Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda eller inte bräda eller vilken bräda???

• Bräda eller inte bräda eller vilken bräda???

Publicerad av frex på 26 december, 2008 vid 14:06

Kära surfare!
    Har ett angenämt men ändå besvärande problem. Jag är på jakt efter en ny bräda. Jag har två och vill komplettera med en tredje. En freeride 115l -98 och en våg 82l -99. 115l känns lite klumpig och jag vill ha en bräda som jag kan använda i vågor men som även är rolig när det bara är lite vågor men det viktigaste är att den är lättmanövrerad och lättplanad för jag tycker att min 82-litare kräver väldigt mycket vind för att få fart. Maxfarten tycker jag aldrig har varit ett problem för mig, när det blåser går det helt enkelt tillräckligt frot. Så vad skall jag då välja?
    Jag har tänkt mig en bräda från 90-95l och men då jag inte har någon erfarenhet av att testa de olika modellerna som finns på marknaden så vet jag inte vad de olika märkerna har för särdrag. Är det någon här som kan säga vad det karakterisktiska för följande brädor (urvarlet är gjort utifrån beg. Brädor som ligger ute till salu.) Eller finns det någon bräda som just du skulle rekomendera?
    Goya (En Goya one 95l finns till försäljning)
    JP (en JP 92l finns till försäljning)
    Exocet (En exocet 93l finns till försäljning
    Naish
    Mina brädor är ganska gamla 99-00 är nyare brädor generellt sätt enklare att hantera?
    Har de olika märkerna stora olikheter, känsla, kvalitet, tålighet, vikt. Eller kan jag i stort sett välja vilken jag vill, så länge jag väljer ett etablerat märke?
    Är en 95l bräda för stor för att surfa i vågor med? Eller var går gränsen när blir brädorna onödigt klumpiga?
    Oj det blev många frågor i ett och samma inlägg, men om det finns någon som har möjlighet att antingen försöka svara eller hänvisa till någon plats där jag kan få ett bra svar så vore jag väldigt tacksam
    //Frex

frex svarade 16 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • joachim_larsson

Medlem
    27 december, 2008 vid 11:41

@Frex 522840 wrote:

Kära surfare!
    Har ett angenämt men ändå besvärande problem. Jag är på jakt efter en ny bräda. Jag har två och vill komplettera med en tredje. En freeride 115l -98 och en våg 82l -99. 115l känns lite klumpig och jag vill ha en bräda som jag kan använda i vågor men som även är rolig när det bara är lite vågor men det viktigaste är att den är lättmanövrerad och lättplanad för jag tycker att min 82-litare kräver väldigt mycket vind för att få fart. Maxfarten tycker jag aldrig har varit ett problem för mig, när det blåser går det helt enkelt tillräckligt frot. Så vad skall jag då välja?
    Jag har tänkt mig en bräda från 90-95l och men då jag inte har någon erfarenhet av att testa de olika modellerna som finns på marknaden så vet jag inte vad de olika märkerna har för särdrag. Är det någon här som kan säga vad det karakterisktiska för följande brädor (urvarlet är gjort utifrån beg. Brädor som ligger ute till salu.) Eller finns det någon bräda som just du skulle rekomendera?
    Goya (En Goya one 95l finns till försäljning)
    JP (en JP 92l finns till försäljning)
    Exocet (En exocet 93l finns till försäljning
    Naish
    Mina brädor är ganska gamla 99-00 är nyare brädor generellt sätt enklare att hantera?
    Har de olika märkerna stora olikheter, känsla, kvalitet, tålighet, vikt. Eller kan jag i stort sett välja vilken jag vill, så länge jag väljer ett etablerat märke?
    Är en 95l bräda för stor för att surfa i vågor med? Eller var går gränsen när blir brädorna onödigt klumpiga?
    Oj det blev många frågor i ett och samma inlägg, men om det finns någon som har möjlighet att antingen försöka svara eller hänvisa till någon plats där jag kan få ett bra svar så vore jag väldigt tacksam
    //Frex

Har kört 92 liter JP FSW och EXOCET numera 94 liters Cross, Exocet plannar snabbare, lättare att manöverera och är komfortablare. Kolla in http://www.exocet-original.com

Kör själv EXOCET Cross 94 liters.

