Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädnoja… lättplanad ca:110 l "vågbräda"

  • Brädnoja… lättplanad ca:110 l "vågbräda"

    Publicerad av jlhp på 8 juli, 2013 vid 13:33

    Så var det dags för brädnoja igen!

    Har kommit på att jag behöver/vill ha en lättplanad bräda runt 110l som till skillnad från min nuvarande gamla freestylebräda kan svänga såpass att det går att rida lite vågor.

    Krav: måste funka med mitt NP Excess 6,9 segel. Nästa steg ner: 5,4+88l vågbräda. Plats västkusten + andra vågställen. Egentyngd: 0,7 kN. Hittills har jag hittat fyra intressanta alt.: Witchcraft Chakra 105/110, JP Freestylewave 111, JP Single/thruster 106, Exocet x-wave 111.

    Jag tror det är lagom med ca 110 l, tre fenor och ca 64-65 cm bredd (ja, jag vet att freestylewaven bara har en fena men det går ju att lägga den på slaktbänken… och de tester jag läst om den med de mindre modellerna som har tre fenor låter ju mycket bra).

    Och, ja, jag vet också att de flesta anser att 110l är groteskt stort för min vikt, och det skall SUP:as hit och Firemovas dit men jag råkar gilla att plana och rida vågor och har på senare år upptäckt att det faktiskt funkar med min 110l bräda trots att det är en freestylebräda som överhuvudtaget inte kan svänga så därför mina funderingar. Alternativet för mig är därför istället möjligen “the forbidden word”-kite+directional vågbräda.

    Någon som vet hur mycket det skiljer i planing/sväng på JP brädorna? Ngn som vet ngt om Witchcraft/Exocet. Andra alternativ (utom SUP/Firemove:wink:)? Hur launchar man en kite ensam när det blåser crossoff-guppa ut med 6,9/precis planing därute?

    Hmm, det är kanske inte så många som orkar med en sådan här uppsats till fråga men kom igen nu – “give it to me”!

    Hälsningar John

    jlhp svarade 9 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 42 Svar
  • 42 Svar
  • aronh

    Medlem
    8 juli, 2013 vid 15:54

    Gah! Radbrytning!

    En AHD seal 102 från 2009 kanske kunde vara något. Hur man nu får tag på en sån.

  • oscar

    Medlem
    8 juli, 2013 vid 15:57

    Goya släpper en 118 Qaud 2014!

  • Aquario

    Medlem
    8 juli, 2013 vid 17:35

    Är själv lite sugen på att byta min JP FSW 93 mot en Magic Ride 104 eftersom jag mest använder den som en snabb och lättplanande hårdvindsfreeride, och saknar lite bärkraft för manöver- och balansövningar i lätt vind.

    http://jp-australia.com/2013/products/boards/magic-ride/#product-long-description

    Någon som vet något om den?

  • jlhp

    Medlem
    8 juli, 2013 vid 21:01

    @Oscar 712691 wrote:

    Goya släpper en 118 Qaud 2014!

    Åhå, hade ändå tänkt vänta in 2014 modellerna, och nu verkar det vara en ännu bättre idé:wink:, tack för tipset!

  • dr-masse

    Medlem
    8 juli, 2013 vid 21:04

    Gjorde lite radbryt för att öka läsbarhet… OK, hoppas jag.

    Intressant fråga. För vågridning i bra förhållanden, nej. För att ha ett alt i knepiga vindar å halvdana förhållandeb? Kanske det kanske. Har själv en Simmer custom på ingång för just den typen av segling… Av de brädorna du kikar på, fundera lite extra på vad du vill få ut av den. Tror inte att en ‘riktig’ storvågis ger någe över din 88-liters.

    Excess 6.9 är galet stort för vågåka. 5.6-5.7 max, mer behövs inte om brädan e stor å lite rakare i botten.

  • jlhp

    Medlem
    8 juli, 2013 vid 21:14

    AHD:n noterad, alla tips mottages tacksamt o begagnat har ju sina fördelar, har inget emot det om jag bara hittar rätt…

    Magic Ride verkar vara, som de själva säger i videon även om de kämpar för att undvika att säga det direkt, JP:s svar på Firemove och Gecko. För rakt fram och gippa kan de nog vara utmärkta, ett lyxalternativ för min egen del hade kanske varit en sån + kite o directional. Och tja, varför inte Goyan och en lastbil också innan jag lämnar in ansökan om skuldsanering… Brädnojan är svår när man väl har låtit den slå klorna i en…

  • jlhp

    Medlem
    8 juli, 2013 vid 21:43

    Helt ok, tack för hjälpen Masse!

    “Tror inte att en ‘riktig’ storvågis ger någe över din 88-liters.” Instämmer nog med det och det är just därför jag har haft siktet mest inställt på freestylewavekategorin, låter liksom “lagom” i mina öron.

    He, he jo jag är själv förvånad över att det funkar så pass som det gör med 6,9: an, hade inga sådana avsikter alls vid köpet eller de första åren efter. Det är klart, ngn new school vågsegling är det inte tal om, men för ren enkel vågridning så har jag blivit glatt överraskad sedan ngt år tillbaka. Och det både i det normala onshoremushet och lite bättre förhållanden. Jag är inte så duktig så jag tycker jag får ut mycket mer när jag planar jämfört med rent guppande, till den grad att jag tycker att det ibland kan vara värt trade-offen med “för stora” grejer men, men, min F2 Compstyle 246 kan inte svänga alls-och gör det inte heller, därav brädnojan.

