Senaste nytt › Forums › Brädjämförelse!
-
Brädjämförelse!
Publicerad av anonym-anvandare på 28 augusti, 2003 vid 18:23AB+ freestylemodell, JP wave/freestyle, Fanatic skate…vilken är det bästa valet egentligen i småvågor på vänern och i havet men även för att speeda järnet med ibland?
anonym-anvandare svarade 22 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Tja Nicke
Vågfreestyle eller freestyle kan nog passa vilket som i Vänern. Det beror ju på vad du eftersöker i din segling. Jag har kört mycket vågfreestylebrädor och gillar dem väldigt mycket, men nu är jag helt ”hooked on freestyle”! Det beror mer på utvecklingen hos mig själv än på brädorna. Så, mitt råd är, fundera på hur du vill segla och vad du vill göra på vattnet, sedan söker du bräda.
På Vänern kan du ju få både freestyle- och vågfreestylesegling så det är lite svårt att ge råd bara med utgångspunkt från förhållanden. Men jag ger dig lite erfarenheter om hur jag upplever det med de olika modellerna.Vågfreestyle (VFS) är ganska snabba och lättplanade saker. I alla fall om man jämför med riktiga vågisar som är ett alternativ till den segling som vfs ger. De rider hyffsat men jag tycker att de har en tendens att tappa drivet i halvkorta svängar (som det ofta blir i Sverige) då de trots allt har en relativt rak rocker (för farten och planingens skull). Här vinner en stor vågbräda lätt! Med den kan man enklare behålla farten i svängarna pga rocker. En stor vågis kan vara ett alternativ till en VFS tycker jag. VFS är ofta lite slashigare i toppsvängen pga lite bredare akter och att de ofta har en bra taillift.
För hopp är VFS ofta utmärkta! De har bra fart i sig och är lätta att trycka ifrån för att få ett gott avstamp – om man har en våg att hoppa mot. Eftersom de är lite smalare och inte har en överdrivet bred nos brukar de vara lätta att kontrollera i luften också.
För freestyletrick är de dock lite medelgoda (denna brädmodell är ju trots allt en kompromiss). De brukar vara bra i lite högre farter och då man har lite småskvalp att hoppa av på – tex vulcans funkar utmärkt. Däremot brukar de inte ha lika bra ”pop” på plattvatten som en riktig freestyle. Det gör att det kan vara svårare att göra spockar och flakas eftersom man då eftersöker plattare vatten för att vara lite mer ostörd i glidet runt. Men det går om man vill… Jag har ju gjort spockar på min lilla vågbräda (8’0”) – men det var inte på den som jag lärde mig dem… 😉Freestylebrädan (FS) är ofta bredare, har mer rocker och ibland även ordentlig taillift. Bredden för att de skall vara stabila i tricken och plana upp snabbt. Taillift och rocker för att de skall ha bra pop och svänga bra. De planar alltså upp snabbt och du kan göra trick i ”halvfart” pga att du kan hoppa lätt på plattvatten. Bredden gör dock att de kan bli lite stötiga då det är krossbana. Och rockern gör att de inte har någon högre toppfart. Så tyvärr är inte freestylebrädorna några brädor som man kan speeda järnet med direkt… Men det betyder ju inte att de inte är kul för det. Du har en kalasfin plattform att träna på, de glider runt bra och du kan träna spockar och annat i vindar som de med vågfreestylen bara kan gippa…
För vågridning i medelhöga farter fungerar freestylen bra. Det är pga rocker och taillift. Men de är som sagt breda så man får ta i lite för att lägga ner dem. På toppen är de bra pga bredden i talien. Nu pratar jag frontsidevågridning. För backside funkar ju alla sorters brädor (utom möjligen formula 😉
För hopp i vågor så kan de som sagt vara lite stötiga i ansatsen pga bredden. I luften är de ju bredare och större så om det blåser mycket så kan de vara lite jobbiga. I småhopp har du dock stor fördel av bredd och taillift att stampa av med!Jag vill inte propagera för något av det, det är olika seglare de vänder sig till. Tänk igenom vad du vill göra. Inte vad du kan göra.
