Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriset 2016 goes bananas?

  • Brädpriset 2016 goes bananas?

    Publicerad av pedersen på 28 augusti, 2015 vid 19:54

    Kollade runt lite på senast brädorna, så nya så att årtalet inte än har anlänt.
    De två stora candyshoparna i Sverige hade rea typ “rek. pris 22800:-, nu rea endast 19999:-” eller rätt och slätt 21990kr för en vågis. Är kronan så jäkla låg eller använder man sällsynta jordartsmetaller under kolfibern????

    pedersen svarade 8 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • ola-h

    Medlem
    28 augusti, 2015 vid 20:02

    Trots att jag är i industrin har jag inte koll på alla detaljer, men ja: Kronan är lägre både mot dollar och euro. Priserna från fabrikerna går upp både för att lönerna går upp och för att vissa materialkostnader går upp. Jag tror även vissa märken försöker höja vinsten per bräda lite, även om det innebär lite färre antal sålda brädor.

    Segel och annat är ju inte direkt skitbilligt heller. Som jag ser det är ett problem (eller en möjlighet) nu att priserna på förra årets beggade är för låga relativt sätt. Det lär korrigeras så småningom.

  • pedersen

    Medlem
    28 augusti, 2015 vid 20:28

    Folk slänger ju nästa saker efter en på köp och sälj.

  • xhib

    Medlem
    28 augusti, 2015 vid 20:50

    I Tyskland kostade en Fanatic quad TE 2000 euro 2012. 2016 så kostar den 2400 euro. En ökning med 20% på 4 år. En ganska saftig ökning även där.

    Lägg därtill att kronan har tappat drygt 10 % på euron sen förra våren så är det inte så konstigt att priserna skenar.

    Varför priserna går upp beror säkert på det som Ola nämner, och så länge folk köper grejorna så satsar man väl inte på prisreducerande åtgärder.

  • goose

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 06:09

    Och varför går inte priserna inte ned när kronan blir starkare?

  • walle_gbg

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 06:13

    För några år sedan när brädpriserna skenade iväg mot 16-17 kSEK så hävdades att det höga oljepriset var bidragande. Dagens extremt låga oljepris verkar inte bidra på motsvarande sätt…

  • ola-h

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 07:33

    Fraktpriser har gått upp (kanske oljeprisrelaterat) men inte ner sedan om jag förstått det rätt. Sedan är det säkert också dyrare per enhet för att volymerna totalt troligen gått ned en del.

    När det gäller brädor var det ett tag en slags kolfiberkris (pga underkapacitet relaterar till flygindustrins stora förbrukning). Nu tror jag det är billigare igen. Men det har nog mer justerats genom att tillverkare använder mer/mindre kol.

  • svensson61

    Medlem
    29 augusti, 2015 vid 09:57

    Mycket tillverkas i USD marknader och vi ska komma ihåg att dollarn har gått från 6,70 för ett år sedan till över 8,50 mot kronan. Av regeringen medveten taktik för att driva upp inflationen och stärka exporten. Dock blir vi importörer och i slutänden kunderna lidande. Jag kan inte se någon medveten taktik att producenter eller importörer försöker höja marginalerna snarare tvärtom vet jag att många faktiskt sänkt sina marginaler i år för att kunna resonabla priser.

  • stefan_gbg

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 12:54

    Priserna främjar ju inte nyrekryteringen i sporten som långsiktigt måste till annars dör ju sporten och försäljningen ut, när vi gamla gubbar planar för sista gången.
    Det verkar inte heller som man jobbar på billigare alternativ, jag tycker snarare att det är åt andra hållet utvecklingen går.

  • jesper-b

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 13:46

    Vet inte så myckert om senaste prisutvevklingen på vindsurfbrädmarknaden, mer än att jag medvetet undviker att importera dem då det är en kapitalkrävande och olönsam affär. Men också för jag tycker det finns så många mycket smartare alternativ än att gå och köpa en asientillverkad dussinplanka (custom eller semicustom tillverkat i europa, då får man mer bräda för pengarna och betalar mindre frakt). Vad gäller asientillverkade segel är det dock dollarn som fått priserna att skena. Jag har inte ens orkat uppdatera mina på hothemsidan utan bara skrivit att priserna där inte stämmer och att man får höra av sig.

    Det går att tillverka mycket billigare segel, men då blir de även mycket sämre vad gäller hållbarhet. livslängd och prestanda. Hot har lanserat ett lågprissegel 5 gånger sedan 1984 och det blir alldrig någon succé. Dessutom kostar frakten lika mycket för ett 200 dollarssegel som ett 600 dollars.

    Vill man komma billigt undan är det beggat som gäller, eller möjligen restlager via någon av lågprishandlarna.

