Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bryggor i Askim?

  • nic

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 09:45

    Förra förslaget låg ju bastubryggan där den korta bryggan nu ligger vilket var mycket bättre. Som det är nu förstör det surfingen.

    nic

  • mr-rev

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 12:38

    Det här med bryggor var det dummaste jag har sett på länge! Det är nog dags att skriva men frågan är om man kan påverka så mycket.

    RESPECT OUT SPOT!

  • hattfan

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 13:39

    Crappers! Det där ser ju inge vidare ut, massiv kiteaktion låter som en idé, vindsurfarna lär väl inte tycka att det där är så jäkla ballt heller.

  • Andy*

    Gäst
    8 januari, 2009 vid 14:55

    blääää för bryggor

  • smaskens

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 21:42

    Dokumenten som stadbyggnadskontoret har lagt ut ger en splittrad bild. Det verkar som om man har ändrat bryggläget i illustrationsritningen.
    Bryggan blir ju jäkligt lång och bastueländet betyder väl att man inte tänker ta upp bryggan på vintern. Undrar vad Wallén har sagt till dem.

  • nic

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 08:40

    Det är nog den ritningen jag sett, måste missat att det är en liten brygga även på den mitt i surfet.

    Fattar inte vad man ska med brygga till alltså, det är ju en sandstrand och en av de få vi har runt göteborg så varför förstöra den med en brygga? Att sätta en bastu längst ut är väl en sak men den behöver inte vara mitt i vår “farled”.

    nic

  • smaskens

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 09:18

    Jag sitter och knåpar på ett brev som man emaila till sbk@sbk.goteborg.se
    Lägger ut det på Steffo i helgen.
    Dock kan man invända både mot längden och bastun.
    Jag tror att de tänker bygga bryggan oavsett.
    Ett Argument var att den fanns där sedan 1920.
    Argumentet om 1920 känns inte helt relevant 90 år senare.

  • _sofia_

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 10:22

    det finns völ ett handikappsbad i närheten och dessutom behöver väl svenskarna inte göra sig mer bekväma och behöva en brygga ut!?

  • nic

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 12:39
    smaskens;524598 wrote:
    Jag sitter och knåpar på ett brev som man emaila till sbk@sbk.goteborg.se
    Lägger ut det på Steffo i helgen.
    Dock kan man invända både mot längden och bastun.
    Jag tror att de tänker bygga bryggan oavsett.
    Ett Argument var att den fanns där sedan 1920.
    Argumentet om 1920 känns inte helt relevant 90 år senare.

    Jag tror inte vi kan eller behöver bråka om bastubrygga eller inte. Bara den inte är mitt i. Om bryggan ligger på samma ställe som första förslaget så är den inte i vägen för oss. Därborta är det mest byigt ändå så ingen surfar så långt nästan så där kan gott vara.

    nic

  • yann

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 13:08

    Japp, håller med. Sen borde vi be om att få tillgång till handikappsbadet också. Det står helt tomt 9 månader om året och det hade vart perfekt att ha ett västspot.
    Ågrenska

  • smaskens

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 21:23

    @Yann 524624 wrote:

    Japp, håller med. Sen borde vi be om att få tillgång till handikappsbadet också. Det står helt tomt 9 månader om året och det hade vart perfekt att ha ett västspot.
    Ågrenska

    Hehe fet link Yann. Gillar det där med bikinibabes. Undrar om de är där en blåsig lördag i november?

    Jag reflekterade under förmiddagens issurf att kan man stå ut med brygga i söderläget. Personligen tycker jag dock att längden på bryggan gör att den hamnar i farleden.
    Jag ska skicka in en kommentar om brygglängden till byggnadsnämnden för att utöva min rättighet som medborgare och skattebetalare.

  • yann

    Medlem
    11 januari, 2009 vid 23:06

    Kan du inte smyga in en kommentar om Ågrenska också?

    Ska dra dit och testköra det nån gång. Kanske är massa sten å skit i vattnet.

  • smaskens

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 19:54

    Tjena

    lägger ut emailen till stadsbyggnadskontoret.
    Sista dag att kommentera är 20 januari 2009.

    sbk@sbk.goteborg.se
    Subject: Detaljplan för Vattenområdet vid Askimsbadet – Synpunkter

    Kära stadsbyggnadskontoret,

    Jag har läst igenom era planer och glädjs åt att Göteborgs kommun tänker rusta upp Askimsbadet och göra det mer tillgängligt för allmänheten. Det är sannerligen glädjande att det görs offentliga investeringar som alla kan få glädje av.

    Jag har dock en invändning mot vissa specifika delar av planen som gör vattensportaktiviter som kitesurfing och windsurfing mycket svårare att utöva. Detta är den planerade byggnationen av bastubryggan. Det är positivt att man tänker handikappanpassa badplatsen med en badramp, men planerna på att göra en brygga som är mycket längre än den ursprungliga och dessutom placera en bastu på spetsen vilket gör det riskabelt för att inte säga direkt farligt att kitesurfa.

    Jag och flera andra göteborgare håller på kitesurfing. Vår sport är miljövänlig då vi använder oss av en drake som segel och vinden som drivkraft. För att utöva denna vattensport krävs vissa förutsättningar som är mycket bra i just Askimsbadet. Dessa förutsättningar är bland annat stabil vind, långrund strand, öppen gräsmatta och öppen vattenyta. Hinder ute i vattnet som bryggor, stenar, träd osv gör att man riskerar att fastnar med kiten och då kan man inte använda platsen för kitesurfing. Vi kitesurfare använder Askimsbadet sommar, höst vinter och vår. För oss är det viktigt att bevara kvaliteterna som den öppna vattenytan ger i Askimsviken. Vi uppskattar Askimsbadet för dess fina förhållanden och ber er lyssna på dessa synpunkter.

    Jag önskar att Göteborgs stadsbyggnadskontor överväger dessa synpunkter och att förmå er att omvärdera utplaceringen av bryggan och dess utformning. En en lång brygga i kombination med en bastubyggnad längst ut reducerar kraftigt möjligheten att kitesurfa i Askimsvikan. Jag hoppas att Stadsbyggnadskontoret för dialog med andra kitesurfare och windsurfare som använder Askimsbadet.

    Med vänlig hälsning

    Erik Steineck

  • nic

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 20:54

    Bra att du tar tag i det. Men bastubryggan är ok, bara de lägger den i södra delen. Däremot är tom en liten brygga utan bastu inte alls bra att ha mitt i.

    nic

  • axelh

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 21:50
    Yann;525065 wrote:
    Kan du inte smyga in en kommentar om Ågrenska också?

    Ska dra dit och testköra det nån gång. Kanske är massa sten å skit i vattnet.

    Har du provat? Funka det?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bryggor i Askim?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.