Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygg en vattentät kamera för en tusenlapp

• Bygg en vattentät kamera för en tusenlapp

Publicerad av lasse_kna på 5 mars, 2004 vid 13:36

Jag har länge funderat på att kunna ta bilder samtidigt som man är ute och surfar. Tanken var att ha en hjälmmonterad kamera, där man kan sköta avtryckaren utan att behöva släppa bommen. Det finns ju färdiga undervattenshus och vattentäta kameror. Men det är för dyrt när man är student. Alternativet blev att bygga en lösning själv. Första idén var att montera en vattentät engångskamera på en hjälm och fixa någon slags avtryckare. Men eftersom man måste mata fram filmen manuellt, så kändes det inte som någon smidig lösning.

För ett par månader sedan hittade jag en liten och billig (dvs. man har råd att sänka den i havet) digitalkamera på Scandinavianphoto. En Che-ez snap http://www.che-ez.com/english/snap/ för 550 spänn. Liten som en tändsticksask och tar 26 bilder i 640×480. Den kräver förvisso att det är någorlunda ljust för att få vettiga slutartider och har lite problem med kontrastrika objekt. Men den är något bättre än en mobiltelefonskamera.

Inspirerad av Skrotnisse, Mulle Meck och Scrapheap challenge så började jag bygga. Som vattentätt hus hittade jag en låda hos elfa. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2019283.htm Den är tät enl. IP67 (ska klara kraftig vattenstråle). Nu surfar man ju sällan med huvudet under vattnet några längre stunder så det bör räcka. Jag har testat den i en hink med vatten i 5 minuter och då har den hållit tätt. För att få den mekaniska överföringen tät så limmade jag dit en gummihätta som ska vara till vippströmbrytare. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/5110.htm Jag hade tänkt att ta bilder genom det transparanta locket på lådan. Men plasten är lite repkänslig så jag tog upp ett hål och limmade dit en glasskiva från en fotoram istället. Avtryckningsmekanismen består av en tvättklämma som man ska ha i munnen. En bromsvajer till en cykel med en grov ståltråd fastsatt med krympslang, så att man kan böja vajern som man vill. En fjäder från en kulspetspenna, ett gångjärn samt diverse plåt och plastdetaljer från ett skrotat datorchassi. Det var lite pill innan jag fick till en stabil mekanisk överföring som funkar varje gång. Men till slut blev det bra.

Kameran stänger av sig själv efter 20 sekunder om man inte trycker på någon knapp. Därför var jag tvungen att spänningssätta kameran med 5 volt via USB-kontakten. Det löstes med ett 9-voltsbatteri och en 5-volts spänningsstabilisator. Kameran drar en del ström via USB-kontakten. (ca 80 mA) Därför monterade jag en strömbrytare så att batteriet räcker längre.

Det hela skruvades fast på en hockeyhjälm från 70-talet. Man ser ut som en byfåne när man har hjälmen på huvudet, men det får man väl bjuda på. Nu återstår bara att se hur bra kameran kommer att funka ute på vattnet. Det går ju skala upp det här bygget med bättre digitalkamera eller varför inte en DV-kamera för er som har råd.

gurra1978 svarade 21 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • putte

Medlem
    5 mars, 2004 vid 13:45

Sa du Mulle Meck?
    Nä ,men det är värt att testa, annars tror jag att det finns boxar som funkar helt ok att köpa, men som sagt, skinnad blir man, skinnad är man…

Sätt denna tråd på favoriter… wink.gif

• styret

Medlem
    5 mars, 2004 vid 13:47

fan vad schysst bygge.
    som du säjer inga höjdargrejer men jag måste säja att jag är grymt imponerad över din konstrution. klockrent.
    man kanske skule försöka sej på nått liknande…
    jag ahr funderat på nått liknande fast montera kameran på masten riktad neråt.
    montera den på nån av dom stora grabbarnas master och sen ösa järnet.

du ahr ju löst avtryckningsmekanismen, nu gäller det bara att hitta en bra låda till systemkameran.

• vinta_kestrel

Medlem
    5 mars, 2004 vid 13:56

Lasse, jag saknar bilden på dig med hjälmen på knoppen och klädnypan i munnen! Du lovade ju! wink.gif

Jag har sällan varit så impad och skrattat så häftigt som när jag såg detta bygge när han tog på sig hjälmen. Klart skoj initiativ! Håller tummarna för att det blir ok bilder när isen väl släpper!