Kan du inga freestyletrick men vill lära dig? Köp en freestyle! Det blir så mycket lättare att lära sig på den och så fort du lärt dig ett coolt trick kommer du accelerera och tycka att vindsurfingen går in i en ny dimension! Sedan funkar det att loopa och rida lite smågågor också – men det är inte optimalt för dem.
Vill du dra på full fart och hoppa, rida någon våg ibland och kanske lära dig vulcan men har inga högre freestyleambitioner. Då har du din bräda i vågfreestyle! Men har kan du fundera på om du kanske skall snegla mot en stor vågbräda istället. De kan allt detta och lite till. Men du kommer tappa lite i toppfart och tidig planing. Beror på vilka segelstorlekar du vill ha den till.Själv tycker jag att freestyle sparkar bak för tillfället! För ett år sedan tyckte jag dock att VFS var livet… Saker och ting förändras.
Sedan är det en djungel av brädor! Vissa VFS har dragning mot mer våg, andra VFS har dragning mot FS. Vissa FS funkar bara på plattvatten, andra funkar även i vågor.
Jobbigt att välja! JA! Hör efter med så många som möjligt och försök att få dem att ge ärliga svar (vilket ibland kan vara svårt pga att de gillar ”sitt” märke så mycket av olika anledningar).
Jag berättar gärna om de brädor jag seglat – men nu måste jag faktiskt jobba lite…Hoppas jag varit till hjälp!
Vindsurfing rockar!
/Staffan
-
Tycker att S.. gjorde en mycket bra genomgång av de olika brädtyperna. När det gäller Vänern har jag den erfarenheten att det ofta är crossbana och då kan en ren freestyle vara lite jobbig att hantera. Jag har kört mycket vågbräda i Vänern och det har väl funkat ok men eftersom det ofta är rätt ojämn vind (om det inte tokblåser förstås) så kan man tappa planingen lite för ofta på en vågbräda. Alltså återstår freestyle/våg men som S.. påpekade så skiljer det en del mellan de olika fabrikaten så det bästa är nog att försöka testa några olika brädor innan du köper en.
-
Tusen tack! Tänk om alla var lika kunnig och skrivsugen som dig så skulle livet mitt vara mycket enklare! Nu har jag verkligen mer koll på de olika brädmodellerna tack vare din hjälp! 🙂 Men en fråga till, om man inte har koll till 100% på vattenstart, ska man vänta med köp och träna med sin gamla bräda eller köpa en bräda med mer volym i? För man vill ju bara surfa om det blåser minst 8-9 m/s och då kan det vara bättre med en bättre med mindre volym och dessutom har man förutsättningar att kunna surfa när det börjar apblåsa ochså ju! Eller är jag helt ute och cyklar som vanligt? Väger 90 kg!!!!
Vi syns på vattnet!!!
-
Svar till:
Men en fråga till, om man inte har koll till 100% på vattenstart
[/ QUOTE ]
om du köper en liten bräda måste du ju bli haj på vattenstart, det går nog fort att lära sig om man måste…
-
Inser att jag måste kunna vattenstarta till 100% men har fått för mig att små segel och liten bräda gör det lättare jämfört med en bic techno 283 och ett 7.2 segel med cambers! Du frågade om segelstorleker om man skulle ta en större vågbräda, vill nog inte ha större segel än 6.0, gillar inte större segel fast de är garanterat mer lätthanterliga jämfört min gamla 7:2a. Men kan man verkligen välja en större vågbräda till vänern? Kommer kitesurfa upp till cirka 8 m/s och sedan är det windsurf för hela slanten! Vilken segelstorlek är det då som gäller 6,0 eller? Och skulle du vilja berätta om dina brädor du haft får du mer än gärna göra det. Men jag förstår att det tar lite tid men har du tid och lust tackar man inte nej till det erbjudandet ju! 🙂
Logga in för att svara.