Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › BRA AFFÄRER
-
Eehhhh, å varför skulle du inte kunna hoppa uppåt med en foil??? Visst, det kräver lite annorlunda teknik för att hoppa högt med dem oftast men exempelvis den nya Extacy’n hoppar du med samma teknik som vilken LEI som helst. Den känns förövrigt *väldigt* LEI-lik.
Men visst är en av de fräckaste sakerna med att köra på vintern möjligheten att ladda utför sluttningar och stup. Då blir det ganska mycket glidflygning. Och när det gäller att glida kontrollerat så har foilarna en otroligt massa erfarenhet från ”riktiga” glidskärmar att ta del av. Exempelvis gör ju både Ozone och Flysurfer dessutom Paragliders. Inte så dumt med lite ”crossfeed” mellan de två sporterna.
/Kaj(Tech)
-
Peter lynn Panthom är den nya land draken, mycket stabil drake med bra depower. Tycker att foil drakar ska man bara köra på land med. http://www.surfer.se säljer dom…..
-
Svar till:
Den känns förövrigt *väldigt* LEI-lik.
[/ QUOTE ]
Varför anstränger de sig att göra foilar så att de känns som LEI? Det måste ju betyda att LEI-egenskaperna är eftersträvansvärda. Varför köpa nåt som med flit efterliknar nåt annat. Varför köper man då inte en LEI direkt?jag förstår inte det där… man jag skall väl inte uttala mig… den korta period det fanns en foil i min ägo så fungerade den mest som trädmagnet.
-
Svar till:
Svar till:
Den känns förövrigt *väldigt* LEI-lik.
[/ QUOTE ]
Varför anstränger de sig att göra foilar så att de känns som LEI? Det måste ju betyda att LEI-egenskaperna är eftersträvansvärda. Varför köpa nåt som med flit efterliknar nåt annat. Varför köper man då inte en LEI direkt?jag förstår inte det där… man jag skall väl inte uttala mig… den korta period det fanns en foil i min ägo så fungerade den mest som trädmagnet.
[/ QUOTE ]
Orsaken till att FS gjort Extacy så lik en LEI som möjligt i ”känslan” är att de flesta kan köra LEI och är vana vid det. För att kunna få bra i tester som utförs av folk som bara kör LEI måste de kunna ex.vis hoppa med Extacy’n på precis samma sätt som de är vana vid att göra. Annars ger de snabbt ett utlåtande om att ”kiten hoppar dåligt”. Jag tycker det är ett vettigt drag, inte minst p.g.a att många av de egenskaper som gör en LEI till en bra kite sitter just i den feedback man får i bommen samt reaktionssnabbheten.
Dessutom får man genom Extacyn ett av marknandens absolut bästa säkerhetssystem med rotorleash, busenkel relaunch på alla underlag och en kite som funkar lika bra året runt. Att man slipper pumpa, kiten tar väldigt lite plats ihoppackad, ger mycket drag per kvadratmeter, har enorm depower-range, är busenkel att starta och landa själv samt är löjligt stabil försämrar ju inte det hela.
Det är därför vissa väljer foils istället för LEI.För de som är vana vid att köra foils finns Psycho 2 (funkar iofs för en LEI-flygare också efter någon timmes träning) och Speed (inte lättflugen men med grym prestanda).
Angående din gamla Psycho 1:a så har det hänt väääldigt mycket med foil-kites sedan dess. Det skiljer fyra generationer mellan din gamla P1’a och Extacyn/Speed/P2.
/Kaj(Tech)
-
Svar till:
Angående din gamla Psycho 1:a så har det hänt väääldigt mycket med foil-kites sedan dess. Det skiljer fyra generationer mellan din gamla P1’a och Extacyn/Speed/P2.
[/ QUOTE ]
Det är möjligt, men den har fortfarande för många linor/bridlar och jag har fortfarande inget tålamod.
-
Mja, normalt brukar man ju inte pilla runt med bridlarna alls. Lär man sig bara packa ihop kiten någorlunda ordnat så blir det inget trassel (du gör det i vilket fall snabbare än med en LEI).
Men visst, ska man vira kiten runt träd o liknande så blir det ju lite pilligt.
Sedan är det ju bara tre linor ner till baren istället för fyra eller fem som är LEI-standard. Så det lär ju inte bli mer trassel…Men återigen, åk på det ni gillar… men testa olika typer av kites. Om inte annat så bara för att det är kul att vidga sina vyer.
/Kaj(Tech)
-
man kan nästan jämföra med ett badlakan som man fransat till sidorna på för att fästa linorna i
-
Svar till:
Svar till:
[/ QUOTE ]
Det är möjligt, men den har fortfarande för många linor/bridlar och jag har fortfarande inget tålamod.
[/ QUOTE ]
Fyra linor på en Petter Lynn.
Vad man ska ha beror ju vilka behov man har.
Det finns fördelar och nakdelar med båda.Peter
-
Anledningen till att jag inte kör foil är att dem är så jävla fula…
-
Svar till:
Anledningen till att jag inte kör foil är att dem är så jävla fula…
[/ QUOTE ]
Hi hi, med den Avataren du har så borde det ju passa fint ihop.
Smaken är ju som baken… men personligen tycker jag att FS Speed (och PL Venom) är grymt snygga.
/Kaj(Tech)
-
Här är några grabbar som körde 58 mil över Grönland med Peter Lynn Guerilla II!
[img]http://www.kiters.se/Portals/16/F1000007.JPG[/img]
[img]http://www.kiters.se/Portals/16/F1000010.JPG[/img]Snart kommer ett reportaget om resan.
Peter
Logga in för att svara.