Finns för visning på alla mässor både i Gtb och Sthm

PS: jag säljer EXOCET så jag är kommersiell (för upplysningen skull)

//Joachim
    http://www.konanordic.com
    http://www.exocet-original.com

• pgvirtual

Medlem
    27 december, 2008 vid 12:17

Alla tre alternativ är bra! Exoceten är ju en vågbräda med US-box, men med rätt rak rockerlinje (tidig planing, påminner om en FSW). Priset är ju rätt bra! Goya One är ett säkert FSW val, en rätt vågbetonad FSW. JP en FSW som antagligen är litet snabbare rakt fram.

Visst funkar en 95 liters FSW bra i vågor, speciellt om du är medelviktig eller tyngre. I och med att den planar tidigt och i låg fart kan den till och med vara lättare att använda speciellt i kraftlösa skandinaviska vågor.

För mig som är litet tyngre, 100 kg, så känns min Exocet Cross 106 helt perfekt i vågor. Men för en 75 kg surfare så skille den sannolikt kännas rätt klumpig som vågbräda.

• surfen

Medlem
    27 december, 2008 vid 12:47

Angenäma problem måste jag säga, tre bra brädor! Alla har jag kört.
    Har idag Exocet Cross PRO94 och Exocet X-wave83/73, Crossen är en freemove, visst, man kan byta fenor på den och ändra karaktären en hel del men tycker inte att man kan jämföra den med dom andra som är mer åt wavehållet. Crossen har för mycket fart i sig som jag gillar personligen, den lilla Cross84 är lite mera åt wavehållet, Goyan 08 och JP 08 har lite mera freestyle i sig. X-waven gillar jag när det tutar i, en otrolig känsla och grepp släpper inte när man trycker till och planar upp snabbt, på med en riktig fena, original fenan är inte mycket att hurra för om man är lite tyngre seglare. Goyan är lätthoppad……
    Själv så väger jag 80kg och det påverkar ju valet av storlek av bräda segel.
    surfen

• surfmeister

Medlem
    27 december, 2008 vid 13:38

Vad väger du?
    Hur duktig är du?
    Vad har du för segelstorlekar?
    Vad kommer brädan användas mest för; vågor, B&J, östkust/västkust osv?

Dina svar på ovanstående är nödvändiga för att kunna hjälpa dig.

• frex

Medlem
    27 december, 2008 vid 14:02

Hej

Tack så mycket till er alla som lagt tid att svara mig!

Till Surfmeister så är detta svar på dina frågor:

Vad väger du? strax under 90kg
    Hur duktig är du? Svår fråga, inte jätteduktig sätter ca 75% av mina jippar, gör småskutt men inga stora saker. Kommer aldrig att bli något profs har kört i större vågor typ 3m vid ett par tillfällen och tyckte att det var riktigt sköj!
    Vad har du för segelstorlekar?
    4,1-7,2 tänker mig väl att köra omkring 4.1-5,4 på den nya brädan.
    Vad kommer brädan användas mest för; vågor, B&J, östkust/västkust osv?
    Nästan uteslutande västkusten, Göteborg och en del i Varberg.

Tack på förhand.

/Frex

• andersbq

Medlem
    27 december, 2008 vid 14:41

Då väger du ungefär som jag. Jag har en 80 liters traditionell vågbräda, en FSW på 98 liter och en 116-liters freestyle för rekreationsåkning.
    Alla är super i sina segment, dom är ju alla ganska ”flytiga” vilket gör det lättare att klara vindhål. De som skiljer de nya mot gamla brädorna för 10 år sedan, är alla är kortare och att alla utom de ”klassiska vågbrädorna” är bredare.
    Bredden underlättar planing, gör att man kan ha större segel, bär bättre i vindhål, blir lite lösare i känlslan, mer snowboard, men lite oroligare och nervösare. Men allt det där vänjer man sig snabbt vid. JAg menar att man ska inte uttala sig för mycket innan man har haft 5-10 dagar på en bräda och hunnit med trim av fenor, mastfotplacering, segelstorlekar etc.
    Sedan är det en smaksak om man vill ha US-box som på Global Wave eller fast fena. Beror ju på vad man prioriterar, vågor eller åka runt och smårejsa. Jag tycker själv Naish Global Wave 98 och 87 är bra mellanbrädor, som ger mycket tid på vattnet med 5-6m2.
    En sak som jag uppskattar med dem är att dom är snabba, dvs enkla att få bra fart med så att hoppen blir höga, och att de är byggda för att landa hårt. (vilket man inte kan säga om freestylebrädor).

