Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädförsäkring???

  • Brädförsäkring???

    Publicerad av druutten på 12 november, 2001 vid 10:25

    Jag har precis gjort en skadeanmälan till Trygg Hansa angående min RRD wave 255. Tydligen har Trygg Hansa lejt ut båtförsäkringsdelen till Nordisk Yacht i Vaxholm. Där fick undertecknad tala med en äldre man som kunde allt??? om vindsurfingbrädor och påstod att det inte var några problem att laga min bräda som har oroväckande fula veck på undersidan. Man lejer ut jobbet till Plastskador och Montage i Svinninge där Peter Mattisson utför själva jobbet.

    Min fråga är om det är möjligt att laga en bräda så att det blir snyggt, håller och att brädan inte blir tyngre?

    Kanske finns det någon som fått sin bräda lagad av ovanstående företag? I så fall skulle jag vilja ha kommentarer!

    I övrigt undrar jag vad alla betalar för sina extra båtförsäkringar? Trygg Hansa tar i rätt bra tycker jag…..

    Pär.

    s svarade 22 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 2001 vid 13:21

    Skaffa Länsförsäkringars småbåts försäkring!. KOstade bara nån hundralapp extra på hemförsäkringen…å jag har plockat ut två brädor m.m de senaste två-tre åren!

    P.s……..man lagar inte knäckta brädor…..men isåfall e de ju bra till att knäcka den igen!!! Allvarligt talat så kan det inte bli bra (om inte gjort av nåt proffs…å då menar jag inte nån trött båtbyggare!) 0.5 -1 kilo kommer att kännas på brädan….du får väl stå på dig lite. Säg att de ska snacka med nån surfbutik som gärna håller med dig!!!!

  • feg

    Medlem
    12 november, 2001 vid 16:15

    Jag kollade på Länsförsäkringar och deras avtalsvillkor och slogs av att de nog inte uppdaterat nomenklaturen i dessa sedan 1980-talet, de pratar om “segelbrädor”… 🙂 Ett annat exempel är “…Båten får ha en motorstyrka å högst 10hkr och/eller en segelyta om högst 10m2…”

    Texten skapade förvirring… av vilket Länsförsäkringar kunde reda ut lite men mer kvarstår.

    Tillägget till hemförsäkringen med “småbåtsförsäkrning” gäller ju som sagt upp till 10m2, upp till 40.000kr i ersättning osv.
    Om ett enda av seglen har en yta som överstiger 10m2 måste hela utrustningen klassas som båt enligt Länsförsäkringar.

    – Har ni som passerar dessa någon av dessa siffror skaffat en “riktig” båtförsäkring?

    – Är det något bolag som är mer vänlig inställda till oss och våra prylar och kanske inte kallar dem för ”segelbräda” och ”småbåt”? – Jag har ju i alla fall ingen formulabräda…:)

    jag är för feg för att segla oförsäkrad längre….

  • par

    Medlem
    12 november, 2001 vid 18:31

    länsförsäkringar är skitbra. Kostar bara ett par hundra för ett år.

  • oscar

    Medlem
    12 november, 2001 vid 19:40

    Ja, men snart kommer dom fatta det själva så prångla inte ut för mycket bara!!!!!!!

  • s

    Medlem
    12 november, 2001 vid 19:46

    Stackare!

    Troligen har du deformerat undersidan genom höga hopp eller liknande. Den har helt enkelt tryckts ihop och veckat sig av trycket från riggen via mastfoten och dina fötter, detta samtidigt som vattnet vill hålla dig uppe. .
    Det finns en risk att du förändrat rockern på brädan även om det troligen är mycket lite.
    Lagningen måste innebära att de tar bort en ordentlig bit av sandwich på botten och upp på sidorna. Och sedan lagar den med ordentlig överlappning av väv på alla håll och kanter.
    Den kan bli bra men den blir inte riktigt lika lätt, det får du kanske räkna med.

    Plastskador och Montage! Låter bra på att plasta prylar, typ motorbåtar och plastekor…
    Ring dem och fråga om de har erfarenhet av att laga sandwichbrädor och om de vacumsuger och fixerar brädan då de härdar den. Fråga vilken sorts väv de använder (om din RRD är av senare årsmodell har den kolfiberväv runt om) och fråga vilka vikter de har per kvadratmeter på väven. Fattar de inte vad du pratar om så skulle jag aldrig lämna min bräda till dem. Om de ger ett någorlunda vettigt svar – ring Ulf “CLS” Larsson i Varberg och fråga om det låter OK. Uffe kan garanterat laga den på bästa sätt och han kan också göra bedömningen om det är möjligt eller omöjligt att laga den. Telefonnummer 118 118.

