Senaste nytt Forums Brädans nos går upp mot vinden!

• Brädans nos går upp mot vinden!

Publicerad av pontuss på 10 oktober, 2003 vid 17:25

Förra helgen testade jag min nya bräda för första gången, men jag hade ett problem. När jag skulle köra till vänster enligt pilen (se bilden) så gick fören hela tiden upp mot vinden. Spelade ingen roll att jag lutade seglet väldigt långt framåt, fören vägrade att åka bort från vinden (vad det nu heter). Testade lite olika mastpoistioner men märkte ingen större skillnad, borde inte göra stor skillnad heller. Hade en fot framför masten och en bakom.

Ska man trycka på något sätt. Försökte göra det som jag tyckte var logiskt, dvs att trycka med foten framför masten men det hjälpte inte mycket, brädan började ploga istället. (kanske hade gått bättre men mer vind men det borde gå men den vindstyrkan jag hade)

Att åka andra hållet, eller lite snett neråt åt andra hållet, gick mycket bra. Fick riktigt fin fart i några sekunder men som ni ser så är det ett stort berg ivägen så det gick ju inte mad.gif

Då blir man ju tvungen att slå (dvs ramla, ställa sig upp och försöka köra andra hållet).

Anväde för övrigt 7,0-segel om det har betydelse.

För att förstå vad jag pratar om måste ni trycka på den fina bifogade filen jag har.

ante_lkpg svarade 21 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • Knatte

Gäst
    10 oktober, 2003 vid 17:59

Ett tips som kanske hjälper..
    Du kanske går för högt i vind, dvs. du försöker ta för mycket höjd och därför stallar brädan nästan och vill lova uppåt.
    Sätt mastfoten så långt fram som möjligt, så lovar brädan mindre.
    Du skall nog försöka ha båda fötterna bakom mastfoten när du seglar, helst ha fötterna i stropparna. (Brädan är gjord för detta)

Men vill du falla av från vinden, skall du ha mycket tryck på framfoten och tvinga ner fören från vinden. Sedan bör du flytta bak fötterna längre bak och ta fart.

• semivaken

Medlem
    10 oktober, 2003 vid 18:06

när du åkte åt ”vänster” så gick du nog för mycket upp i vind innan brädan hann få fart. Åt höger så gick det bra för att du ”siktade” antaligen längre ner i bilden, dvs vinden kom mer bakifrån (du seglar slör/halvind), försök (när du seglar åt ”vänster”) att efter att du dragit upp seglet redan från början ha vinden snett in i ryggen bakifrån… så när du får upp lite fart så kan du återgå till att åka halvvind/kryss

ofta handlar fotplaceringen om att hitta en bra balans på brädan, vilket inte är helt lätt.. det tar ett antal försök på varje ny bräda… cool.gif

mvh Jeppe

• ante_lkpg

Medlem
    11 oktober, 2003 vid 14:08

Jag har haft samma problem som du att jag bara lovar hur mycket jag än önskar att jag kunde falla av. Speciellt tydligt på styrbords halsar.
    Felet jag gjorde var att jag höll främre handen för långt fram på bommen i ”böjen”. Dessutom var främre armen för mycket böjd. Detta stänger seglet för vinden. När man då skotar in med bakre handen träffar vinden långt bak i seglet och vill då pressa ner aktern i vind vilket gör att brädan som helhet lovar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Brädans nos går upp mot vinden!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.