Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bygga bräda?

  • bygga bräda?

    Publicerad av frank på 25 november, 2001 vid 19:23

    hade tänkt bygga en vågsurfbräda över vintern, vart får man tag i ritningar eller mallar, behöver också lite instruktioner för hur man ska gå tillväga.
    är det frigolit som gäller till själva stommen eller? och isåfall, någon speciell frigolit?
    tacksam för alla svar och matnyttiga tips

    anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • petter

    Medlem
    26 november, 2001 vid 08:04

    använd typ 15 kg/m3, lättare skum har oftast för stora kulor och smular lätt sönder

  • frank

    Medlem
    26 november, 2001 vid 08:15

    efter man format frigoliten då, är det bara på med glasfiberväv och epoxiplast då eller?

  • petter

    Medlem
    26 november, 2001 vid 08:58

    1) shapa block
    2) vacumlaminera botten, väv + sandwish
    3) vacumlaminera däck, väv + sandwish
    4) sätt i boxar och pluggar
    5) slipa, slipa, spackla, slipa, slipa, spackla, slipa, slipa…
    6) vacumlaminera botten
    7) vacumlaminera däck
    8) skär upp boxar
    8) slipa, slipa, spackla, slipa, slipa, spackla, slipa, slipa…
    9) måla

    enkelt!!!

  • frank

    Medlem
    26 november, 2001 vid 12:05

    men det behöver väl nödvändigtvis inte vara en sandwich bräda. och då behöver man väl inte vacuumlaminera?
    vad är det för spackel man använder?
    och vart får man tag i ritningar?

  • frank

    Medlem
    26 november, 2001 vid 19:29

    hur många lager glasfiber behövs det?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 november, 2001 vid 19:45

    Bygg inte en vågsurfing bräda i frigolit!!! Försök fåt tag i antingen ett Polyurethanblock typ clarkfoam eller ett styrofoam block. Frigolit är inte speciellt stadigt utan ger efter när droppar in på en fet våg, detta leder till delamineringar. Den kommer även att suga upp massor med vatten när du fått ett hål i laminatet.
    Jag håller just nu på med att bygga en bräda i ett styrofoam block som är utmärkt som material till en vågsurfing bräda. Glöm inte att om du tankt bygga i Styrofoam så måste du använda epoxy i laminatet, då styrofoam smälts ner av polyesterplast.
    Lycka till
    Och glöm inte att köpa riktiga plaster och vävar avsedda för brädbygge, det är värdelöst att jobba med båt byggar eller bilmekprylar…
    Mallar gör du i masonit efter en bräda som du tänkt kopiera,
    kolla på nätet efter bygguider det finns massor av matnyttigt men vacuumlaminering är eg ganska onödigt om du inte tänkt bygga en longboard då det kanske kan vara värt mödan.

  • frank

    Medlem
    26 november, 2001 vid 20:06

    var får man tag i polyuhretanblock, och vad kostar det ungefär?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 november, 2001 vid 21:16

    Vet ej, kolla med Cls i varberg han kanske har? Sen tror jag det finns nån annan snubbe i VBG som bygger vågsurfbrädor. Styrofoam finns på byggena, det är dom blå blocken som ligger och skräpar. Styrofoam används som isolering, men är kalasbra att bygga i och kan formas med eltråd.
    Jag ´kanske kan hjälpa dig med epoxy, har sp 115 epoxy som är formulerad för brädbygge.
    Hör av dig om du vill köpa en skvätt. Har epoxyn i Kalmar, men det går nog att skicka om det skulle vara fallet.

    erik.gustafsson.631@student.lu.se

  • petter

    Medlem
    27 november, 2001 vid 08:43

    Ahaaaa det var en surfbräda du skulle bygga! Då ska du
    nog inte ha frigo utan polyuhretanblock. går ofta att hitta
    byggplatser som “sponsrar” med blå/gröna block… Nu kan
    du även använda dig av polyester istället för epoxi. Det är
    betydligt billigare och mindre farligt att jobba med. Har du
    polyuhretankärna behövs ingen sandwish och vacum utan
    det kan räcka med 2-3 lager väv.

  • frank

    Medlem
    27 november, 2001 vid 10:46

    tack för tipsen, finns ändå några saker till att reda ut.
    ska man använda samma väv på alla lager, eller ska man börja med grövre, eller köra fin väv hela tiden?
    är det gelcoat man lägger utan på väven?
    vart köper man fenboxar?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 november, 2001 vid 13:36

    STÖÖN, De blågröna blocken somdu snackar om är inte gjorda av polyurethanskum utan extruderad polystyren (tror jag).
    Hursomhelst står det STYROFOAM på blocket som du jobbar med använd för H¤%&&te inte polyester då ditt med mycken möda shapade block då kommer att smälta…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 november, 2001 vid 13:46

    Det finns många sätt att bygga en vågsurfingbräda givetvis.
    Räkna med att du nog inte behöver mer än ett lager väv på botten och två på däcket plus kanske en extra platta under bakfoten.
    Gelcoat används på båtar, på brädor kan man använda finishpolyester om man bygger i sån plast och Pu lack på epoxy. Allt det här finns att läsa om på nätet om du letar lite. Tex har spsystems.com en bygguide för Styrofoam/epoxy byggen. Kolla även på “shapers bay” på swell.com där finns en hel Shaping guide att printa ut.
    Så sätt nu lite fart och sluta fråga dumma frågor och bygg bräda istället. Det är jävligt magiskt att se en bräda växa fram under händerna på en!!!
    Mer behövs inte, det finns ett par bra filmer som heter shaping 101 och sen den andra som heter Glassing 101, kan beställas från tex Tonix i Tyskland (finns på nätet)

  • petter

    Medlem
    27 november, 2001 vid 14:21

    Ahaaa där ser man! Tur att det kom upp så inte brädan smält sönder.
    Fick för mig att byggblocken var i urethanskum men när jag tänker efter
    lite så tror jag du har helt rätt!!! Kom ju dock fram att noggrannhet
    är A och O för ett lyckat bygge och att jag på, sin höjd, ska uttala mig
    om sandwkonstruktioner!

  • frank

    Medlem
    27 november, 2001 vid 15:24

    har fått ganska bra kläm på hur man bygger nu, men finns det någon som har eller säljer mallar. finns ingen jag kan rita av?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 november, 2001 vid 08:11

    Jag kanske kan hjälpa dig med mallar och leashplug, pluggar till fenor och fensystem, ev även sälja väv och en skvätt epoxy om du är intresserad.
    Vad hade du på ett ungefär tänkt att bygga för sorts bräda?
    Longboard, shortboard, Fish, hydbrid minimal ?????
    Skicka ett brev till erik.gustafsson.631@student.lu.se

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bygga bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.