Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädreparation i Stockholm

  • Brädreparation i Stockholm

    Publicerad av frippe75 på 15 juni, 2008 vid 06:11

    Fan, söker förmodligen som en kratta men jag hittar inget.

    Någon som har något tips.

    Eller var man kan köpa en mindre mängd epoxi + väv + färg….

    /F

    appel svarade 15 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • jesper_b

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 06:42

    Epotex strax söder om stan har bra väver och epoxy, även lite airex mm om så skulle behövas. NM275 A är en lättanvänd epoxy som passar bra för reparation. /JB

  • kinetic

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 07:29

    Biltema har ju lamineringsepoxi samt även kolväv numera…

  • jps

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 07:45

    Watskibutikerna har små paket med allt som behövs.

    Kolla med Svenne annars han lagar brädor.

  • svenne

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 09:41

    NM275 är att föredra då den både blir lagom hård utan värmebehandling och dessutom är “miljövänlig”. Den går att köpa på enlitersflaska på Epotex.
    Jag säger som Jesper, Epotex är en rackarns bra butik. De har fiber på rulle av bra kvalitét också.
    En liter plus härdare kan bli i mesta laget om det bara är smålagningar dock…

  • frippe75

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 16:18

    @Svenne 475106 wrote:

    En liter plus härdare kan bli i mesta laget om det bara är smålagningar dock…

    Ja precis, det lär ju landa på över en lusing med alla zu-behören. Skulle vara billigare / samma kostnad att få den reppad. Fast å andra sidan kanske epoxi kan lagras så man kan laga/laga/laga/laga många gånger.

  • trimmarn

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 16:31

    Epotex säljer 800gr epoxi i 2 plastflaskor med skruvkork. Enkelt att blanda och inget direkt kladd. Blanda med typ färgburkar suger tycker jag.

  • _frippe_

    Medlem
    15 juni, 2008 vid 17:41

    Jag har använt Watskipaketet som refereras till ovan.
    http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=26932&groupID=4&subGroupID=500500&parentGroupID=500

    Jag vet inte hur bra det är jämfört med andra, men det räckte i alla fall för mina behov och allt man behöver plus lite till följer med i paketet.

  • frippe75

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 11:28

    @_Frippe_ 475184 wrote:

    Jag har använt Watskipaketet som refereras till ovan.
    http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=26932&groupID=4&subGroupID=500500&parentGroupID=500

    Jag vet inte hur bra det är jämfört med andra, men det räckte i alla fall för mina behov och allt man behöver plus lite till följer med i paketet.

    Lunchrasten spenderades:

    Det blev biltema paketet… Jag är ju rent kvalitetsmässigt när det gäller att reparera windsurfing brädor en biltema kille.

    Hann på 45 minuter, köpa material, slipa, plasta…… Det ser ut som skit just nu. Hoppas identifiera steget på gör-det-själv guiden som löser just utseende biten.

    Vi kan man ha lite överflöd på väv som man inte plastar utan skär och slipar bort i nästa moment???

    Ska man spackla med mikroballonger och epoxi mellan vävkanten och resten av brädan..???

  • svenne

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 11:55

    Ja ja, slipa bort skiten bara. Utseende är helt onödigt, det är Cohones som ger respekt.

  • jesper_b

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 12:58

    Du ska slipa ner vävkanten innan du spacklar. Du vill ha mycket väv, hyfsat lite epoxy och väldigt lite spackel. Inga onödiga kanter att spackla upp är av godo.

    Kanske försent, men tricket är att det är jämt och fint FÖRE du laminerar, och sedan laminera så jämt och fint du kan. Då blir det knappt något att slipa eller spackla utanpå väven. Men som sagt den jämna tunna fina vävkanten slipar du in före spackling.

    /JB

  • frisk

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 13:33

    @_Frippe_ 475184 wrote:

    Jag har använt Watskipaketet som refereras till ovan.
    http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=26932&groupID=4&subGroupID=500500&parentGroupID=500

    Jag vet inte hur bra det är jämfört med andra, men det räckte i alla fall för mina behov och allt man behöver plus lite till följer med i paketet.

    använde också watskipaketet. Allt utom microballongerna var bra, var hårda med sandig känsla och inte som de modellflygsmicroballonger jag annars använt som ger mycket bättre gräddigare resultat.
    Gör grundarbetet noga så slipper du spackla över huvud taget

  • frisk

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 13:54

    inget spackel, mycket slip blev det, sprayfärg från mekonomen

  • frisk

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 14:06

    inget spackel, mycket vattenslip, sprayfärg från mekonomen. En kall öl i kvällssolen…..

  • frippe75

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 14:10

    @Jesper_B 475388 wrote:

    Du ska slipa ner vävkanten innan du spacklar. Du vill ha mycket väv, hyfsat lite epoxy och väldigt lite spackel. Inga onödiga kanter att spackla upp är av godo.

    Kanske försent, men tricket är att det är jämt och fint FÖRE du laminerar, och sedan laminera så jämt och fint du kan. Då blir det knappt något att slipa eller spackla utanpå väven. Men som sagt den jämna tunna fina vävkanten slipar du in före spackling.

    /JB

    Hmm, tja lite sent men jag har lite bråttom. Varför vet jag inte.

    Men jag tror jag fick till det… Det fransade sig lite p.g.a en dålig sax.

    Men själva det laminerade området blev snyggt. Lite slipning då längs kanterna på det lagade området. Sedan lite spackel… och lite lack….

    Tack för alla tips!

  • frippe75

    Medlem
    16 juni, 2008 vid 14:13

    @frisk 475400 wrote:

    inget spackel, mycket vattenslip, sprayfärg från mekonomen. En kall öl i kvällssolen…..

    Fan vad du måste dricka långsamt!! 🙂

    Tror att du hade hjälp av en sån där dom har i filmer som ser till att alla klipp blir konsekventa rent utseende mässigt… Typ solig efter middag på samtliga bilder…
    Och inte regn,sol,regn..

    Men snyggt blev det!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädreparation i Stockholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.