Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda till svag vind?

  • Bräda till svag vind?

    Publicerad av mx-iggesund på 2 juli, 2008 vid 21:10

    Tjena !
    Jag har en gammal Bic Hardrock på 110l, ett Gaastra7.0 och ett Naish AMP6.0.
    Tycker att den är lite trög att plana och vill gärna ha ordentligt med vind (8-10), men tyvärr så är det sällan det är bra vind här.

    Om man vill att det ska gå att åka mer, utan att investera i mer segel och vill ha en billig bräda……Vad ska man satsa på då ?

    Jag är sugen på en mindre nyare bräda, ca 100l.
    Kan inte vattenstarta, men borde kunna dra rigg på en sån tills jag lärt mig.
    Väger +-73kg och orkar vara på vattnet några timmar i 6-10s/m.

    MEN, är samtidigt sugen på en större med centerbord, för att kunna åka lite hur som helst och när som helst.

    Vad kan jag åstadkomma med min segel arsenal ?:wink:

    Mest skoj för pengarna och synpunkter välkomnas.

    /Magnus

    platon svarade 15 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • frisk

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 07:16

    Kan varmt rekommendera en freestyle runt 110 liter: kort, lätt och bred planar den väldigt tidigt och är smidig att hantera och frakta. Hade tidigare en 150liters freeride som jag inte ångrade att jag bytte till en JP 109 som nu är min största bräda.
    Väger 90 pannor och jag har inga problem att dra rigg och planar runt 6m/s med 6,9 men nästan lika bra med 6,1.

  • nachoman

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 07:19

    Har också en JP 109 som planar löjligt fort. Flyter som en kork!

  • mx-iggesund

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 15:09

    Det låter inte alls tokigt.
    Att man är lite sugen på centerbord är ju för att det oftast blåser för lite för min bräda, men vem vill ha centerbord om det blåser ?

    mm. en freestyle, har jag faktiskt inte tänkt på tidigare.

  • Knatte

    Gäst
    3 juli, 2008 vid 15:21

    @Mx-Iggesund 479840 wrote:

    Det låter inte alls tokigt.
    Att man är lite sugen på centerbord är ju för att det oftast blåser för lite för min bräda, men vem vill ha centerbord om det blåser ?

    mm. en freestyle, har jag faktiskt inte tänkt på tidigare.

    Det måste väl inte vara en freestylebräda eller? En lite bredare och modern Freeride kan ju vara ett alternativ som är mer mångsidigare än en freestyle.
    Men visst planar du tidigt med en freestyle, men skall du segla och cruisa runt allmänt, undrar jag inte om en freeride på 120-130 liter skulle vara grejen.
    Men oavsett så kommer skillnaden vara stor jämnfört med din gamla hardrock som är gammal i form och design mm. Allt nytt kommer lyfta din segling:smile:

  • mx-iggesund

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 20:59

    Så har jag åxå tänkt fram till nyss, men då kan man väl lika gärna hitta en med centerbord….eller…..

    /magnus

    @Knatte 479843 wrote:

    Det måste väl inte vara en freestylebräda eller? En lite bredare och modern Freeride kan ju vara ett alternativ som är mer mångsidigare än en freestyle.
    Men visst planar du tidigt med en freestyle, men skall du segla och cruisa runt allmänt, undrar jag inte om en freeride på 120-130 liter skulle vara grejen.
    Men oavsett så kommer skillnaden vara stor jämnfört med din gamla hardrock som är gammal i form och design mm. Allt nytt kommer lyfta din segling:smile:

  • booman

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 21:24

    @Mx-Iggesund 479946 wrote:

    Så har jag åxå tänkt fram till nyss, men då kan man väl lika gärna hitta en med centerbord….eller…..

    /magnus

    Nej, nej, nej… Glöm centerbord! Jag har två freeridebrädor, en på 160 och en på 129l från -03. Väger 90kg. 160-Litar’n har en fena på 50cm så den tar man rätt bra höjd ändå med, ok, inte lika bra som med CB, men ändå.
    129-Litar’n funkar också bra med 42cm fena. Har faktiskt också haft en Bic Hardrock för 3år sedan, då jag tog upp surfingen igen sen 80-talet.Sen har jag bytt upp mig vartefter. Det skiljer alltså bara 19L från Hard-rocken, men den är så enormt mycket mer lättseglad och inga som helst problem att dra rigg på. Den funkar även mycket bra i lättvind för mig som ändå väger 90kg. Kunde väl iofs dra rigg på Hardrocken oxå, men det var riktigt jobbigt, (läs svårt). Så skulle du, som tex “Knatte” säger, få tag på nån bräda på säg, 110-130L i nyare modell så kommer du att få det mycket, mycket lättare. Tänk bara på att den ska vara någorlunda bred. (kanske från ca 65cm och bredare)

    Mina freeride har dessa mått:
    160L, L270 B78
    129L, L270 B69
    Använder mest den mindre numera, även vid “sol o bad-surf”.

