Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra surfprodukter?

  • Bra surfprodukter?

    Publicerad av soulandradical på 25 maj, 2005 vid 12:33

    Vilken surfprodukt är ni mest nöjda med?
    Grym prestanda, hållbarhet, har betytt mest för er surfin osv?

    En produkt som jag är ruggit nöjd med är min gamla vågmast Fiberspar TidalWave som tjänat mig troget sedan 1997. Nu är den utbytt men kommer att leva kvar i minnet lång tid framöver.

    matsb svarade 18 år, 11 månader sedan 18 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • soulandradical

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 12:46

    Vi kan ju bredda tråden lite med:
    Sämsta produkt, bästa/sämsta investering osv.
    Min sämsta investering är nog en gammal custombräda som skulle formas och plastas om till kitebräda… och den gamla kitebrädan i plywood som fortfarande står oanvänd i garaget.

  • dr-masse

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 12:48

    Efter lång (nåja) betänktetid (det går fort att hitta på en liten hårddisk) så kom jag fram till…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….(det blir mer spännande såhär, eller hur?)………………………………………………………….(oh, ja!, oj vad spännande det är!)………………………………………………………………………………………………………………………. Ta da! min Fred Haywood Pelvic Speed Harness! Även känd som Fred Haywood Pelvic Snopp Harness! Det var min första sittsele. Den körde jag med i närapå tio år tills den knappt höll ihop längre. Men den höll! och tog min segling till nya dimensioner. Fasen, borde köra med den på Guincho i år.

    Tvåa på listan är alla mina takräcken. Trea är de däringa Sunshine-förlängarna som aldrig gick sönder. Fyra är min första O-neill dräkt, håller fortfarande! men används av kompisar som vill testa. Femma är mitt Neil Pryde World Cup Racing 6.5, mitt första mono-segel som var helgrymt. Sexa är min Bee 274. Användes till allt och höll för det. Sjua är min Streamliner-bag, fan så bra är den för oss som har fjantigt små bilar. Åtta måste bli min första snabbkopplingsbom, en ART. Nia är min Mistral Screamer. Den gillade jag. Och till sist på tionde plats kommer nyponsoppa i sån där tetra pak med skruvlock som kan man både kan dricka ur och stänga! Suveränt! Inget surf är fulländat utan nyponsoppa. Och en banan.

    Surfa På!

  • oscar

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 13:20

    Helt klar etta på min lista är min förra freestyle MIstral Twister 117, på den lärde jag mig willy scipper, vulcan och spock. Dessutom var den hur kul som helst att segla runt och småhoppa lite med och den kändes som en FET vågbräda. Min nuvarande compstyle 246 är en helt grym freestyle men den går ju bara rakt fram…

  • adde

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 13:20

    Mitt 6.5 NP V8 från 1993 var en riktig höjdare, på den tiden. Det hade jag länge och det var det första kartongnya seglet jag köpt. Oj vad de planade tidigt – väger visserligen 25 kg mer nu (ojdå!)

    Min Chinook kolbom är, trotts att måtten inte stämmer riktigt, guld. Smal, styv och med fiffigt frontbeslag – även om min ART alubom från 1990-1991 gav en större aha upplevelse, men då bytte jag från en knytbom…

    Lite kul med segel, man har ju gamla favoriter som man gillade då, fast man kanske inte skulle gilla dem idag. Den kan vara förknippat med minnen mer än med prestanda. Tex boxer 5.4 har jag en massa trevliga minnen ifrån 2003, även om jag rent tekniskt tycker att 2005:an är bättre.

    Skulle jag plocka ihop en all-time high segel-linje, baserad på minnen OCH prestanda skulle den bli:
    Session 4.2, 2002. Force 4.7, 2005. Boxer 5.4, 2003 och Edge 6.5 2000. Denna skulle faktiskt gå att rigga på en 400 mast och en 460.

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 14:03

    Sämst:
    Nautix budgetsnabbkopplingsbom från 89-90. Beslaget bytte jag nog 4 ggr och förlängningen rappade, så man fick gå in och spänna upp igen…. om den inte kärvat fast. Bommen var dessuton svajjig och svampig. Det var med denna bom jag lärde mig vad dumsnålhet innebär. Köpte den dyrare bommen sen. Det är bättre att göra rätt från början. Sedan dess vägrar jag köpa skit (oavsett vad – skruvdragare, TV, däck, vad som helst).

    Bäst:
    A.R:T Slalom Blade 5,8 från 1993. VILKET SEGEL!! Jösses! Det var överlägset allt annat jag testat då (jag har testat många segel). Ersatte tre segel med det enda. Vilken fart och stabilitet. Det var tider det… Idag är det väl oanvändbart, instabilt och långsamt. Men då…. *drömmer*

  • nordgren

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 14:26

    Bästa: Mitt North Volcano 6,4. Guldsegel som är harmoniskt och har grymt registen!
    Sämst: En “Boomerang” bom som var helt och hållet värdelöst! Köpt begagnat, svampig, värdelöst bombeslag,, svår att ändra längd på (tryckvårtor) som dessutom lossnade…

  • johanc

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 15:31

    Min bästa produkt är lätt min bräda, en StarBoard Carve 123 -02. Helt plötsligt gick det att plana och (nåja…) gippa.

    Säljer jag aldrig (nåja……)

    MVH

    Johanc

  • brickan

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 15:34

    Jag gillar vind!

