-
Brädans nos går upp mot vinden!
Förra helgen testade jag min nya bräda för första gången, men jag hade ett problem. När jag skulle köra till vänster enligt pilen (se bilden) så gick fören hela tiden upp mot vinden. Spelade ingen roll att jag lutade seglet väldigt långt framåt, fören vägrade att åka bort från vinden (vad det nu heter). Testade lite olika mastpoistioner men märkte ingen större skillnad, borde inte göra så stor skillnad heller. Hade en fot framför masten och en bakom.
Ska man trycka på något sätt. Försökte göra det som jag tyckte var logiskt, dvs att trycka med foten framför masten men det hjälpte inte mycket, brädan började ploga istället. (kanske hade gått bättre men mer vind men det borde gå men den vindstyrkan jag hade)
Att åka andra hållet, eller lite snett neråt åt andra hållet, gick mycket bra. Fick riktigt fin fart i några sekunder men som ni ser så är det ett stort berg ivägen så det gick ju inte
Då blir man ju tvungen att slå (dvs ramla, ställa sig upp och försöka köra andra hållet).
Anväde för övrigt 7,0-segel om det har betydelse.
För att förstå vad jag pratar om måste ni trycka på den fina bifogade filen jag har.
Logga in för att svara.