    Jag har varit med om ett liknande problem en gång, men det var min snowboard som pajade. Den lämnades till “kleti-och-pleti-skidlagningar-ab” som säkerligen var duktiga på att laga slalomskidor tillverkade under 80-talet med vanliga PE-belag och skumkärnor. Men jag kan försäkra dig att de inte var duktiga på snowboards med knäckta stavlaminerade träkärnor och stålkanter. Jag kan inte fatta att “kleti-och-pleti” inte satte stopp för lagningen själva, de måste insett att de inte klarade att laga den vettigt.
    Jag påpekade mina synpunkter till försäkringsbolaget om att jag trodde att den var omöjlig att laga på ett vettigt sätt i ett brev. Jag bifogade bilder på den trasiga brädan. Men jag sa också att om de önskade försöka var det OK för mig såvida att de ersatte mig med en ny om brädan inte höll.
    I alla fall. De lagade min bräda och det kostade försäkringsbolaget en ordentlig slant, det såg förjävligt ut vilket jag direkt ringde och påpekade för försäkringsbolaget. Jag var så övertygad om att jag skulle köra sönder den igen så jag var lugn som en filbunke. Du skulle verkligen sett lagningen… herregud… stålkanten var inte ens rak och det var fel sorts belag ilagt. Och mycket riktigt, den pajade efter två repor (jag behövde inte ens hoppa…). Eftersom försäkringsbolaget var informerade hela tiden och själva hade valt tillvägagångssättet protesterade de inte en sekund utan gav mig en ny bräda som jag köpte dagen efter. Jag fick behålla den gamla brädan, den fick tjänstgöra i en grusgrop under kommande sommar.

    Jag har haft många försäkringsskador i mitt liv, både på mig själv (agh!) och på mina prylar. Och en sak vet jag: försäkringsbolag gillar skrivna brev, kvitton och bilder. Samt att du ringer upp dem och verkligen diskuterar ditt problem med dem, vad du är orolig för och att du vill att ni TILLSAMMANS skall lösa detta problem på bästa sätt. Se till att du pratar med samma person hela tiden. Om han/hon inte finns på plats så ber du dem ringa upp. Om de inte gör det så ber du chefen ringa upp.
    Vägledande i diskussionen med dem är att du vill ha en hel bräda som fungerar lika bra som denna gjorde för du var sååå nöjd med den! Oj, vad du var nöjd. Du kände den utan och innan. Beskriv gärna lite hur den känns för då kan du senare hänvisa till det om lagningen inte blir bra: ”Den känns inte alls som förr, den är…” bla, bla, bla.
    Och sedan måste du påpeka att du inte vill att de skall lägga ut onödiga pengar för en lagning som kan misslyckas pga att de har kontakt med en plastare som inte har erfarenhet av brädlagningar. Du får inte säga att det är en dålig plastare för det är det säkert inte och han kanske har gjort många fina lagningar till försäkringsbolaget tidigare (eller är släkt med försäkringsmannen…), men han kanske inte kan lag brädor. Det är just det du vill bli säker på att han kan. Om han kan det är det ju skitbra.
    Det skall hela tiden vara alternativet att laga den riktigt eller köpa ny som gäller. Du får aldrig prata, eller ens nämna att du inte skulle få ut något av försäkringen. Det alternativet finns aldrig! Jag kan försäkra dig om att försäkringsbolag inte är sugna på att lägga ut onödiga pengar, de hatar lika mycket som du att få göra saker två gånger. Du gillar det inte pga att du kanske missar seglingsdagar och de ser att pengarna rullar.
    Rekommendera att ni tillsammans tar kontakt med den tänkta plastaren och ber honom beskriva vad han tror är problemet och hur han skall fixa det. Ring Ulf Larsson (eller om det finns någon liknande snubbe i närheten av Vaxholm) och hör om det låter OK. Om det inte gör det, be din försäkringsman ringa Uffe.

    Om de fortfarande vill använda sig av en tveksam metod, se då till att dokumentera brädan ordentligt innan.
    Väg brädan och ta bilder på den innan du lämnar iväg den. Påpeka skriftligt för försäkrnigsbolaget om du känner dig tveksam. Bifoga bilder. Säg att du vill ha försäkringar att du får ut en ny om lagningen misslyckas.

    Be om en skriftlig beskrivning av hur den tänkta plastaren skall laga den – innan han sätter igång. Be om en förklaring av det tänkta resultatet och om han tror att den kommer vara som förr.

    Väg brädan när den kommer tillbaka, fråga Uffe om vad som är en rimlig viktökning. Är den onormalt mycket tyngre, räkna ut hur många % det är och påpeka det för försäkringsbolaget. Det låter mycket mer med 15% i viktökning än ett kilo…
    Ta bilder på brädan då du får tillbaka den innan du börjar segla igen.

    Sedan: Kör så det ryker, känns den bra? Dåså, lagningen har lyckats och du seglar lycklig vidare. Pajar den en gång till så är det bara att plocka ut en ny – för de kan ju inte göra samma misstag igen… eller?