  • ola-h

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 15:41

    Det är lätt i mitt fall. Valet faller på min Two Field vågbräda från 1993. Jag designade den själv map rocker outline, v, fenor (thrusters) och huvuddragen i railsen. Det gav en bräda som faktiskt inte direkt skulle skämma för sig med dagens mått mätt förutom en lite väl utdragen nonose. Brädan var 245*52 med en bred tail på 35cm. Lite smal med moderna mått kanke ni tycker, men personligen tror jag att nästa steg i utvecklingen av fish-brädor just kommer vara att man inser att inte maxbredden är så signifikant (i alla fall inte för lätta seglare). Då landar vi ju rätt nära min gamla Two Field som med en modern nos hade legat på ca 230*52.

    Förutom en bra shape var brädan grymt lätt, ca 5.5 kilo. Den var en av de tidigaste svenska sandwich brädorna och antagligen en av de mest välbyggda med sin dubbla rohacell och divinycellsandwich och resten helt i kol och kevlar. Brädan var verkligen stenhård och höll för mycket hård körning i många år, fram till 2000 om jag minns rätt. Dår hade jag i och för sig kört ur en massa fenboxar och fått laga upp den lite. Dock hade den inte en minsta antydan till ding eller buckla. Jag tappade den en gång när jag stog på busstaket och skulle lasta av. Bradan var utan boardbag och landade med tailen först på asfalten. Resultatet var bara några lossnade färgflagor. IMPONERANDE. Det som slutligen hände var att hela botten deleminerade. Det var inte sandwichen som släppte utan själva frigoliten sprack mitt itur.

    Kort sagt, en grym produkt, både seglingsmässigt och prestandamässigt. Förutom att jag satte min första bakåt på den brädan så lärde jag mig i praktiken att vågsegla på min Two Field 245 och brädans karakteristik har format hela min vågridningsstil.

  • surfslusken

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 17:20

    Sämsta produkten jag kommit över är utan tvekan Chinook alu bommen som skulle vara det hållbaraste som gick att få på den tiden, har för mej de va 97-98 typ. Den kostade betydligt mer än andra bommar på den tiden, men det motiverades med att den skulle hålla för ALLT. Jag köpte på mej 2st, en kort för våg, en längre för slalom. Förutom att beslaget blev slappt ganska fort, så lyckades jag bocka båda två. Den korta i ett kastfall på Fuerte med 4.7an! Är det möjligt ens med dom billigaste budget bommarna?? Ryggen borde ju sticka lång före bommen när man har typ 1,50 i bomlängd och midjesele!

    Men tydligen hade jag ändå fina ex, för känner flera andra som oxå köpte likadana just för att dom skulle hålla så bra. Men gummit släppte som ett bananskal efter 3-4 seglingar, och när dom reklamerade så limmade butiken bara fast de och så släppte de igen, så dom tröttna på att åka tillbaka en gång i veckan och drog på silvertejp istället.

    När man kostar på för att få det där lilla extra men det visar sej att man istället fick kef andra sortering känner man sej riktigt typ ..tagen där saker ska ut, men helst inte in.

    Måste finnas fler här på konfen som haft Chinook alu bom från slutet av 90-talet. Har för mej att dom sålde ganska bra, i nåra veckor iaf.

  • Knatte

    Gäst
    25 maj, 2005 vid 17:29

    Lossnande bomgummi på Chinook känner man till frown.gif
    Tyckte förutan detta, att bommen funkade skapligt bra. Hade den i många år, innan det såldes vidare förra året wink.gif

  • oaxen

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 17:40

    Bästlistan i kronologisk ordning
    1. Hängsele med bred krokplatta. Min första var en enkel krok fastsatt i en 6-7 cm hög/bred platta. Andningssvårigheter var bara förnamnet.
    2. Min första “sinker” var någon udda modell, Chic tror jag den hette. Den var eexxxtremt kort i mitten på 80-talet- endast 268 cm, de ni!
    3. Snabbkopplingsbommen!
    4. Riktiga fenboxar, typ powerbox.
    5. Min första riktiga vågbräda någonsin som inhandlades när jag gjorde comeback på surfscenen – F2 MP 8’2″. Nu börjar jag förstå tjusningen med vågridning lite bättre.
    6. NS POWER.XT-förlängaren som ligger i samma klass som snabbkopplingsbommen.

    Prylar jag väntar på
    1. Uthalspumpspänne av samma typ som North-förlängaren.
    2. Styva, lätta brädor som håller riktigt bra!

  • aterfallssurfarn

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 18:27

    Bäst:
    Min Tiga 260. Användes till allt.
    God tvåa är min Neil Pryde sittsele från 91 som jag fortfarande använder.

    Sämst:
    Min egenhändigt byggda bräda. Sommaren 83 (tror jag det var) la jag ner halva sommarlovet på att bygga en bräda. Andra halvan av lovet jobbade jag för att betala för delarna. Den blev skitbra! Seglades en enda gång och lika användbar som en tvättsvamp.

  • gurra1978

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 18:41

    Svar till:


    Den blev skitbra! Seglades en enda gång och lika användbar som en tvättsvamp.

    [/ QUOTE ]

    Låter schysst! Kan man få en byggbeskrivning? grin.gif

  • aterfallssurfarn

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 18:59

    Visst!
    Ta några frigolitbitar och limma ihop dem med extra mycket epoxy och tapetväv. Lägg fokus på designen och inte hållfasthet. Det viktiga är ju att den ser bra ut. Glöm inte att använda färg som reagerar med epoxyn så att det blir lite svampigt. laugh.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra surfprodukter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.