck känns detta sjukt onödigt

• cortex

Medlem
    1 juni, 2006 vid 09:56

De flesta BOW’s jag tittat på har ju någon form av block uppe vid kiten ändå (eller en stålring som fyller samma funktion). Å andra sidan verkar det vettigare att ha utväxlingspunkterna uppe vid kiten än nere vid bommen eftersom man får en lättare bom med mindre meck.

/Kaj(Tech)

• nic

Medlem
    1 juni, 2006 vid 10:27
    Cortex wrote:
    De flesta BOW’s jag tittat på har ju någon form av block uppe vid kiten ändå (eller en stålring som fyller samma funktion). Å andra sidan verkar det vettigare att ha utväxlingspunkterna uppe vid kiten än nere vid bommen eftersom man får en lättare bom med mindre meck.

/Kaj(Tech)

Gissar att Ozone Instinct är den enda SLE’n utan några block överhuvudtaget men håller med att hellre block i kiten än på bommen.

Fast det är nog inte antingen eller utan block i kiten hör till bridle-lösningen som de flesta använder. (dvs många SLE på marknaden har både och)

nic

• mrmille

Medlem
    1 juni, 2006 vid 11:29

Å andra sidan har ju instincten fem linor istället…

• magwe

Medlem
    1 juni, 2006 vid 11:31
    Cortex wrote:
    De flesta BOW’s jag tittat på har ju någon form av block uppe vid kiten ändå (eller en stålring som fyller samma funktion).

Jag skulle inte jämföra att ha en variabel “tow point” på draken med att lägga på en utväxling på styrlinorna.. helt olika saker och inte “samma lösning fast på olika ställen”.

• cortex

Medlem
    1 juni, 2006 vid 11:50

Umm, jag skrev väl knappast att alla gjort så? Eller hur?
    Angånde variabla tow-pointen är det ju ett effektivt sätt att få kiten att pitcha lättare. Bl.a Globerider har använt det i åratal på sina kites.
    Instincten ser ju en smula annolunda ut än andra BOW-kites jag tittat på. Den var inte inkluderad i min generalisering.
    Personligen tycker jag att Instinct är mer en C-shape med BOW-egenskaper än tvärt om (vilket inte är menat som något negativt).

Tow-pointen ihop med 5:e linan verkar vara det som ger Instinct dess stora windrange. Så i Instinctens fall är det nog snarare “olik lösning på annat ställe” i så fall. 😉

BTW, det jag menade var att stålringen användes stället för ett block… oavsett vad syftet var med blocket/ringen. Dvs man har valt en stålring för mindre risk till trassel fast på bekostnad av linslitage.

/Kaj(Tech)

• tomw

Medlem
    1 juni, 2006 vid 13:34

Har en 12 och 16,5m2 SLE med one-pump, ingen blok någonstans varken på baren eller kiten, enkel frambridle som har 4st LE stödlinor, bak är vanlig pigtails. Kör den med vanlig bar med 45cm depower och en flyttbar stoppkloss.

Den har kambattens och konstant kurva på LE (inte segmenterad) och är välbyggd. Den har bla rullat 3km i Kalmarsund och strandat på ett sandrev. (pga min klantig kite skills), och ingen skador.

Kortsagt, alla förbättringar som ni snackar om…

Vilken kite är detta? Windwing Rapture 2 sedan november 05…..

Tyvärr har firman interna problem och kiten är svår att få tag i. Produktion ska startar igen sägs det.

TW

• mrmille

Medlem
    1 juni, 2006 vid 18:50

De foils jag använt som haft block i bridlen har funkat bra, jag har inte sett blocken som något negativt. Så länge skiten funkar är det väll i sin ordning?

Vill man ha något riktigt cleant ska man ju ändå köpa en -03 tube eller en Peter Lynn foil…

• fesen

Medlem
    1 juni, 2006 vid 19:03
    mrmille wrote:
    De foils jag använt som haft block i bridlen har funkat bra, jag har inte sett blocken som något negativt. Så länge skiten funkar är det väll i sin ordning?

Vill man ha något riktigt cleant ska man ju ändå köpa en -03 tube eller en Peter Lynn foil…

Eller en Ozone Instinct…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing BOW-kites barnsjukdomar!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.