Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bra form på Kiteboard

  • Bra form på Kiteboard

    Publicerad av anonym-anvandare på 22 oktober, 2002 vid 08:58

    Tjena jag håller på och bygger kiteboards, mest för att jag tycker att det är kul att prova olika former och typer av brädor, nu har jag sett en ny form på maveric´s brädor och undrar om någon vet hur dom är att köra på. Brädan saknar regelrätta fenor och i stället får man grepp i vattnet genom en “rail” som sträcker sig över hela sidan. Brädan kan ses på http://www.ocean2air.co.za
    om jag bygger brädan skall den vara byggd av kolfiber och dinyvisel el liknande jag är tacksam för alla tankar och funderingar runt detta…

    MVH Olov Nyquist

    anonym-anvandare svarade 21 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 oktober, 2002 vid 17:11

    Håller säkert mycket kite men tycker den verkar rätt oskön, man vill ju kunna göra lite boardslides på vågorna, eller ?

  • nic

    Medlem
    22 oktober, 2002 vid 22:53

    Fast det kan man nog göra eftersom railen inte verkar vara böjd lika mkt på mitten utan mest “i hörnen”.

    nic

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 oktober, 2002 vid 09:20

    hur får man till en så böjd kant med divinycell?
    /d

  • kitelife

    Medlem
    23 oktober, 2002 vid 10:27

    Den brädan bygger du inte i divinicell! inte en chans att böja det i dom formerna, kanske går och ta en tjock platta och hyvla tills du får den formen?

    Dessutom läste jag någonstans att dom har använt ett special matrial från NASA eller nått ,(epoxi och väv) med en enorm hållfasthet i jämförelse med epoxi för att få den och hålla…

    Prova nån beprövad form först och gärna i playwood innan du ger dig på divinicell (frigoliten är skitdyr så man har inte råd och shapa om). och skydda dig väl mot epoxin den är farligare än man tror jag har utvecklat överkänslighet nu och det räcker med ånger så får jag exem på hela underarmarna…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 oktober, 2002 vid 10:40

    Jag har redan byggt brädor i plywood och glas/kolfiber. Den här brädan är tänkt att byggas i kolfiber utifrån en gigg och sedan lägga lite dinyvisell som kärna i mitten endast för flytkraftens skull och alltså inte ända ut i kanterna. eftersom de nervikta kantena kommer att bidra avsevärt till vridstyvheten och stabiliteten i brädan. Rent tekniskt sett borde alltså inte dinyvisell behövas…

  • petter_w

    Medlem
    23 oktober, 2002 vid 14:21

    Det finns ett tjockare skumplast material som dom använder till isolering i marken när dom gjuter betong, ECOPRIM heter det, och det är 50-mm tjockt.
    jag kan inte se någon skillnad på det och divinicell!
    det borde ju funka bra om man ska forma?

    Jag har kommit över ett tjugotal skivor och ska prova ett par olika brädor.
    Är et någon som provat detta material?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 oktober, 2002 vid 16:38

    Det funkar hyfsat bra att använda det materialet fast det är svårare att få en jämn yta på det. Det är viktigt att du inte använder en lösningsmedelbaserad plast eftersom den smälter då.

  • alfakrull

    Medlem
    23 oktober, 2002 vid 19:05

    Brädan ser ju rätt spännande ut men frågan är ju om brist på kantgrepp egentligen är ett stort problem eller ens existerande.

    Vad gäller materialdiskussionen så är det en väsentlig skillnad på Divinicell och frigolit eller styrofoam. Divinycell är utvecklat för användning i sanwish Konstrutioner. Diab, tillverkaren, leverar ett flertal olika densiteter för olika endamål. I Kiteboards är en densitet runt 100 kg/m3 lämpligt. Frigolit och styrofoam är utvecklat för att isolera väggar och husgrunder… Den högsta densiteten ligger runt 50Kg men oftast är standardensiteten runt 35 kg/m3. Divinicell är skummad PVC men en optimerad kompressions- och skjuvnings styrka. Skjuvning och kompression är just de karfter som verkar på kärnan i en sandwish.
    Frigoli/Styrofoam är skummad polystyren vilket inte är i närheten av styrkan i motsvarande densitet i Divinicell.

    Vad gäller val av lamineringsplast så är epoxi det enda som gäller och om man vill armera med s-glas, aramid eller carbon är en smaksak. Vill man ner under 2 kg så är det carbon fiber som gäller.

    Vill du lära dig mer så besök http://www.spsystems.com/ som är världsledande inom compositkonstruktion.

    smile.gif

  • petter_w

    Medlem
    23 oktober, 2002 vid 19:45

    jag har redan provat med epoxi och det smälter inte…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 14:57

    nej, precis. men med polyester smälter det… (väl?)
    /d

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 15:47

    jag har testat polyester på blåfriggo typ clarkfoam, eller vad det nu heter… det smälter en liten bit, men inte så våldsamt som det blir på vanlig frigolit som smälter ihop totalt!

    men ni som byggt solida träbrädor, måste man laminera? blir brädorna inte väldigt “tröga” och utan något flyt alls?

    finns det någon som testat takoons woodboard (megascene har den) sägs ta skitbra höjd utan fenor tom… snowboardshape?

    /Johan

  • petter_w

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 16:20

    Jag vet inte exakt vad det är för material men det smälter INTE med polyester heller…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 16:59

    har kört hela säsongen på 150*37 och 160*39 plywood. ett lager 12mm ply som fått lite (~2cm?) rocker mha hett vatten och torka i spänn. inget laminerande, bara lite polyester för att de inte ska suga vatten och lite PU-färg för en juste yta. de har inte gått sönder (och jag kan inte påstå att jag alltid landar mjukt…;-). inga fonor men med vass kant och lite rocker är de snabba och perfekta i plattvatten och underriggat.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 oktober, 2002 vid 12:00

    coolt! verkar ju sketa-enkelt! 12mm plyfa? kan man ju köpa för typ 50spänn, men spricker inte plasten om den inte är laminerad med fiber? pu färg, vad är det?

    för stropparna? kör du med inserts eller vad det nu heter? går det annars att bara borra och skruva i en feting till skruv annars?

    sibba lugnt!
    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 oktober, 2002 vid 18:28

    10mm plwood räcker (och blir lättare) om du plastar.
    Nån som testat no rocker ? man får ju lite svikt i plywooden så nosen borde pressas uppåt av vattnet ändå, lite extra tryck på bakfoten bara, eller ??? ooo.gif smile.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bra form på Kiteboard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.