• hjeltman

Medlem
    5 mars, 2004 vid 14:02

Verkar helt klart vara en trevlig apparat…
    Men med min pessemistiska läggning så funderar jag på vad som händer när man ramlar. Du borde ju skarvarna utsättas för mycket högre tryck än vad den gör i en hink med stillastående vatten (Jag ramlar nästan jämnt nämligen wink.gif)

Följer i alla fall med spänning hur resultatet blir.

• gurra1978

Medlem
    5 mars, 2004 vid 14:19

Smart bygge. Jag är mycker imponerad. Har haft planer på att göra något liknande men inte kommit så långt än till idéstadiet. Här fick man ju byggbeskrivningen direkt, tackar.

• lasse_kna

Medlem
    5 mars, 2004 vid 14:46

Okej då Niklas, jag hade tänkt slippa att visa hur galen man ser ut med den här mojängen på huvet smile.gif Här kommer ett taskigt självporträtt taget genom min skitiga badrumsspegel.
    /L

• vinta_kestrel

Medlem
    5 mars, 2004 vid 14:51

Hjälp! Jag ångrar mig…. wink.gif

• lasse_kna

Medlem
    5 mars, 2004 vid 14:52

Svar till:

Men med min pessemistiska läggning så funderar jag på vad som händer när man ramlar. Du borde ju skarvarna utsättas för mycket högre tryck än vad den gör i en hink med stillastående vatten

[/ QUOTE ]

Lådan är i rätt kraftig plast, så jag tror att skarvarna lär hålla så länge man inte får masten i huvet eller nickar brädan. Men jag lär nog fegsurfa när jag har kameran på. Ska man öva framåtloopar så får man väl skruva av kameran och bara ha hjälmen.

(hmm, precis som om jag skulle öva framåtloopar än på några år smile.gif)

/L

• drakglenn

Medlem
    5 mars, 2004 vid 15:09

Underbart att läsa!!! smile.gif

Lasse_Kna, Jag måste ge beröm för iden med avtryckaren,
    verkligen en kanon ide! smile.gif
    Munnen, tänk………

Du behöver inte vara orolig för vattentrycket,
    har haft en massa egen konstrueradehus & ingen har läckt in,
    problemen kommer med djupen……..

//Glenn

• hjeltman

Medlem
    5 mars, 2004 vid 15:12

Det låter ju dunder!
    Kanske skulle prova på till sommaren. Nått och knåpa med på vindstilla dagar. smile.gif

• matsb

Medlem
    5 mars, 2004 vid 15:13

Underbart Lasse,

Härligt att andra får se denna underbara spapelse… grin.gif
    Känns som om du borde få ett pris för 2004 års bästa spapelse (har inte läst allt på konfen dock men ändå….he he)

Tror att denna tråden snabbt som fanken kommer ta en tätposition… wink.gif

Väntar bara på att få se nästa grej som du har kört igång… petflaska….. shocked.gif shocked.gif

hadé
    mats

• brutus

Medlem
    5 mars, 2004 vid 17:30

Helt underbart!!!
    Väntar med spänning på finfina bilder från surfdax nästa gång! laugh.gif laugh.gif grin.gif grin.gif
    /Martin

• anonym-anvandare

Medlem
    6 mars, 2004 vid 01:10

Well done McGyver!!

• lasse_kna

Medlem
    16 mars, 2004 vid 16:29

Nu så är surfpremiären avklarad, vilket goeväder det var idag. Jag fick också testat min hjälmkamera. Den funkade helt ok enligt planerna. Jag var rädd för skakningsoskärpa med denna billiga kameran, men idag var det så ljust så det var inga problem. Att sköta avtryckaren med munnen funkade också ok. Däremot så måste jag lära mig att sikta lite bättre när man tar närbilder, kameran tar bilder högre än var man tittar, men det får man kompensera nästa gång.

• lasse_kna

Medlem
    16 mars, 2004 vid 16:32

Tomas i full speta.

Fler bilder finns på http://www.student.bth.se/~td98ljo/blogg/0403/

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygg en vattentät kamera för en tusenlapp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.