Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › budget bom-alternativ?
Taggad: racing
-
budget bom-alternativ?
Publicerad av anonym-anvandare på 29 januari, 2003 vid 21:59Tjena
Har testat ett budget alternativ till dyra kolbommar:
köpte 5m alu-rör och ersatte “förlängaren” på min gun-bom (orginal max 270 längd). detta innebär att rören numera går nästan ända fram till “böjjen” på bommen… =tokstabilt!
Dessutom testade jag att förlänga till 3m och förstärka med tamp mellan de ställen på bommen där man har max utböjning… HOLY SHIT! sviktade nästan ingenting!! som en liten vågbom, i princip!! (vikt ca 4kg)Har någon en bra ritning/manual på hur man gör “hål” i monofilmen utan att den slits upp vid tokdrag??
måste testa mera!ses på vattnet
Mvh
/Johangetwet svarade 21 år, 7 månader sedan 12 Medlemmar · 50 Svar -
50 Svar
-
Jag tror det finns en beskrivning på nonosierra.
Var köpte du alurör nånstans?
-
Tja!
Grymt bra! Det här är vad Formula behöver….lite uppfinningsrikedom för att slippa de hiskeligt dyra bommarna. Kanske du kan dokumentera hur du gjort detta och lägga ut på konfen alternativt vara med i en artikel i nästa nummer av tidningen Vindsurfing…eller varför inte både och?Jag känner inte till någon manual för håltagning i seglet, men jag tror inte det är så hemskt stora krafter precis i mitten på seglet och en vanlig segelmakare borde kunna hjälpa dig med detta. Har du kollat med North ute på Lidingö? Där har jag fått hjälp några gånger med lite detaljer som jag ville förbättra på mina segel.
Jag bifogar en Flash-animation som “vacuum mannen” Conny Brusewitz gjorde när vi funderade på precis samma sak som du förra våren.
Kör hårt!
mvh
Per -
Sorry!
Nu har jag lagt in filen i mitt förra inlägg.
mvh
Per -
tjena grabbar!
Jo, jag tyckte att det var dags att vintermeka lite!
Ruggigt bra idé med flyttbar innerskiva, per. Toksnygg animation! credits!!Om jag förlänger med orginalförlängarna till 270 så har jag knappa 10cm kvar för infästningen, och så undrar man varför det flexar?!
Alurör köpte jag på IMAB (IndustriMaterial-AB, Halmstad), har för mig att det kostade runt 200kr.
Fördelen med gun-bommen (med något år på nacken) är att den bara har borrade hål för längdjusteringen, så man gör självklart inte fler hål än nödvändigt. Jag var dock tvungen att svarva lite i änden för inpassningen, men det är ju en baggis!
Har även några funderingar på att göra ett eget custom-made bomhuvud (vad heter det??) med färdiga uthalsblock, har tillgång till bla cnc-fräs, det kunde bli riktigt fräscht!Upp till kamp mot dyr utrustning som ändå går sönder!!
Mvh
Johan -
Jag har en Arrows Weapon Extreme 200-250 och behöver förlänga till 290 cm. Tror ni det funkar utan att göra hål i seglet och staga bommen med tamp. Det känns som att man minskar seglets värde genom att göra hål i det.
-
Ett lågpris alternativ:
Aluminiumbom på 250-300 cm från gun sails.
Pris 1150 kr -köps hos Surf-unique.com
-
Tänk om det fanns ett litet enkelt kit medföljande till den bommen med tamp, genomförings kit för seglet samt en liten enkel monteringsbeskrivning. Tror du skulle sälja slut på dessa bommar omedelbums och Formula skulle växa sig ännu större.
mvh
Per -
Varför skulle du minska seglets värde? Det är ju snarare så (om du gör en juste lösning förstås och inte trashar prylarna med ngt slarv-mek) att du öppnar upp marknaden för fler som har råd att köpa denna typ av rigg när det är dags att sälja.
Go for it! -
Jag tror personligen att man kommer att få se fler och fler segel med staghål i sig…. Det e som flera har sagt här att det kommer nog att öppna marknaden mer….
Om det kommer att säljas “stagkit” precis som det gör med uthalstrim så kan det nog bli lättare att sälja segel med en billigare bom av aluminium.SWE 496 tillbaka på banorna 2003
-
kul att vara med att starta ett sånnt här hett ämne =) det märks verkligen att folk är trötta på att lägga alla sina besparingar på nya bommar osv.
Ok, materialbegränsningarna inom FW gynnar sporten, det råder det väl inget tvivel om, men om någon sagt till mig för, säg en sju år sedan, att man strax efter det nya årtusendet skulle slanta upp ca 200000+ på EN rigg, -JAVISST TJENA! skiter man pengar då oxå eller? hade jag förmodligen sagt!
nä, det är bara att hitta en sjuhelsikkes bra lösning på bomstagningen så spar man ju x-antal tusenlappar!
Har funderat lite och kommit fram till att den bästa kraftfördelningen förmodligen uppnås om man skiter i tampen, och istället kör med en stum “pinne”. då tas ju både drag och tryck upp!
Eller vad tror ni? lite brainstorming här på forumet skulle nog vara lämpligt…tack för ordet!
Mvh Johan
-
Har sett Challengers Formulasegel där man kan få just detta med. Ett hål i seglet för att fästa en tamp mellan bommen.
Ser ut att göra bommen styv. Man behöver ingen värstingbom. Funderar på köra Challenger i år. -
Stum pinne eller stum lina borde ge ungefär samma effekt. Pinnen inverkar positivt på vridning vinkelrätt mot bommens längdriktning men…
Hur stort måste hålet vara, dvs hur mycket rör sig seglet från “normalpunkten”? Jag såg Per&Connys förslag (Kan inte de ställa upp med musik på tävlingarna i år..Per&Conny spelar goa dansbandslåtar…) och det är ett ganska stort hål…samma på bilderna som någon länkat till…
Hålet bör vara runt eller ha runda kanter för att man inte ska få någon brottanvisning. Det borde vara effektivt att limma på tex kevlarförstärkt monofilm på vardera sidan och sen stansa ut ett hål. Lim måste vara bättre än att sy om det görs noggrannt…eller?
Livet känns mer positivt nu efter detta charmanta förslag…Måste räkna om budgeten…kan man månne ta de tusen man sparar in på bommen och lägga dem på en bättre bräda…en SB147 istället för en X186…mums mums -
…stum pinne styvar i både tryck och drag…lina bara i drag…
Logga in för att svara.