Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › brädval
-
brädval
Publicerad av solidvg på 1 september, 2009 vid 16:00hej
jag skulle vilja ha tips på en bräda
jag kommer surfa mest i insjöar ,jag har testat på att surfa för några år sedan
ska jag välja en med el utan centerbord .är det stor skillnad på en bräda på 140 liter med el utan centerbordpgvirtual svarade 15 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
solidvg;572171 wrote:hej
jag skulle vilja ha tips på en bräda
jag kommer surfa mest i insjöar ,jag har testat på att surfa för några år sedan
ska jag välja en med el utan centerbord .är det stor skillnad på en bräda på 140 liter med el utan centerbordjojo du…..
Från en som är tillbaka i hetluften men lämnat westcoast till mälardalen (köping 🙁 ). Det blåser så ojämnt enligt mig på insjöar etc….
Volym volym, volym = segeltimmar :-).
Skaffa en som du säkert kan dra rigg på….och då kommer frågan vad väger du……
Dagens brädor är av helt annan konstruktion (bredd och längd).
Har du ingen större vana av gippar i fart etc så ta en med centerbord(du hade ju provat enbart)…..fler lär ha nytta av den i familjen maybe…..du kan nog tom ha den son SUP….. stand up paddling (grymt kul och asbra träning).Sen tror jag andra kan spinna vidare med segel etc……….
/mac
-
hej
o tack jag väger 67 kg
tror du en jp funster är bra 140 el om det är 145 liter
hur stort segel krävs -
solidvg;572186 wrote:hej
o tack jag väger 67 kg
tror du en jp funster är bra 140 el om det är 145 liter
hur stort segel krävsFunster är bra då du kan använda CB i början. När du blir mer van kan du ta bort CB men ändå har en tät undersida på brädan. Funkar då som en centerbordlös bräda. Du drar enkelt rigg på en 145l och ska du bara ha ett segel och är helt grön så tror jag 6.5 -7 kvm kan vara bra.
Om två segel, 6,5 och en 8:a.Min är till salu då jag köpt mindre nu. Se ”köp och sälj”
Platon
-
låter intressant
vad är det för skillnad på en funster 08 a o en 09 a -
Köp inte en bräda med centerbord! Gå en kurs om du är osäker och senare en lite vassare bräda!
-
hur stor bräda ska man köpa då när jag väger mellan 65 -67 kg
vet du någon bra -
Hej
Går man exempelvis en kurs så tar det ofta 2-3 dagar att gå från centerbordsbräda till icke centerbord enligt min erfarenhet. Jag tycker därmed man ofta kan hoppa över centerbordet och köpa en utan direkt. Fördelen är att brädan blir mycket lättare och man därmed inte växer ur den utan kan utvecklas med den länge. Nöter man lite så klarar man relativt snabbt kryssa med icke centerbordsbrädan. Det är ju just kryssen centerbordet hjälper till med.
En JP funster 145 väger 11,5 kilo, och det är väldigt mycket för en surfbräda.
Exempelvis en AHD fast forward 130 som jag tror skulle kunna vara en bräda för dig utan centerbord har lättare/styvare konstruktion (kol/glas sandwich) väger bara 7,8 kilo.
Det blir som natt och dag under fötterna när du vill gå vidare och göra carvsvängar mm i steg 2. Trycker du ner tåna svarar den lättare och styvare brädan direkt meden den tyngre måste man kämpa mycket mer med.Mvh
Bicless
-
Det beror en del på vilken typ av insjö du surfar på. Om sjön är stor och det blåser stadiga vindar på 8 m/s så är en kort bräda ett bra val (tex. 140 liter). Men om vindarna är litet mera ostadiga och opålitliga så är en LÅNG och MODERN centerbordsbräda att rekommendera.
Den skall vara lång (mer än 325 cm) och relativt smal (inte mycket mer än 70 cm) för då fungerar den bra för cruising också i vindar som är otillräckliga för planing. En longboard som KONA One eller RRD Longrider är då riktigt kul.
Och i motsats till vad de flesta här på forumet säger så planar dessa brädor ungefär lika bra och snabbt som en 140 liters freeride, och de gippar alldeles utmärkt (för sin storlek).
Jag tycker att en longboard är ett pragmatiskt val som ger mycket tid på vattnet för en insjöseglare.
-
Som du ser lär du får rätt många svar och åsikter, finns väl inget rätt och fel egentligen;
Lite fakta dock kring Funster 145 l. Jag harkört utan CB, min fru med. Utan CB väger brädan 10,2 kg och 11,5 med.
Bra mycket mer än vad t. e x en AHD väger och ja, en sådan brädare är snabbare i responsen. Hänger helt på vilken nivå du befinner dig.
Man kan se att det är relativt vanligt förekommande att nybörjare kör på allt för avancerade grejor vilket endast slutar i garaget eller i epoxihelvetet med ständigt lagande.Mitt råd om du är nybörjare;
Köp en gammal bräda (om du vill ha en lätt), för den kommer att gå sönder
alt. Köp en bräda typ JP Funster, eller RRD alt Starboards motsvarande, och ta det där med vikten med en klackspark. Det kommer bara bli så mycket lättare sedan när du är myndig för en liten bräda.
Logga in för att svara.