Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra vindsurf i Lökken (Danmark) m. omnejd?

  • Bra vindsurf i Lökken (Danmark) m. omnejd?

    Publicerad av surfmeister på 14 februari, 2010 vid 17:55

    Hej!
    Ska spendera en vecka i Lökken i sommar med familjen, och vill ta med surfprylarna. Finns det några vågor på stränderna runt Lökken? Det är ca 10 mil till Hanstholm/Klitmöller så det blir tyvärr inte någon större möjlighet att göra en “morgontripp” dit. Ska förmodligen spendera en vecka i Hvide Sand också och hoppas då få lite vågor. Dock vore det intressant att veta om det finns ngt runt Lökken också.

    dr-masse svarade 14 år, 2 månader sedan 16 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • poppo

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 18:11

    seglade lökken en vecka -92, hela kusten är en gigantisk sandstrand och visst går det lite vågor som jag minns det. lite mer beachbreak-artat, men helt ok segling. går såklart inte upp mot hanstholm/klittan, men ändå. kan dock va rätt strömt när det trycker på från sydväst. happy vacation!

  • lars_k

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 19:15

    Stranden öster om Hirtshals är OK på V-NV. Blir stökigare än Hanstholm men bra tryck i vågorna. Inte så långt från Lökken, kolla Kjul strand eller stranden vid Tversted. Lökken tror jag bara blir onshore-mush.
    Här är lite bilder från Tversted och sen Hanstholm dan efter, en DK tripp för ett par år sen: http://picasaweb.google.com/RillesSurf/DK07082526#

  • macedu

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 21:23
    Lars_K;598533 wrote:
    Stranden öster om Hirtshals är OK på V-NV. Blir stökigare än Hanstholm men bra tryck i vågorna. Inte så långt från Lökken, kolla Kjul strand eller stranden vid Tversted. Lökken tror jag bara blir onshore-mush.
    Här är lite bilder från Tversted och sen Hanstholm dan efter, en DK tripp för ett par år sen: http://picasaweb.google.com/RillesSurf/DK07082526#

    Fan asså….alltid kul med lite bilder…..inte många kitar där :grin:, då…..

  • luwa1111

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 21:24

    Lökken blir som sagt inte lika bra som Hanstholm eller Klittmöller men alldeles norr om piren i Lökken blir det ändå ganska najs surf. Piren ordnar upp lite av det stökiga i vågorna och man får lite bättre vinkel oxå. Jag har kört där ett par gånger de senaste åren och det duger fint om du inte har möjlighet att åka till H-holm eller något annat hardcoreställe!

    //Johan

  • sinclair

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 23:23

    Det mäktiga med Lökken och förmodligen en del andra stränder i Danmark är att de är rätt feta, så det är bara att köra bilen rakt ner på playan.
    Jag har surfat lökken, typ i Juli. Körde 4,5, full patte men nada waves. Annars rätt skön stad och strand.

    surfmeister;598517 wrote:
    Hej!
    Ska spendera en vecka i Lökken i sommar med familjen, och vill ta med surfprylarna. Finns det några vågor på stränderna runt Lökken? Det är ca 10 mil till Hanstholm/Klitmöller så det blir tyvärr inte någon större möjlighet att göra en “morgontripp” dit. Ska förmodligen spendera en vecka i Hvide Sand också och hoppas då få lite vågor. Dock vore det intressant att veta om det finns ngt runt Lökken också.
  • surfmeister

    Medlem
    15 februari, 2010 vid 20:08

    Tackar för tipsen. Helt klart ser det ut som om jag får köra en övertygande snyft-story för familjen för att få ta mig till Hanstholm/Klitten ngn dag……ngn som seglat Hvide Sande?

  • andersbq

    Medlem
    15 februari, 2010 vid 20:19

    Helt ärligt så suger Lökken fullständigt. Norr om Hirtshals finns några ställen som är bättre, men då kan du lika väl åka ner till Hanstholm/Klitmöller istället.
    Hvide Sand är OK, Syd Molen (söder om utloppet till Ringköpingsfjord) är bra på nordväst då det bryter runt piren och radar upp riktigt fina vågor. Sedan finns ett stort surfcenter precis vid norra infarten med en stor shop, omklädning, lekplats, och fjordsegling; plattvatten för freestyle, barnsegling, halvdan speed och nybörjarvänligt.

