Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bra Kolbom med 28 mm grepp typ 180 till 230?

• Bra Kolbom med 28 mm grepp typ 180 till 230?

Publicerad av hankloose på 27 september, 2007 vid 17:47

Jag tycker min X9 bom 1.80-2.30 e för grov i diametern 30 mm med mina frökenhänder!
    Samtidigt, om jag kör 7.2 på min 1.60-2.10 som iofs har tunt grepp så måste
    jag köra max förlängning vilket känns farligt ….Jag behöver nått som e styvare och med smalare grepp. Nån som kört racesegel med chinook pro limit etc. Boomhuvudena känns lite sådär om man kollar på bilder men e det nån som har erfarenhet får ni gärna dela med er! Det kan ju inte bara vara jag som har så små händer?!?!?

MVH

Hankloose

bjornen svarade 17 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • jester

Medlem
    27 september, 2007 vid 18:02

Håller med dig, Hanky Panky… Klarar inte av X9:an av just samma anledning. Jag har ju använt Local Spirit Pro Carbon och Vindsurfing.se mer eller mindre identiska bom till mina stora segel utan några problem alls. Gillar du inte bomhuvuden, så kan man ju kika på det som Maui Sails tagit fram. Billigt nu när Dollarn e låg dessutom: http://www.mauisails.com/boom.php?id=46

• tobhed

Medlem
    27 september, 2007 vid 18:03

Jag körde med Prolomit pro carbon innan, riktigt smalt och skönt grepp. Det enda problemet jag hade var att jag aldrig riktigt vande mig böjen på bommen (ser ut som Naish-bommarna med ganska bred front), men jag vet att både Getwet & Faster kör med dem så det kanske bara är en vanesak?
    EDIT: Den satt fö som gjuten på masten, vilket inte mina vindsurfing.se bommar alltid gör

• getwet

Medlem
    27 september, 2007 vid 18:49

Jag har nu provat en prolimit team carbon och är mycket nöjd med den. Det smalare greppet tycker jag ger en bättre kontroll.
    Bommen känns mycket stabil och den ser väldigt gedigen ut. Med lite fåfänga i sinnet kan man nog även tycka att den är snygg……
    Hörsägen (obs hörsägen) menar på att localspirits kolbommar går av på löpande band, har aldrig själv ägt någon men det sägs att dom går sönder titt som tätt….

• hankloose

Medlem
    27 september, 2007 vid 20:12

Tack Boys!

Men hur får man fram en prolimit team carbon bom raskt i detta avlånga land?
    SKönt att Jester är med i min frökenhands klubb!
    Har Local spirit 29 mm och Pro Limit team Carbon 28 mm?

• bjornen

Medlem
    27 september, 2007 vid 20:15

Här finns en med 28mm:
    http://www.surfbutiken.se/products.php?cid=13&pid=30
    Ingen aning om kvaliten.

//Björn

• s-1409

Medlem
    27 september, 2007 vid 20:19

Hankloose

Kolla med OnWater.se. Dom säljer Prolimit-bommar

• hankloose

Medlem
    27 september, 2007 vid 20:26

Suveränt!!

Tusen tack alla!

Man glömmer bort att agenturen för världens största brädmärke ligger vid en
    sjö i värmland!!!

• jester

Medlem
    27 september, 2007 vid 20:57

Getwet: Dom lite enklare Local Spirit Carbon (heter väl G3 eller G4) hör inte hemma på en race-rigg och storväxt seglare. Den håller inte. Pro Carbon är ju en helt annan konstruktion (monocoque), coh den har hållt bra för mig. Och då håller den nog för dom flesta… 😀

• getwet

Medlem
    28 september, 2007 vid 05:26

@Jester 418471 wrote:

Getwet: Dom lite enklare Local Spirit Carbon (heter väl G3 eller G4) hör inte hemma på en race-rigg och storväxt seglare. Den håller inte. Pro Carbon är ju en helt annan konstruktion (monocoque), coh den har hållt bra för mig. Och då håller den nog för dom flesta… 😀

Ok, då har vi rett ut det. Det var bara nästan en korrekt hörsägen då….
    Med andra ord, i race/speed sammanhang går den enklare varianten bort!
    (vilket det alltid gör):wink:

• hankloose

Medlem
    28 september, 2007 vid 07:18

Jester vilken Storlek har du på din Local spirit?
    Är det 29 mm grepp? Är det stor skillnad om du jämför med surfans x9?
    Är du nöjd med bom huvudet?

• jester

Medlem
    28 september, 2007 vid 08:30

Jag tror jag har en 180-240 cm bom. Kört med allt från 5.8 till 7.8 med den. Bomhuvudet är bra, men inte exceptionellt bra. Men helt klart funktionsdugligt (och har för mig att dom uppgraderat det på årets modell). Vet inte hur tjockt greppet är, men det fungerar för mig. När jag körde av min LS G4, så fick jag låna surfans x9. Fick kramp direkt…

• Oregistrerad

Gäst
    2 oktober, 2007 vid 17:06

Ni vet väl vad man säger?
    Små händer, liten…

• surfmeister

Medlem
    2 oktober, 2007 vid 17:11

@Bjornen 418455 wrote:

Här finns en med 28mm:
    http://www.surfbutiken.se/products.php?cid=13&pid=30
    Ingen aning om kvaliten.

//Björn

Chinook har 29mm diameter enl deras hemsida.

• bjornen

Medlem
    2 oktober, 2007 vid 17:20

@surfmeister 419418 wrote:

Chinook har 29mm diameter enl deras hemsida.

Jag såg det när jag la ut den under recensioner idag :smirk: Jag har meddelat surfbutiken angående detta.

//Björn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bra Kolbom med 28 mm grepp typ 180 till 230?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.