Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Brädbygge…
-
Brädbygge…
Publicerad av walle på 16 mars, 2004 vid 14:40Vart köper ni Formica till brädorna?, om det e någon som bygger med det…
anonym-anvandare svarade 21 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 32 Svar -
32 Svar
-
Jag kollade med Beijers Bygg, men dom har slutat med det:( Jag kan tänka mig att inredningssnickerier/snickerier använder sig av Formica. Man får nog kolla om man kan köpa loss en bit av dem. Annars vet jag inte. Man kan ju hojta till när man fått napp någonstans.
/Pete -
Jag tänkte skicka i väg ett mail till någon tillverkare men de e ju alltid krångligt att köpa som privatperson
Kolla med: produktma.se
eller
dalalaminat.se -
Var får ni tag på ABS-plasten ? det verkar vara lite meck att hitta tycker jag ..
-
Hör med:
essaplast.se/
dom har även ”FOREX” som är som divinycell, vissa brädbyggare använder det i stället… vet inte vad skillnaden är eller OM det är någon. -
ÄR Formica som perstorplaminat eller? använder ni det till undersidan?
-
Ja det är det.
en del använder det till undersidan och en del på båda sidor!
Det blir enklare att bygga med det OCH superstarkt -
Helt sjukt grabbar!
Har letat röven av mig efter formica eller något annat högtryckslaminat de senaste dagarna osså visar det sig att andra går i samma tankar samtidigt =)Har kollat varenda jäkla byggcenter och snickerställe på västkusten nästan…
Det är ju svinsvårt att hitta formica!Men vilken tjocklek byggs det med? som jag fattar det är formica-ytskiktet bara en supertunn yta som appliceras på en laminatpapp som kan fås i vilken tjocklek som helst mellan 0,5 till 20mm…
Om man får tag på formica i skivor, skulle man då kunna bygga brädan med samma princip som en skateboard? lägga formica som botten och toppyta samt foam i mitten och massa lim, typ epoxy, mittimellan. Sedan lägga hela kittet i en rockerjigg i tokpress för torkning? Eller måste man dessutom laminera med glasfiberlager som traditionellt?
vore så jävla enkelt annars!
kolla på http://www.airforce-boards.de/kiteboard/beyond.html
eller kolla in kanten på twintails formicabräda:
http://www.twintail.de/kiteboards/kiteboard_gallery/kiteboard_gallery340_855.htm
ser grymmt mycket ut att vara byggd enligt skateboardprincipen!om inte skulle vi väl kunna göra en gemensam beställning av formica någonstans ifrån..
Mvh
Johan -
Är det någon som köpt ABS från ESSAPLAST? Det är många som hänvisar dit, men är det någon som verkligen fått tag på det?
-
…du behöver fortfarande kolfiber/glasfiber…
Man bygger som vanligt fast man slipper meckandet med kanterna, du får perfekt ytfinnish med en gång och det blir en tåligare bräda! -
Det vore ballt att få tag i chrome laminat…då blir dom ju coolare än Brunotti brädorna
Kolla här för bilder: http://www.airforce-boards.de…. -
Dalalaminat skall helt klart ringas imorgon..
…de verkar ju bygga sandwich-konstruktioner direktlimmat
, kolla under ”Fakta-teknik” snackas ju tom om gelcoatade sidor som skall hålla som dansgolv osv, klara feta gubbar o tanter med stilettklackar e fan inte dåligt =)Kanterna, eller snarare sidorna verkar ju iåf va ett meck…
Airforce verkar ju löst det på ett snygggt sätt!
/Johan
-
krom eller metall e visst inte lika hållbart så man får ha betydligt tjockare laminat och därmed något högre vikt, men spela roll.. …coolare bräda får man leta efter
jag skulle gärna bygga en genomskinlig i typ polykarbonat (typ okrossbart plexiglas)… se lite fiskar o skit
/Johan
-
Svar till:
krom eller metall e visst inte lika hållbart så man får ha betydligt tjockare laminat och därmed något högre vikt, men spela roll.. …coolare bräda får man leta efter
jag skulle gärna bygga en genomskinlig i typ polykarbonat (typ okrossbart plexiglas)… se lite fiskar o skit
/Johan
[/ QUOTE ]
Det har ju inte SÅ stor betydelse om det inte håller lika bra eftersom att hållbarheten på själva brädan uppnås med kolfiber/glasfiber…
Det är ju bara själva yttåligheten som minskar och vad gör det när man har coolaste brädan på stranden? -
såg ett inlägg av killen som bygg metall brädan tror att den vägde ca 1 kg mer än dom vanlliga, men det kanske det är värt???
kolla med formica i sverige för återförsäljare:Formica PSM AB, SE-284 80 Perstorp
Tel: +46 435 365 00. Fax: +46 435 365 65
För prover och information:
Tel: +46 435 365 50. Fax: +46 435 365 55
E-mail: infosverige@formica-europe.com
Logga in för att svara.