Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bygga i kolfiber!?
-
Bygga i kolfiber!?
Publicerad av fenan på 15 mars, 2004 vid 20:00Hej alla filosofer och ingenjörer!
Jag har några frågor gällande att bygga med hjälp av kolfiber.
Jag har ett projektarbete i 3an där jag tänkte bygga en vindsurfingbräda eller kanske en mast. lite beronde på vad ni säger här och kostnader osv.Första frågan: varför finns det inga kolfiberbräder? eller finnns det? Fördelar/nackdelar med att ha kol med? (givetvis kommer det inte bli 100% kol utan 70 kanske.)
Hur är det med ritningar: Är alla ritningar copy eller finns det möjlighet att få låna en ritning.
Hur svårt är det att göra en egen ritning.
På 70talet(?) kunde man väl köpa ett skumplast block och skära ut en form som man ville ha för att sendan täcka med glasfiber. Körde man på känsla då eller fick man me någon ritning.Kom gärna med ideer och förslag!
anonym-anvandare svarade 21 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Du kanske hittar lite kolfiberbräder på närmsta brädgård
Men du, det där med att göra en mast ska du nog lägga ner, att göra en bräda är iaf genomförbart, men ger du dig på en mast kastar du garanterat pengarna whett i sjön!
Köp lite frigolitblock och glas och bygg en vågsurfingbräda istället, mycket lättare att göra och inte lika dyrt, att den sen inte funkar att fånga några vågor med lär inte din lärare veta, bra va?!
Aloha/Oscar
-
Kolfiber används mest som förstärkning för att styva upp brädan. Kol är ju inte speciellt slagtålig så därför brukar dynema användas i nosar och längs kanter.
Dock finns det brädor i nästan bara kol. Kolla in http://www.a-h-d.com under technology och sen N.T. men det är inte varken billigt eller lätt att bygga med den tekniken.
En mast tror jag inte du klarar att bygga själv då du behöver en FET maskin á multi dollares för att väva fibern.
Jag tror att du ska glömma att bygga en bräda helt i kol eller mast då formarna blir så dyra. Men varför inte en fena? Allt du behöver göra då är att laminera ihop massa vävar så att du får ett block av kol som du sen kan skära ut fenor ur.
-
Kol kostar för privatperson mellan 300 till 1000 kr m2 beroende på sort kvalite och mönster. Det finns strumpor som annvänds för att göra saker som ska vara rörformade. Kol används i dom flesta nyare brädor. Som skribenten skrev tidigare blir kol väldigt styvt och när det går sönder så spricker det. Glasfiber är snällare och sviktar lite grann och så är det betydligt billigare. Mitt råd är att bygga en vågsurfing bräda. Köp glasfiber och plast på biltema. Då ej epoxy som är svindyrt. Utan polyester som är mycket billigare och inte lika cancerframkallande. Bygger du en shortboard så räcker längden på den frigoliten dom har hemma på byggfirman och du slipper specialbeställa.
Använder du epoxy så tänk på att det cancerframkallande går igenom en vanlig diskhandske på 3 sec.
Markus S-77
-
Svar till:
Hur är det med ritningar: Är alla ritningar copy eller finns det möjlighet att få låna en ritning.
Hur svårt är det att göra en egen ritning.
På 70talet(?) kunde man väl köpa ett skumplast block och skära ut en form som man ville ha för att sendan täcka med glasfiber. Körde man på känsla då eller fick man me någon ritning.[/ QUOTE ]
Ta kontakt med en shaper, i Sverige så vet jag bara Ulf Carlsson på CLS i Varberg, kolla med honom om du kan få låna/kopiera mallar. I regel gör man en grovshapning, för att sedan använda mallarna och ljus från väggarna och då slipa ner brädan efter mallarna/ljuset. Grymma shapers shapar nog utan den här tekniken, dvs på känsla.
/David -
Bygg inte med polyester direkt på frigoliten, den smälter nämligen då… Jag trodde epoxi var allergiframkallande inte cancer. Lösningsmedlet i polyester är inte hälsosamt det heller. Ha bra ventilation vilket material du än använder. Anders
-
Epoxi är framförallt ruggigt allergiframkallande (dammet är värst=mask när man slipar också). Vissa lågviskösa epoxi sorter är cancerogena, dock inte alla…
-
visst i helvete det gör den, Det hade jag glömt bort. Men epoxy är cancerframkallande. Och så är det oxå grymt alergiframkallande som anders skrev.
Markus -
Svar till:
ulf Larsson heter han väl?
[/ QUOTE ]
Sant så sant.
Använd lämplig kläder är ett tips. Byggde upp o slipade till finish på en fena en gång…i short o bar överkropp…hade jävligt svårt att sova ett par dagar…
/David -
Fan, det verkar som de flesta här på konfen inte vill annat än att döda andras kretivitet. Har ni någon gång funderat på hur vindsurfing kom till? Hade konfen funnits före vindsurfing så hadde vindsurfing aldrig kommit till. Det går fan inte att finna något mer negativt forum. Man måste inte måla upp allt som om det vore världsledande raket forskning. Istället för att ge tips råd och stöttning, så kommer det ett enda stort ”du ska inte tro att du är något”.
Jag tycker fortfarande inte att man ska överdriva kostnadeden att bygga i kol om man ändå plannerar att bygga en sandvichbräda. Sista jag köpte kol betalade jag 18 euro löpmeter för 80 cm bredd 160g. vilket inte jag tycker är så himla farligt. Att laminera kol är inte svårare än glas. När man bygger en brädda får man räkna med att det tar tid. vad är då en 1000 lapp extra???
Det verkar finnas någon skum mystik kring det här med kol. Köp lite kol prova och bilda din egen uppfattning. Dock vill även jag avråda från att bygga en egen mast för det är inte helt enkelt att göra på frihand. En bräda är inte lika kritisk, för styvhet och böjkurva liksom inte lika viktigt. Vem mins inte tiga 260 mjuk, tung och bra.
mvh Henrik. -
det sista inlägget va riktigt bra!
tänkte skita i det efter alla de andra inläggen, men nu ska jag försöka ta kontakt med någon som kan lite om kol samt snacka med ulf(?) å kolla om mallar.tackar henrik!
Hur e det med en Bom då? e det samma sak som en mast? eller är det bara göra den så hård som möjligt?
-
Jodu Henrik, bra att du peppa killen lite efter våra (mitt?) fruktansvärt negativa inlägg. mitt mål var bara att Fenan skulle slippa lägga ut pengar på en massa material som det inte blir något av. Slippa göra om det misstag vi andra gjort så många gånger!
Att du ändå berättade att Fenan bör skita i att göra en mast var ju bra, även om att ”det inte är helt enkelt att göra för fri hand” var dagens underdrift!
Ut och segla istället för fanken!
Aloha,
Oscar W -
Hoppsan.
Jaja jag tycker det inte är helt fel att motivera folk att göra något kreatvit. Fenan verkar ju gladare nu än tidigare.Om fennan vill bygga en bräda så är det väll inget fel med det. Han kan väll själv få avgöra om han tycker det är vart det eller inte. Det finns människor som har behov av att skapa. Acceptera det.
Ser inte själv mina brädbyggen som misstag. Jag har kompisar som bygger brädor och tror inte att heller de ser sina byggen som misstag för de håller på än.
Visst kostar det pengar att bygga brädor.
Själv har jag lagt ner runt 20 000 på utrustning och material men det är det värt tycker jag. 2 (snart 3 brädor)
Om du vill, Fenan, kan jag skicka min sammanräkning av vad det kostat och vad samt var jag köpt.
Man spara inga pengar på att bygga brädor, men det är extremt kul och man behöver inte sluta surfa för att man börjar bygga. Vintertid lämpar sig utmärkt. (Det är faktiskt ganska kallt på vintern här och jag kan inte åka bort halva året för jag har ett jobb)Jag är hemskt ledsen om du känner dig utpeckad. Det råkade faktiskt bara bli ditt inlägg som fick stå till svars.
Men inte änns du kan väll påstå att det uppkommer en possitv anda så fort någon ventilerar byggplaner här på konfen.
För övrigt tror inte jag att laminera ihop ett block kol är jättebilligt. Det blir väl en jäkla massa lagar. Det går att köpa färdiga G10 plattor. (Visst de är dyra de också) Det är mitt tips
mvh HenrikPs jag skulle nog hellre bygga bräda än bom. Himla svårt att göra rör, tror jag i varje fall
-
Sen en annan grej oskar: Vadå slippa göra samma misstag som vi andra. Att begå misstag är faktiskt det ända sättet att lära på. Det är som att säga ”Prova inte framåt loppen. Jag lyckades inte så varför skulle du? Du slår dig bara” Fenna kanske tycker det är värt att ”slå” sig lite för att lyckas och jag tror aldrig att fenan fått för sig att det är varken en baggis eller billigt att bygga själv. Den insikten är inte svår att få på konfen.
Bara min åsikt
mvh Henrik -
Alright, det är bra Henrik, Fenan får bygga hur många brädor och master och bommar som helst, hans FETA utlägg leder ju bara till erfarenhet, eller hur! Det är så gött med människor som tar den empiriska läran till sin spets.
Bygg ni master så seglar jag!
Morsning/Oscar
Logga in för att svara.