    Surfa lugnt – eller inte! 😉

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 november, 2001 vid 13:45

    Tackar!
    Det var grymt bra och vettiga tips!
    Jag har redan kontaktat den lokala brädexperten i Gävle och han var lika skeptisk som alla andra….
    Jag tänker inte acceptera någon viktökning, sämre hållbarhet eller fulare bräda!
    Det är bara att stå på sig och nu har man ju fått lite råg i ryggen!

    Jag kan meddela att din Tabou och ditt Vulcan 6,4 mår bra här i Gävle (än så länge) Staffan.

    Tack för alla tips!

    Pär Hedén

  • s

    Medlem
    13 november, 2001 vid 14:30

    Det var ju bra att Taboun trivs!
    Och 6.4:an också.

    Jag har ytterligare en Tabou till salu om du vill trivas ännu mer.
    Nu är den inte ens seglad, den är helt ny, ouppackad.
    En Tabou Wave 254, 55, 82L. En 2001:a.
    Köp den om inte din lagning av din RRD fungerar. Billigt för stamkunder! 😉

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 november, 2001 vid 14:42

    Har försökt att reklamera knäckta brädor hos länsförsäkringar men de säger att försäkringen inte gäller “av hoppade” brädor.

  • s

    Medlem
    13 november, 2001 vid 14:44

    Du hade en fråga till.

    Jag betalar 198kr per år för en småbåtsförsäkring. Eftersom jag har två “båtar” har jag därmed två försäkringar.
    Det är fullvärdesförsäkringar och gäller hela utrustningen till “båten”, dvs rubbet. Och det gäller allt, strandning, grundstötning, haveri, stöld, brand…
    Den gäller tom då jag har den i våran klubbstugas brädförvaring som ligger långt från hemmets lugna och låsta vrå.

    För att få det billiga priset skall man ha en hemförsäkring med drulle inkluderat (vilket inte är dyrt heller) hos bolaget.

    Bolaget heter Salus Ansvar (man behöver inte vara nykterist längre som man behövde hos gamla Ansvar, tur är väl det).
    http://www.salusansvar.se

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 november, 2001 vid 14:49

    270 kr per ar.

  • surferic

    Medlem
    13 november, 2001 vid 15:30

    Stå på dig Druttjävel! Din sönderhoppade 55:a är inget att laga. Jag smackade i full karriär på sten i söndags med min Maui force 8’4”. Fenboxen sprack och fenan klöv tailen i två delar. Visst är coolt med splittail a’la snowboards från 80-talet men kanske inte om man åker utomlands om två veckor. Efter ett samtal till Länsförsäkringar och ett snack med den lokala surfshopen löste det sig. Nu är det bara att hålla tummarna för att Hans W kan trolla fram en 8’3”a på 14 dagar.

  • s

    Medlem
    13 november, 2001 vid 16:08

    Jag sa att man skall hålla en dialog men jag sa inte att man skall säga att man “hoppat av” brädan.
    Det är också en fråga om det är sant, är det verkligen en avhoppad bräda?
    OK, du kan misstänka att det kommer från hopp men säkert är det ju inte. Helt klart är att det inte bara plötsligt uppstår vid en enda smäll! Du kanske upptäcker det efter ett hopp eftersom du är orolig efter den där stenhårda plattlandningen och kollar precis då. Just då kanske skadan syns också, sprickan har gått genom gelcoaten – men det är därmed inte säkert att skadan egentligen uppstod då.Eller hur? Det kanske skedde då du seglade in och red vågor och blev spolad. Efter hoppet så gick däremot deformationen genom gelcoaten.

    Jag anser att om man har en bräda som inte är urgammal skall en skada täckas av försäkringen såvida att den inte täcks av den allmänna reklamationen. Undrar hur många försäkringsbolag som håller med om det…
    Jag har sällan problem med mina försäkringsbolag, när det händer något så brukar det göra det ordentligt och då är det ingen tvekan. Är det endast smågrejer brukar jag inte bry mig om att kontakta försäkringsbolaget utan betalar cash själv. Ofta överstiger inte kostnaden för detta självrisken med många hundralappar. Men u har jag en ny försäkring med bara femhundra i självrisk… hmm…

    Staffan

  • q-lobo

    Medlem
    13 november, 2001 vid 16:20

    jag måste säga att dina inlägg är som godnattsagor som skall läsas innan man går och lägger sig för att sedan drömma gott.

    keep up the good work

    /Q

  • s

    Medlem
    13 november, 2001 vid 16:28

    Ojdå, det lät inte bra. Är de inte mer spännande än så… God natt! 😉

    Staffan

  • q-lobo

    Medlem
    13 november, 2001 vid 16:32

    det var POSITIVT menat, alla borde läsa dina inlägg för du gör verkligen skäl för din titel “entusiast”

    /q

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädförsäkring???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.