Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bygga bräda tråd 3…

• bygga bräda tråd 3…

Publicerad av anonym-anvandare på 20 mars, 2004 vid 16:39

Pratade med gordner boards i dk som bygger i airex pvc skivor, enligt honm är airex betydligt starkare än divinicell. Finns tydligen och få tag på i både 3 & 5 mm skivor som lämpar sig för tunna byggen i formica/hpl.
    Kanske detta material man ska ha istället, vad tror ni..
    Danne

nic svarade 21 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    20 mars, 2004 vid 16:52

Taget från ett svenskt reproföretags sida:
    ” AIREX
    Skiva av termoplastisk PVC. Används vanligtvis för dekorer där skivans möjligheter att formas utnyttjas. Finns i 5, 10, 20 och 30 mm tjocklek i format ca 130x290cm, formattolerans +/- 5mm. ”

Men den ständiga frågan är ju fortfarande som med övrigt material: Var får man tag på det i rätt densitet och mått???

• anonym-anvandare

Medlem
    21 mars, 2004 vid 01:04

Från min lilla brädbyggar-länksamling:
    http://www.baltek.com/products/airex/airexR63.htm

”Airex® R63 Linear PVC foam is unique in its ability to absorb considerable energy in overload situations without catastrophic fracture.”

Om jag kommer ihåg rätt så är Airex något segare medan Divinycell har något högre brottstyrka, för en given densitet. Båda är PVC men det har att göra med hur molekylbindningarna ser ut. Vilket som är bäst att bygga brädor av lyckades jag aldrig klura ut, det verkar som att skillnaderna inte är så stora trots allt.
    /Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    21 mars, 2004 vid 15:03

Det kan nog stämma! Airex skulle tydligen kunna gå och böja , rulla ihop i en radie på 30 cm, gjorde man det med Divinycell knäcks det. Just nu fanns bara 15mm skivor hos gordner, men han skulle få in både 3 och 5mm. Personligen tror jag jag ska testa 2x5mm med glas mellan… Densiteten på airex skulle ligga på 0.8 kg m2 (10mm) Tycker det jobbigase med hela formica metoden verkar vara abs railsen, verkar vara ett djävla meck och få dit dom till kärnan, pressa allt på en gång i rektangulära skivor och sedan skära ut outlinen vore lättare, men då får man ju en öppen kant direkt in till kärnan, kanske inte så bra!
    Danne

• anonym-anvandare

Medlem
    21 mars, 2004 vid 15:38

Svar till:

Personligen tror jag jag ska testa 2x5mm med glas mellan…

[/ QUOTE ]

Nej, det är ingen bra idé. Glaset i mitten kommer inte bidra till någon ökad styvhet utan bara till ökad tyngd. Sandwichmetoden funkar bara om du har 3 lager, då hamnar nämligen glaset en bit ifrån böjningens ”centrum”.
    Kolla på: http://fiber.get.to/ klicka på länken Sandwich.
    /Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    22 mars, 2004 vid 17:35

Tack för tipset, då kanske man skulle prova med 4+6mm istället, angående abs rails har jag hört att dessa går och böja med med lite värme, blir ju enklare än att såga ut lister runt om. dvs ha en rak list på ca 1x2cm och förböja innan man limmar till den till kärnan, skära hpl/formica gör man tydligen enklast med en handöverfräs, tror det blir och köpa en sådan oxå, den lär ju vara bättre och skära ut kärnan med också, jämfört med en sticksåg..
    Danne

• nic

Medlem
    23 mars, 2004 vid 08:32

Här är en sjyst site om hur man bygger snowboards. Många bra tips för både formica och traditionella brädbyggen.

http://www.grafsnowboards.com/

nic

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bygga bräda tråd 3…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.