Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädval, för snabbast möjliga utveckling

• Brädval, för snabbast möjliga utveckling

Publicerad av anonym-anvandare på 18 januari, 2003 vid 11:12

Hej
    Jag behöver hjälp med att bestämma vad för bräda jag skall välja nu när jag skall byta upp mig. Idag har jag en mistral Classic 295 (L 295, B 60, V 130). Det är med denna bräda jag har lärt mig vindsurfa. Jag har varit nöjd med brädan, men jag tycker att den svänger dåligt och tappar snabbt fart i gippen. Den väger upp emot 10 kg och är bara 60 cm bred, så det kan vara detta som gör att den snabbt går igenom om vinden avtar.
    Jag har surfat i knappt två år och jag kan gippa(ej fullplaning), vattenstarta och göra ett antal segeltrix. jag väger 83kg och är 190cm lång. Jag seglar i Göteborgstrakten och jag har en vågbräda med tre mindre segel som jag använder när det brallar i.

Jag vill ha en bräda som klarar segel på 8.5 m2(jag kommer köra nästan bara 8,5 m2 med brädan), planar tidigt och som är bra på att svänga. Brädan skall inte bara vilja åka rakt fram utan vara lite ”nervös”.
    Jag har tittat lite på olika surftester och där har SB CARVE 135 och Bic Techno E Large fått bra resultat vad gäller manöverbarhet och gipp egenskaper. Är detta bra brädor? Är dessa bättre än den bräda jag har idag? Bic:en väger 8.9 kg, är detta en stor nackdel?

Inom några år skall jag gå över tilll Freestyle, men nu vill jag utvecklas så snabbt som möjligt och därför vill jag ha en bräda som klarar stora segel.

MVH Henrik

tubert svarade 22 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • jonasp

Medlem
    18 januari, 2003 vid 11:15

spanade själv in fanatic cross häromdan. Den verkar passa in i din beskrivning. Har tyvärr inte kört den själv.

• tubert

Medlem
    18 januari, 2003 vid 12:02

Här finns ett test som fanns i en Boards-tidning i somras, det verkar vara något för dig att kolla in:

http://www.boards.co.uk

Klicka på ”Windsurfing kit” och sedan ”boards”. På sidan som kommer upp klickar du på ”board tests” och därefter på ”boards for big sails and progressors”.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA