Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bråviken/Getå i helgen?

  • Bråviken/Getå i helgen?

    Publicerad av Tyrben på 8 juni, 2006 vid 17:54

    Kan det bli bra bris i Bråviken/getå i helgen? Eller finns det något annat ställe kring bråviken som kan vara bra?

    //Tobbe

    Oregistrerad svarade 18 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • fnassel

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 20:02

    Jag seglar sällan på brisen här i nyköpingstrakten, men det kan nog gå att segla på Ljungholmen/Oxelösund om brisen blir bra!

    Gammelsmurfaren

  • jakethewake

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 20:13

    Jag går i samma funderingar. Det ser ut som att det skall kunna bli bra i Getå. Du kan alltid ringa väderstationen på Esterön för att kolla vinden i realtid på tel 011 107895.

  • blandsvamp

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 21:51

    Var går man i vid ljungholmen? Enligt hitta.se verkar vägen gå ut så att man går i på norra sidan. Om jag inte minns helt fel så är det ganska mycket som är naturreservat där ute på femöre också, är det något man måste tänka på? Hur ser botten/surfförhållandena ut, långgrunt? Sten? Sand? Platt?

    Jag kan väl bjuda på:
    http://alvnet.eu.org/vader2/station.php?typ=vv&id=426
    Vägverkets station, de funkar ibland, men just nu inte. Så min sista fråga är om det finns någon mätare längre ut i bråviken? Tillexempel hur kollar man Gustaf Dahlén-fyren smidigast?

  • jakethewake

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 05:03

    Jag kan väl bjuda på:
    http://alvnet.eu.org/vader2/station.php?typ=vv&id=426
    Vägverkets station, de funkar ibland, men just nu inte. Så min sista fråga är om det finns någon mätare längre ut i bråviken? Tillexempel hur kollar man Gustaf Dahlén-fyren smidigast?

    SMHI lägger ut observationer en gång i timmen, bl.a. från Gustaf Dahlén.
    http://www.smhi.se/weather/kustobs/kustobs.htm

  • fnassel

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 05:28
    blandsvamp wrote:
    Var går man i vid ljungholmen? Enligt hitta.se verkar vägen gå ut så att man går i på norra sidan. Om jag inte minns helt fel så är det ganska mycket som är naturreservat där ute på femöre också, är det något man måste tänka på? Hur ser botten/surfförhållandena ut, långgrunt? Sten? Sand? Platt?

    Jag kan väl bjuda på:
    http://alvnet.eu.org/vader2/station.php?typ=vv&id=426
    Vägverkets station, de funkar ibland, men just nu inte. Så min sista fråga är om det finns någon mätare längre ut i bråviken? Tillexempel hur kollar man Gustaf Dahlén-fyren smidigast?

    Gustav dahlén har 0155-37205.
    Problemet med Gustav är att den ligger så långt ut så att där är brisen svagare!
    DVS. Man kan inte gå på den prognosen för sjöbris, man måste helt enkelt ge sig ut till havet och titta.

    Längst ut på ljungholmen ligger en röd liten stuga. dit kan man åka bil! Man åker förbi seglarsälskapets klubbstuga och ut på den lilla grusvägen.
    Stugan ägs av “Peggy”, Ippas musik polare och hittills har det varit OK att vi riggar på tomten och går i från densamma. Då kliver man i i den lilla viken längst ut på tomten som är skyddad från dyningarna och består av smågrus!

    /Gammelsmurfaren

  • goose

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 14:51

    Var ligger ljungholmen? Vilken ritning gäller om man ska hoppas på sjöbrisen? Gällande Getå, vilken ritning gäller här?

  • blandsvamp

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 16:01
    Fnassel wrote:
    Gustav dahlén har 0155-37205.
    Problemet med Gustav är att den ligger så långt ut så att där är brisen svagare!
    DVS. Man kan inte gå på den prognosen för sjöbris, man måste helt enkelt ge sig ut till havet och titta.

    Längst ut på ljungholmen ligger en röd liten stuga. dit kan man åka bil! Man åker förbi seglarsälskapets klubbstuga och ut på den lilla grusvägen.
    Stugan ägs av “Peggy”, Ippas musik polare och hittills har det varit OK att vi riggar på tomten och går i från densamma. Då kliver man i i den lilla viken längst ut på tomten som är skyddad från dyningarna och består av smågrus!
    /Gammelsmurfaren

    Det betyder att man måste vara kompis med den legendariska ippa för att få surfa där? 🙂 Om man får vara med där ute på söndag (och ni åker alltså) kan väl du eller någon annan vänlig själ lägga ett litet inlägg här eller i gästboken på: http://www.olzzon.com/g/g.php?a=s&i=g8-00038-53&m=10&p=1

  • goose

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 18:49

    Fnassel, är det ok för vem som helst att gå i vid den röda stugan på ljungholmen? Är det ett bra ställe vid S? Hur är det vid SV?

  • gammel-ippa

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 21:12
    Goose wrote:
    Fnassel, är det ok för vem som helst att gå i vid den röda stugan på ljungholmen? Är det ett bra ställe vid S? Hur är det vid SV?
    Vem som helst? Alla surfare är unika:-) Snacka med Fnassel så kan vi fixa en guidad tur till östersjöns pärla vid S-SW
  • goose

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 06:19

    Någon som tror på surf idag? Grundvind på e.m 3-7 SO och så lite sjöbris? Just nu blåser det 7.3 m/s i byarna på Vinterklasen i Oxelesund, viserligen NO men det ska vrida till SO under dagen, kanske strandstuviken? Någon?

  • fnassel

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 06:27

    Kan bli surf idag!
    Jag hoppas brisen blir tillräcklig om grundvinden nu vrider tillräckligt!
    Jag tror mer på Ljungholmen, mer öppet, men det är som vanligt här i krokarna
    den som lever får se.

    Personligen kommer jag nog inte ut före lunch.

    Gammelsmurfaren

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 juni, 2006 vid 06:58

    Fnassel! Var ska du försöka någonstans? Strandstuviken eller Ljungholmen? Ungefär vilken tid? Surfade NO i måndags i “kohagen”, fick enbart 45 min surf…måste surfa!

  • goose

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 07:03
    Oregistrerad wrote:
    Fnassel! Var ska du försöka någonstans? Strandstuviken eller Ljungholmen? Ungefär vilken tid? Surfade NO i måndags i “kohagen”, fick enbart 45 min surf…måste surfa!

    Goose frågade ovan!

  • fnassel

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 07:09
    Goose wrote:
    Oregistrerad wrote:
    Fnassel! Var ska du försöka någonstans? Strandstuviken eller Ljungholmen? Ungefär vilken tid? Surfade NO i måndags i “kohagen”, fick enbart 45 min surf…måste surfa!

    Goose frågade ovan!

    Och om man tyder mitt svar ovan så ser det ut som Ljungholmen efter lunch!
    Men som sagt det skall helst vrida tills dess!

    /Gammelsmurfaren

  • goose

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 07:17

    Och om man tyder mitt svar ovan så ser det ut som Ljungholmen efter lunch!
    Men som sagt det skall helst vrida tills dess!

    /Gammelsmurfaren

    Måste vara säker! Hur många grader måste det vara för att det ska funka på Ljungholmen?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bråviken/Getå i helgen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.