-
Bräda eller inte bräda eller vilken bräda???
Kära surfare!
Har ett angenämt men ändå besvärande problem. Jag är på jakt efter en ny bräda. Jag har två och vill komplettera med en tredje. En freeride 115l -98 och en våg 82l -99. 115l känns lite klumpig och jag vill ha en bräda som jag kan använda i vågor men som även är rolig när det bara är lite vågor men det viktigaste är att den är lättmanövrerad och lättplanad för jag tycker att min 82-litare kräver väldigt mycket vind för att få fart. Maxfarten tycker jag aldrig har varit ett problem för mig, när det blåser går det helt enkelt tillräckligt frot. Så vad skall jag då välja?
Jag har tänkt mig en bräda från 90-95l och men då jag inte har någon erfarenhet av att testa de olika modellerna som finns på marknaden så vet jag inte vad de olika märkerna har för särdrag. Är det någon här som kan säga vad det karakterisktiska för följande brädor (urvarlet är gjort utifrån beg. Brädor som ligger ute till salu.) Eller finns det någon bräda som just du skulle rekomendera?
Goya (En Goya one 95l finns till försäljning)
JP (en JP 92l finns till försäljning)
Exocet (En exocet 93l finns till försäljning
Naish
Mina brädor är ganska gamla 99-00 är nyare brädor generellt sätt enklare att hantera?
Har de olika märkerna stora olikheter, känsla, kvalitet, tålighet, vikt. Eller kan jag i stort sett välja vilken jag vill, så länge jag väljer ett etablerat märke?
Är en 95l bräda för stor för att surfa i vågor med? Eller var går gränsen när blir brädorna onödigt klumpiga?
Oj det blev många frågor i ett och samma inlägg, men om det finns någon som har möjlighet att antingen försöka svara eller hänvisa till någon plats där jag kan få ett bra svar så vore jag väldigt tacksam
//Frex
Logga in för att svara.