• surfmeister

Medlem
    28 december, 2008 vid 20:40

-Strax under 90kg,
    -Inte jätteduktig sätter ca 75% av dina jippar.
    -Tänker dig väl att köra omkring 4.1-5,4 på den nya brädan.
    -Nästan uteslutande västkusten, Göteborg och en del i Varberg.
    -Du har en 115L samt en traditionell vågis på 82L (runt 55 bred?).

Det mest uppenbara svaret är en freestylewave av ngt slag. Tidigare vägde jag runt 85kg och hade en Fanatic FW98 ´06 (62cm) som var en fantastisk bräda (använde den som lättvindsvågis). Jag seglade B&J med 5.0-6.4 samt 5.3-5.7 i vågor, sweetspot helt klart runt 5.7. Att gå mindre än 5.0 på en FW runt 95L/61-62cm är inte att rekommendera för vågsegling då brädan även med din vikt kommer bli rätt svår att hantera. Den snabba rockern och bredden som de flesta FW runt 95 liter har ger tidig planing men kommer i det högre vindregistret bli mkt trög att få runt i t ex bottensvängen. Ett gäng bra vågfenor kan dock hjälpa till.

Har du ambitionen att använda brädan primärt med 4.1-5.4 skulle jag utan tvekan gå ner en storlek till 85-90L/59-60cm. Det kommer ge en avsevärd skillnad med 4.7-5.4 vilket kommer vara dina mest använda segel, framförallt i Apelviken. Vidare har dessa FW-storlekar en perfekt blandning av vågegenskaper och B&J vilket är det du letar efter. Det kanske låter för nära din nuvarande vågis men man ska titta mkt på bredden, rockern osv och inte bara volymen. En FW runt 85-90 kommer plana myyyyycket tidigare än din tradvågis och kommer vara mycket lättare att segla på. Brädor som kan vara intressanta är Fanatic FW 86, Naish Global Wave 87, Goya One 85, RRD FSW90, JP FSW 92. Av dessa är Goya/Fanatic/Naish mest vågbetonade och JP mest B&J med RRD ngnstans i mitten. Dock finns bara JP:n med på din lista…….och det är den bräda som jag själv skulle välja sist. För B&J är JP FSW grymma men för mig ngt för tröga i svängen (har själv ägt en JP FSW91 och var jättenöjd med den, ersatte den dock med en Fanatic FW). Allt är å andra sidan en fråga om smak!

Om du däremot är väldigt intresserad av att utveckla din vågridning och göra det så enkelt som möjligt skulle jag titta på en stubbie runt 90 liter. Finns några att välja på men min favorit är utan tvekan Starboard Evo 90L. Tidig planing, superb kontroll och grym i svängen. Seglade den mkt i somras och skulle jag fortfarande väga runt 85 kg skulle jag absolut välja den till min vågis för 4.7-5.7 segling. Shapen är densamma 2007/-08/-09 med bara kosmetiska förändringar. Har för mig att de har kvar några 07or på onwater.se, titta på deras hemsida.

Vi har alla egna favoriter och det bästa vore om du kunde testa innan köp. Själv åkte jag till test-centret i El Medano under sommaren och seglade mängder med olika brädor vilket var riktigt, riktigt lärorikt och roligt. Slutsatsen av testerna var att det egentligen inte finns dåliga brädor, dock skiljer sig det rejält på brädorna gällande styrkor/svagheter, känsla osv.

• frex

Medlem
    28 december, 2008 vid 21:00

Tack för alla tipsen.

Jag får hålla ögonen öppna ett tag så får jag återkomma när jag har köpt en ny skönhet!

Visst kan det vara trevligt med vintersuf men när det är is på vindrutan så drar jag min gräns (Det finns säkert många av er där som tycker att det är att vara en vekling…) så jag har ett tag till på mig att leta innan surfaren inom mig blir desperat!

Jag tackar alla som har engagerat sig i min fråga riktigit schysst!!

//Frex

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda eller inte bräda eller vilken bräda???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.