Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bygg inte på bussen med prylar i den!!!!

  • bygg inte på bussen med prylar i den!!!!

    Publicerad av mattap på 14 september, 2005 vid 18:54

    Skulle ju bara borra ett litet hål i en regel…

    …men det blev ett diameter 6mm hål på kanten av brädan åxå, ca 10mm djupt tongue.gif

    Märkte detta perfekta hål när jag låg i vattnet å kämpade med vattenstarten idag. tog mig en stund att lista ut hur fan jag lyckats med att få så bra form på hålet! Kunde iaf använda hålet som ursäkt för att ge upp!

    Nån som har nåt förslag på vad man kan fylla med?? Brädan borde väl inte ha sugit nå vatten eller??

    supasonic svarade 18 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • the_novice

    Medlem
    14 september, 2005 vid 19:27

    Bilden är ju lite suddig med det ser ut som du har borrat igenom sandwich lagret och kommit in till frigolit kärnan, och isåfall så tar den upp vatten!
    Prova att ställa brädan på kanten och se om det rinner ut vatten…

  • klang

    Medlem
    14 september, 2005 vid 20:56

    hahahaha… tror aldrig jag skulle erkänna något sånt här…

    Låt den torka och fyll hållet med Biltemas “super epoxi”…

    /R

  • mattap

    Medlem
    14 september, 2005 vid 21:10

    äää va fan, insåg hur förbannat korkat det var så man får ju bjuda på sig själv wink.gif Kunde inte låta bli att skratta åt eländet!

    Superepoxi säger du?? Är inte det elakt mot frigoliten?? Borde vara nåt vattenbaserat lim isånna fall eller? Måste man ta ur luftskruven å låta brädan ligga en evighet?

  • ian

    Medlem
    14 september, 2005 vid 21:18

    hehehe smile.gif du ska vara stolt över att du roar din omgivning

  • wavesurfer77

    Medlem
    14 september, 2005 vid 21:28

    Låt du den bara ligga i värme innomhus så vatten kan rinna ut.så torkar den tillslut. Sen är det bara att smeta på plastic pading super expoxi.

  • supasonic

    Medlem
    14 september, 2005 vid 22:09

    smeta på vadsomhelst som ej är styrenbaserat, kolla det noga…

    .s

  • tabi

    Medlem
    15 september, 2005 vid 06:46

    Fan va synd, speciellt med dagen prognos… crazy.gif

  • mexi_

    Medlem
    15 september, 2005 vid 07:31

    Jag gillar plastic padding elastic starkt. Lagar jämt mina brädor med den när det är mindre skador, annars är det väv och epoxi.

    Du hittar en tub på macken för runt 70:-. Härdar snabbt och blir kanon. Färgen är grön så du kanske får skaffa någon färg att måla över……

  • hifly

    Medlem
    15 september, 2005 vid 08:40

    fy fan va surt

  • canoya

    Medlem
    15 september, 2005 vid 10:01

    Använd INTE Plastic Padding Elastic, det är styrenbaserat (polyester) och kommer att smälta frigoliten som syns i botten på hålet! Epoxybaserat spackel eller lim funkar däremot bra.

  • mexi_

    Medlem
    15 september, 2005 vid 13:47

    Nope, där har du fel!
    Jag har lagat ett 10-tal hål med just plastic elastic, inga bränder här inte. Däremot har jag lagat med polyesterplast och det ryker fin-fint!

  • schodda

    Medlem
    15 september, 2005 vid 13:52

    hahaha tack du rädda min tråkiga dag! laugh.gif

    Förlåt att jag skrattar åt ditt missöde, men jag vart bara tvungen wink.gif

  • the_novice

    Medlem
    15 september, 2005 vid 13:55

    Prova att lägga plastic padding direkt på en frigolitbit så ser du hur bra det funkar… smirk.gif
    Skulle man lägga plastic padding i det hålet så kommer det att bli en plugg som sitter fast i sandwish lagret med ett hålrum innanför och det kanske ser bra ut utifrån men är väl knappast en särskilt bra lagning…

  • canoya

    Medlem
    15 september, 2005 vid 14:05

    Det är inte värmeutvecklingen i Plastic Paddingen som är farlig (blir nog inte särskilt varmt eftersom det är gjort för att spackla i tjocka skikt), utan det är lösningsmedlet styren som löser upp frigolitkärnan innanför sandwichlagret i brädan. Testa på en bit frigolit så får du se att det blir en lite kletig hög kvar av en frigolitbit som du lägger PP på.

    Lamineringspolyester kan bli riktigt varmt när det börjar härda om det inte är utspritt i ett tunnt skikt, som tex ett glasfiberlaminat.

    Har man ytliga skador som inte går in till frigolitkärnan är det OK att använda det, men som bilden i första inlägget visade så hade han ju borrat in till frigolitkärnan. Spacklar man PP i det hålet så kommer det bli ihåligt innanför.

    Epoxy har dessutom bättre vidhäftning än polyester (som Plastic Padding Elastic är gjort av).

    Epoxy är aldrig fel att använda om man är det minsta tveksam över om lagningen kommer i kontakt med frigolitkärnan eller ej.

  • ola_p

    Medlem
    15 september, 2005 vid 14:11

    Jag tror på att fyll amed epoxi/microballonger, sedan slipa bort 2*2cm runt hålet och lägga en liten bit väv där, slipa och måla.. eller bara spackla ovanpå epoxi/microballong fyllningen.. Beror ju lite på var hålet sitter..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bygg inte på bussen med prylar i den!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.