  • kapten-k

    Medlem
    8 juli, 2013 vid 23:24

    http://2006.star-board.com/products/aero.asp

    Såg en sån nånstans för inga pengar.. kommer inte ihåg var…

  • jlhp

    Medlem
    10 juli, 2013 vid 14:40

    @Kapten K 712712 wrote:

    http://2006.star-board.com/products/aero.asp

    Såg en sån nånstans för inga pengar.. kommer inte ihåg var…

    Intressant, tack för tipset! Och kan det här ha varit inspirationen till Firemove osv!?

  • ola-h

    Medlem
    10 juli, 2013 vid 19:41

    Riktig vågis på över 100 liter: kommer inte att hjälpa och mest vara trögt vid din vikt. Om du kör på detta alternativ så bör du välja en förhållandevis rapp och livlig vågis, annars blir det bara ännu trögare.

    Fsw på 110. Hjälper en del fart och planingsmässigt, och kan ta 6.9an, men om man bortser från storsegelegenskaperna så kommer den inte vara särskilt mycket bättre i lättvind än en ca 90 liter fsw, men däremot kommer den att kännas mycket trögare i svängen. Fsw:s är normalt bäst för vågsegling om de körs ganska små.

    Aero: egentligen rätt intressant. Den är i många detaljer en fsw, men framför allt outline är designad för att funka bra som en jättebräda för småseglare. Väldigt intressant bräda som tyvärr togs bort för att den var hade för smal kundgrupp.

    Masses custom: vi får snart se hur den funkar, men blir den bra kan den vara lösningen på just detta problem. Dock är den inte gjord för så stort segel, men en av poängerna med en extremt “lättdriven” bräda är ju att kunna få fart utan så värst myclet segelyta.

  • bohm

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 17:00

    Är inte frågan enbart teoretisk? Var på västkusten hittar man vågor när det är cross-off, och så lite vind så att man måste ha 6.9?

  • jlhp

    Medlem
    24 juli, 2013 vid 20:59

    Tack för intressanta synpunkter Ola, jag funderar vidare.

    Rapp vågis – kan JP Single-Thruster 106 passa in där? Eller är JP FSW 111 ett bättre alt.? Tror jag gillar möjligheten till thruster/tri fin, å andra sidan hade det varit lite coolt att sätta fräsen i en sprillans ny bräda… Nä, skämt åsido, men om FSW 111:an i övrigt är ett bättre alt. så går det ju att åtgärda fenantalet.

    Aero-alternativet låter också klart intressant, det stora problemet är väl bara att få tag i ett exemplar i verkligheten…

    Lägger om taket, därav ej daglig tillsyn här på forumet.

  • jlhp

    Medlem
    24 juli, 2013 vid 21:33

    @bohm 712826 wrote:

    Är inte frågan enbart teoretisk? Var på västkusten hittar man vågor när det är cross-off, och så lite vind så att man måste ha 6.9?

    Tja, inte är det dagligen precis, men det har inträffat, senast för ngn månad sedan i Haverdal, så nu är det väl bara att vänta en 10-20 år till nästa gång:santa:

    Några ggr om året bör det bli tillfällen med mer av freeridande fast med lite småvågor, kan va rätt kul har jag upptäckt; har heller aldrig påstått att jag är normal, å andra sidan vilken surfare är det?:wink:

    Jag ställer inga jättekrav och förväntar mig inte att det skall svänga som en 70l vågbräda, tror nog att vad som helst utom en formulabräda blir bättre än den nuvarande. När jag nu har drabbats av brädnojan (igen) så vill jag dock gärna göra ett lite mer medvetet köp än sist.

  • thomme

    Medlem
    24 juli, 2013 vid 23:08

    Hej! Körde min Exocet 111 förförsta gången i helgen i Öregrund å Salnö, är ingen erfaren våg seglare utan mer bump/jump åkare med vikt runt 110 pannor har tidigare kört Fanatic free wave 104 (08)och har också Exocet cross 114, “freewave” (12 ). Brädan är ungefär 10 cm kortare än de båda andra så den är känsligare för placering framåt bakåt, Den är märkbart trögare att plana jämför med 114 framför allt med tre fenor, jag tog bort sidfenorna och körde med en större fena viket gjorde den mer lättdriven, När de gäller svängar är förhållandet tvärs om, kvick nästan nervös under fötterna och reagerar direkt även på vågen. Har inte kört i längre vågor ännu men det jag upplevde på Salnö har gett mersmak… min konklusion blir vill du plana köp en free-wave, vill du rida vågor x-wave

  • dr-masse

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 14:55

    Det känns onekligen som om det dykt upp och dyker upp brädor i 95-110 liters klassen som verkligen fungerar i vågorna och samtidigt är all-round. Mina intryck från den Freegal 100 som nämns ovan finns här, om det är av intresse:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?88432-Framtiden-%E4r-kort&p=713440#post713440

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädnoja… lättplanad ca:110 l "vågbräda"

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.