    /JB

  • bicless

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 21:43

    Som andra skriver. Dollarn är bov nummer ett. Den står för 80-90% av höjningen. Den är produktionskostvaluta även för Thailand och många andra länder i Asien. Lönekostnadsutvecklingen i Asien står för resten. Transportkostnaderna åker berg och dalbana, ena veckan kostar en kontainer till europa 20.000 nästa 30.000 ingen stabilitet där. Men i snitt är de inte högre än förra året.

    Kvaliten på brädorna tycker jag håller hög nivå nu, i alla fall från Starboard. De är petnoga och mäter detta hela tiden i sitt system som vi måste registrera in ev reklamationer i. Vet att Starboard mätt upp under 2% reklamationer 2014 på sina vågisar och våra siffror 2015 för hela rangen är ännu lägre.

    Vindsurfingföretagen tjänar inte så jättebra så det finns inte marginal att ta av. Starboard som jag råkar känna till hyfsat har haft ett superår på SUP och OK år på vindsurf. 2015 var dåligt år lönsamhetsmässigt på grund av så mycket säljs i euro och kostar i dollar även för dem. Man lägger 95% av sina resurser på uteckling av brädor och material. Man testar nya tekniska innovationer och modulerar brädor hela tiden. Jag tror det är i stort sett det enda Starbord vill göra och vara bra på. Man bygger 0 lager för att hålla nere kost. På det sätter funkar man ungefär som en stor customtillverkare. Exakt det vi beställer tillverkas och helt utan mellanhänder, distributörer etc. Det tar nu ca 5 månder för oss få tag i en bräda vi inte har på lager. Om ingen annan importör klämmer på en förstås.

    Allt ont har nått gott me sig, prisökningen lär göra beggat klart mer lättsålt. Inget talar för att priserna kommer sjunka så länge dollarn inte går ner i 6,8 igen och det är det nästan ingen som tror just nu.

  • sailortrash

    Medlem
    1 september, 2015 vid 06:53

    gamla drakar med tunga företagsstrukturer…vi får väl se vilka innovatörer som trycker in en kil och börjar erbjuda prylar till 60% av priset. den som lever får se, personligen tycker jag det verkar som om alla företag i vind/kitesurfingbranschen lägger allt krut på att höja sin marginaler genom att starta upp tillbehörsförsäljning..typ våtdräkter/bagar/neoprenkläder/hjälmar mm…snabba lättsålda grejer. Jag tvivlar på att hela sanningen kommer fram av att kolla bara på brädtillverkningen, man får bedöma hela koncernens aktivitet om man vill få en uppfattning om deras marginaler. Går det verkligen knapert för Naish, Pryde, RRD och Simmer? Om de visar minskade vinster beror det nog på att de expanderar och inte att de gör dåligt med pengar.

    på forum får man ju spekulera…

  • stefan_gbg

    Medlem
    1 september, 2015 vid 09:15

    Oavsett orsak till höga priser gynnar det ju inte rekryteringen av nya unga surfare.

  • sailortrash

    Medlem
    1 september, 2015 vid 11:03

    nej, oavsett hur man vrider och vänder på det så är v-surf eller kite betydligt dyrare än andra specialsporter som typ skidor och snowboard. och argument som “man behöver inget liftkort” biter inte, för i relaiteten (allafall i sthlm) behöver man allafall bil, och oftast sticker man ju bort en bit och drar på sig boendekostnader..

    men jag tror ändå den största boven till dålig rekrytering är att det är så få som håller på, de flesta testar i vuxen ålder istället för barn (många åker ju skidor första gånge vid typ 5-6 år), samt vattentempraturen när det blåser som bäst..

    men what’e crap…det finns ju så många på konfen som köper nytt hela tiden så det finns ju gott om beggat. Just nu verkar många vilja bli av med sina grejer för att köpa innan prishöjningen kickar in, så det är klart fyndläge om man är ute efter ngt…

  • Aquario

    Medlem
    1 september, 2015 vid 11:20

    Nu borde det vara guldläge för de som vill byta upp sig och har något hyfsat modernt att sälja på begagnatmarknaden, men det verkar som om vi alla är bortskämda med att få prylar som är ett par år gamla men i nyskick till högst en tredjedel av nypriset. Så det blir nog att hålla hårt i sin bättre begagnade utrustning tills man kan beställa direkt från tillverkaren, få brädan utskriven på 3D skrivare och levererad samma vecka, med minimal arbetskostnad.

  • sailortrash

    Medlem
    1 september, 2015 vid 13:26

    man behöver inte heller nytt, jag hyr årets prylar varje år på olika surfcenter och känner fortfarande inte att ngt revolutionerande har hänt på vare sig bräd eller segelfronten som motiverar ett nyinköp (min bräda är från 2002, mitt “modernaste” segel är från 2008).

    med undantag multifeningar på våg, och de är ju redan “gamla”, fanns ju gott om dem redan 2010/11. grejerna håller ju i evigheter också, går ju typ inte att slita ut dem.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädpriset 2016 goes bananas?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.