  • jeppo_f

    Medlem
    15 februari, 2010 vid 20:22

    Hvide Sande på nordväst kan bli sjuuuukt bra!! Jag och Lars_K var där och körde en dag för ett par år sedan. Ujujuj!! Det är bland det bästa jag kört på den här sidan ekvatorn.

    Kommer inte ihåg så mycket detaljer. Massa tyskar som vågsurfade. Åsså nått rev en bit ner i vind där det var sketstort! Jaja, det är väl bara att ta med grejjerna å se efter. Blåser det kommer du inte bli besviken.

    /j

  • dr-masse

    Medlem
    16 februari, 2010 vid 08:12
    andersbq;598650 wrote:
    Helt ärligt så suger Lökken fullständigt. Norr om Hirtshals finns några ställen som är bättre, men då kan du lika väl åka ner till Hanstholm/Klitmöller istället.
    Hvide Sand är OK, Syd Molen (söder om utloppet till Ringköpingsfjord) är bra på nordväst då det bryter runt piren och radar upp riktigt fina vågor. Sedan finns ett stort surfcenter precis vid norra infarten med en stor shop, omklädning, lekplats, och fjordsegling; plattvatten för freestyle, barnsegling, halvdan speed och nybörjarvänligt.

    Allt är ju relativt. Jämfört med i stort sett alla spots här i 08-land (förutom typ Torö och ett par-tre ställen till) är Lökken magiskt… 😀 😀 Har kört där en skoj dag på sydliga vindar innnanför piren, hyggliga hoppförhållanden och en å annan våg att ta en sväng på i alla fall.

    Men – på ett sätt är Lökken inte så dumt. Man kan åka både söderut, mot Hanstholm/Vigsö, men även norrut mot Hirtshals, beroende på vind. Fast nog skulle även jag placera mig närmare Hanstholm vid en tripp till DK, ah!

  • stinger

    Medlem
    16 februari, 2010 vid 10:07

    Jag var i Lökken 1988 med en Mistral Hookipa. Jag hade hunnit lära mig vattenstart och hopp så jag hade skitkul…

  • pedersen

    Medlem
    16 februari, 2010 vid 12:14

    Surfade norr om Lökken och Lönstrup på Skalerups strand någon gång på 80-talet. Jag kom ihåg att det var otäckt strömt och man var tvungen att hålla sig utanför en massa konstgjorda stenpirar (dom finns kvar enligt Google map). Knäckte bommen, inte en surfshop så långt ögat nådde. Fick laga den med några järnrör från en gammal järnsäng.

  • surfmeister

    Medlem
    17 februari, 2010 vid 11:53

    Den stora frågan är: ha närhet till bra surf (=Klitmöller) eller närhet till familjeaktiviteter (=Lökken). Jag bearbetar tjejen på att det är mycket bättre att ha närhet till bra surf för då kan man liksom segla ett morgonpass och sen ha tid för familjen resten av dagen. Kan väl säga att hon ännu inte är speciellt övertygad……..övertalning pågår!

  • endy

    Medlem
    17 februari, 2010 vid 12:51

    Jag har förvisso bara seglat lökken en gång och vad jag minns var det inte så uselt, kanske hade tur den gången, visst var det lite messy vågor, men helt okej och bra vinkel för hopp/ridning.

    Kör du mest Apel annars så tror jag inte det är sämre iaf 😉

  • andersbq

    Medlem
    17 februari, 2010 vid 18:29
    surfmeister;598813 wrote:
    Den stora frågan är: ha närhet till bra surf (=Klitmöller) eller närhet till familjeaktiviteter (=Lökken). Jag bearbetar tjejen på att det är mycket bättre att ha närhet till bra surf för då kan man liksom segla ett morgonpass och sen ha tid för familjen resten av dagen. Kan väl säga att hon ännu inte är speciellt övertygad……..övertalning pågår!

    Hvide Sand är närmare Legoland!

  • surfmeister

    Medlem
    17 februari, 2010 vid 21:13
    andersbq;598862 wrote:
    Hvide Sand är närmare Legoland!

    Jag vet…….därför “råkade” det bli Hvide Sande den andra veckan. Men jag försöker även få den första veckan att bli så bra som möjligt för en desperat surfare!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra vindsurf i Lökken (Danmark) m. omnejd?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.