Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bowkite or c-kite?

  • bowkite or c-kite?

    Publicerad av skotten på 19 januari, 2010 vid 19:54

    its time to start looking at what I will be using this year….

    should I stick with the bow or go back to C? why do you use what you use? are the c kites better than they used to be?

    I dont want any fancy sales pitches, I just want to hear what experiences you have had.

    mjersen svarade 14 år, 2 månader sedan 26 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • i96dansa

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 21:44

    hahahaha…very funny…indeed

  • kamikazekiteren

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 11:39
    skotten;595607 wrote:
    its time to start looking at what I will be using this year….

    should I stick with the bow or go back to C? why do you use what you use? are the c kites better than they used to be?

    I dont want any fancy sales pitches, I just want to hear what experiences you have had.

    C-kites for pro!!
    So , you , shuold look at bow-kites. i think the have some for you at Hemma

    My eh pro kite has a lot of depower, so the c-kite has the same aspect of safety as bow kites nowdays, with regarding depower

  • kasimir

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 15:04

    Jag tycker det är gött att min C-kite drar hela tiden när jag kör vågor däremot tycker jag det suger att den gör det när jag kör wakestyle. Med tanke på vindregistret hos dagens C-kites samt följsamheten så skulle jag aldrig ens tänka tanken att köra bow, och då har jag inte ens en av “dagens C-kites”.

  • hildingdude

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 17:27

    jag tycker att man ger bort rätt mycket småsaker för rätt lite fördelar. men de beror på vad du prioriterar och har svårt för.
    jag tänker på vattenstarten hos bow och att dom är lite mindre scare-factor i om de blåser på duktigt!

  • gadget

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 20:31

    Snarare tvärtom.
    Min Fuel (2010) har 4 linor och startar som en bow men med alla fördelar av c-kite.

  • skotten

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 13:56

    yeah I never had all that many problems starting my Ckites… the wind register thing is interesting though, how many kites you got gadget?

  • pjoter

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 15:36

    en sjysst hybrid säger jag.

    C-kites i all ära,
    Men skotten, har du inte ändrat åkstil helt så är vågor med en stor floater din grej och då handlar ju allt om att ha en kite som svänger toksnabbt med precis det drag man behöver och som går att parkera utan något drag eller att den överflyger. Enligt mig ska den gärna också gå att backstalla så man lätt kan hålla kvar den långt ner i fönstret för att sedan kunna plocka ur kraften när man vill.
    C-kite tycker jag passar bättre till wakestyle/freestyle eller att köra vågor med tryck. Fast jag har ju inte provkört nån c-kite från 09 el 10 så de kanske ändrats? Varför det nu skulle göra det iofs, det är ju det som är grejen med c-kite, dom ger gott drag hela tiden.

  • gadget

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 17:16
    skotten;595781 wrote:
    yeah I never had all that many problems starting my Ckites… the wind register thing is interesting though, how many kites you got gadget?

    5,7,9,11 & 13 of which the 2 first belongs to my better half.

  • pepa

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 17:46

    Jag har en Nomad 9 som jag tycker är bra.

  • krillan82

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 20:03
    skotten;595607 wrote:
    its time to start looking at what I will be using this year….

    should I stick with the bow or go back to C? why do you use what you use? are the c kites better than they used to be?

    I dont want any fancy sales pitches, I just want to hear what experiences you have had.

    Fördelen med C är att man kan mecka med dom, pilla med dom skruvA med dom, de e de som ger pauwer, MEN VAD DU EGENTLIGEN SKA KÖRA ÄR EN 994 FÖR DEN KÖR DU ME JÅÅÅSTICK Å DE! DE E NAJS

  • edorf

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 16:03

    Go, Wave or die.

  • edorf

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 16:17

    Go, Wave or die.

  • debkausf

    Medlem
    22 januari, 2010 vid 17:26

    Nomaden e grym, en c-sle ska de va

  • skotten

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 04:43
    edorf;595883 wrote:
    Go, Wave or die.

    it was definately more dramatic the first time man : )

    Fuck.. is this all the feedback and opinions that I am getting because I didnt want a sales pitch?

    I dont know about changing my style away from waves too much, but I am starting to get a bit lazy with my kite flying, I look at mårtin from båstad (ozone) and he hasnt lost a bit of kite control, he makes it look almost easy.

    When we all started riding bows, thats how it was though we started to get lazy,.. we forgot how to edge and lost that “oh fuck I am gonna die” feelin. I kinna miss that in a way.

    is it worth going back to C? Would you do it?

  • pepa

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 11:02

    Edging is the ONLY true way to depower.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bowkite or c-kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.