    Jag hade precis samma tankar som du ang Centerbord, men jag har inte ångrat mitt val av freeride en sekund… (Seglade aldrig utan CB på 80-talet)

    Lycka till…:laugh:

  • mx-iggesund

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 21:37

    @BooMan 479957 wrote:

    Nej, nej, nej… Glöm centerbord! Jag har två freeridebrädor, en på 160 och en på 129l från -03. Väger 90kg. 160-Litar’n har en fena på 50cm så den tar man rätt bra höjd ändå med, ok, inte lika bra som med CB, men ändå.
    129-Litar’n funkar också bra med 42cm fena. Har faktiskt också haft en Bic Hardrock för 3år sedan, då jag tog upp surfingen igen sen 80-talet.Sen har jag bytt upp mig vartefter. Det skiljer alltså bara 19L från Hard-rocken, men den är så enormt mycket mer lättseglad och inga som helst problem att dra rigg på. Den funkar även mycket bra i lättvind för mig som ändå väger 90kg. Kunde väl iofs dra rigg på Hardrocken oxå, men det var riktigt jobbigt, (läs svårt). Så skulle du, som tex “Knatte” säger, få tag på nån bräda på säg, 110-130L i nyare modell så kommer du att få det mycket, mycket lättare. Tänk bara på att den ska vara någorlunda bred. (kanske från ca 65cm och bredare)

    Mina freeride har dessa mått:
    160L, L270 B78
    129L, L270 B69
    Använder mest den mindre numera, även vid “sol o bad-surf”.

    Jag hade precis samma tankar som du ang Centerbord, men jag har inte ångrat mitt val av freeride en sekund… (Seglade aldrig utan CB på 80-talet)

    Lycka till…:laugh:

    Varför inte en 100l om jag klarar det?
    Om det blåser +10sm, hur kul är det med 130l då ?

    Vet att allt nyare är bättre än min gammelhäck.

  • booman

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 21:42

    @Mx-Iggesund 479960 wrote:

    Varför inte en 100l om jag klarar det?
    Om det blåser +10sm, hur kul är det med 130l då ?

    Vet att allt nyare är bättre än min gammelhäck.

    Ämnet var ju bräda till svag vind eller…:wink:

  • bicless

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 21:47

    100 litr funker tyvärr uselt i svag vind jämfört med 130 liter. Du kan inte både äta kakan och ha den kvar.
    Om jag bara skulle ha 1 bräda skulle jag valt 110-125 liter för balans mellan lättvindsegenskaper och hårdvindsegenskaper. Om du kan tänka dig ha flera brädor i framtiden så kör kanske 100 + 130 liter.
    Själv kör jag 94+112+144 och väger ungefär som du.

    Mvh

    Bicless

  • mx-iggesund

    Medlem
    3 juli, 2008 vid 22:36

    @BooMan 479963 wrote:

    Ämnet var ju bräda till svag vind eller…:wink:

    Ahh, jusst ja

  • robin

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 07:04

    En bräda runt 125 liter klarar mycket vind. Jag har kört min 125:a (64 bred) med 4.7 utan problem. Om det inte går för stora vågor är det inga problem. Jag har dessutom kört samma bräda med 8.4 med bra resultat, så bredare vindregister hittar man nog inte.

    Min vågis är så klart roligare när det blåser lite, men fördelen med en stor bräda är att det är så mycket lättare att kryssa om det är ojämn vind.

  • mx-iggesund

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 17:28

    Det vart en starboard hypersonic 105l.
    Ingen lättvindsbräda till mina nuvarande segel 6 och 7 m2, men den verkar iaf otroligt rolig och snabb när man kommer iväg.
    På fredag kanske det kommer en vindby så man kan testa igen.

  • booman

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 19:49

    @Mx-Iggesund 485456 wrote:

    Det vart en starboard hypersonic 105l.
    Ingen lättvindsbräda till mina nuvarande segel 6 och 7 m2, men den verkar iaf otroligt rolig och snabb när man kommer iväg.
    På fredag kanske det kommer en vindby så man kan testa igen.

    Kul, Grattis! Lite “kuligare” än Bicen va’?:cool2:

    Lycka till

  • jester

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 20:55

    Häpp! När det gäller Hypersonic så gäller det inte att tveka när det är dax att gå i stropparna, för brädan är lite seg upp på planing, men när du väl fått upp “kölen” ur vattnet gäller att snabbt komma i stropparna… annars tappar man kontrollen fort. Trots sin väldigt breda häck så behöver man inte stora fenor på brädan. Jag körde orginal 34cm till 7.5, faktiskt. Tills fenan gick av, vill säga… 🙂

    Rolig bräda, men är trots allt en kompromiss. Men en bra sådan

  • the_novice

    Medlem
    28 juli, 2008 vid 21:06

    Ja det är en bräda man antingen älskar eller hatar, finns inget mellanting där. Framförallt så hatar nog folk att bli omkörda av den 😉
    Den har otroligt brett register, har kört 96litarn med allt från 5.3 till 9.8… 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda till svag vind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.