Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bryta rekommendationer

• Bryta rekommendationer

Publicerad av anonym-anvandare på 16 augusti, 2003 vid 12:29

Hejsan!
    Jag har en utrustning som exakt följer de rekommendationer som finns enligt bräda och rigg. Men jag skulle vilja brassa på med en jätterigg (mer tid på vattnet, bor inte precis i något blåshål), ungefär 11-12kvm. Men enligt brädan så fungerar den bara optimalt med högst 10kvm rigg. Jag vill ju helst inte behöva köpa en kräftskivepråm för att kunna få segla ofta… Är det någon som har erfarenhet av segla utanför rekommenderade riggstorlek. Detta är väl trots allt bara rekommendationer? Men vad blir effekterna? Evig spinnout? Brädan på tvären? Vad händer? Är det någon mening överhuvudtaget att ge sig på en jätterigg? Eller blir det bara mindre effekter man kan kompensera för?

Skulle vara tacksam för tips och råd angående detta innan jag ger mig ut i för stora kläder…

anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 1 Medlem · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2003 vid 13:25

Min erfarenhet av att ha stora segel på liten bräda är att den ökade kraften från seglet trycker ner brädan i vattnet och det känns lite som den fastnar i vattnet. Min erfarenhet är, även om det låter konstigt, att det går fortare om du använder rekomenderade segelstorlekar. Vet inte riktigt om detta stämmer även i lätta vindar. Annars är ju den gyllene regeln alltid att testa.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2003 vid 14:04

Jo, jag skulle gärna prova men har ingen möjlighet att få tag i en stor rigg att prova med. Sen seglar jag mer än gärna med mina nuvarande grejer, bara det att de räcker liksom inte till när vinden lägger sig något. Det är då jag vill plocka fram jätteriggen för att kunna köra ett tag till.

Trycker ned? Vad menar du då? Klart märkbart, så det inte går att segla eller..? Att kraften från seglet trycker ned brädar ur planing snarare än lyfter upp till planing? Ungefär som när man riggar med alldeles för lågt satt bom? Kan verkligen 2kvm göra så himla stor skillnad i lättare vindar?

Jag har ingen lust att köpa en stor rigg för att sedan märka att jag inte kan använda den…

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2003 vid 15:20

Vad är det för en bräda du tänker klämma på jätteriggen? Kan inte tänka mig att det skulle vara några problem att köra med 11kvm när största rekommenderade är 10kvm. Även 12kvm borde funka, på med en matchande fena bara. Sen är ju frågan hur mycket du tjänar på den extra segelstorleken. Har själv goda erfarenheter av liknande försök, dock med våg och freestyle brädor. Men bäst är ju förstås att testa först.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2003 vid 16:35

Jo, som sagt, det bästa är ju oftast eller alltid att testa. Men jag har som sagt svårt med det i detta fall. Men jag tänkte att det måste ju finnas andra som har gjort denna manöver… Jag kan heller inte se att det skulle vara några problem, men man vet ju inte. Ibland passar ju inte grejer ihop bara.

Jag har en Fanatic Stingray 170 i fodralet och som jag vill vara ute med så mycket som möjligt. Till det en 50cm fena (tillhörande). Min största rigg ligger på 8,1 kvm. Men som oftast blir jag ändå stående på stranden…(skulle helst vilja flytta till ett blåshål). Jag tänkte ju visserligen köpa mig en 10.0a och vara inom rekomendationen, men då tycker jag steget upp till 12.0 ändå är såpass litet i så svag vind att jag borde kunna kliva ända upp dit. Och då skulle jag ju verkligen kunna utnyttja lätta förhållanden. Om jag skaffar en större fena? Hur stor kan jag eller borde jag då muttra dit?

Jag har nu bara råd med ett segel till, så… Visst är fler segel bättre, men man är ju inte gjord av pengar precis (tyvärr). Så antingen blir det en 10.0a och stannar kvar inom rekommendationen eller brassar på med en 12a eller till och med 12.5a och parerar lite hela tiden. Men då kan jag iallafall stanna ute på vattnet. På stranden blir man ju galen! Ja, så resonerar jag. Är det fel och blir pannkaka eller funkar det med viss möda? Är det värt det kort sagt?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA