Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byta till Avanti echo och F2 rodeo men vart köpa?

  • Byta till Avanti echo och F2 rodeo men vart köpa?

    Publicerad av malteaserr på 8 maj, 2014 vid 20:56

    Har kört Tabou och Gaastra men det är dags för stallbyte. Tror stenhårt på F2 och Avanti.

    Är det någon som vet vart man kan få tag på grejerna? Hittar bara två återförsäljare av Avanti i europa och F2 rodeo hittar jag i en surfbutik i Polen och i holland. Men jag är ingen hejare på att leta saker.

    svensson61 svarade 9 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 11:03

    Ja, lika potentiellt fina som Avanti-seglen ser ut att kunna vara, lika risig är deras hemsida på att tala om var man faktiskt kan köpa grejorna…

    På någe vis är det vindsurfbranschen i ett litet nötskal. Fina produkter, hemsidor och bilder. Mindre bra (usel) logistik, distribution och kundvård. Men så ere ju roligare att vara på vattnet, utveckla grejor och göra fina sajter. 😀

  • malteaserr

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 13:17

    Haha ja. Hittills i min karriär har jag nästan bara köpt begagnat. Nu inser jag att det är inte lätt att hitta återförsäljare av vindsurfprylar. Det känns lite halvt osäkert att beställa grejjer för 20-30 lax från någon liten surfshop i Gdansk.

    Jag får maila runt och fråga producenterna helt enkelt 🙂

    @dr Masse 723065 wrote:

    Ja, lika potentiellt fina som Avanti-seglen ser ut att kunna vara, lika risig är deras hemsida på att tala om var man faktiskt kan köpa grejorna…

    På någe vis är det vindsurfbranschen i ett litet nötskal. Fina produkter, hemsidor och bilder. Mindre bra (usel) logistik, distribution och kundvård. Men så ere ju roligare att vara på vattnet, utveckla grejor och göra fina sajter. 😀

  • seehuusen

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 15:49

    Hej. F2 Rodeo kan du købe hos Surfline i Århus… Dk største surfbutik..til 8500 kr.. De har også en webshop.. Hilsen john

  • bicless

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 18:18

    Just f2 har varit konkursfärdig 2-3 år nu så kanske inte så konstigt svenska åf håller sig borta. Vi har slutat sälja f2 tills företaget stabiliseras. Inte så kul hantera reklamationer och förbetalda order med företag nära obestånd.

  • malteaserr

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 18:55

    Tack för tipset!

    @seehuusen 723077 wrote:

    Hej. F2 Rodeo kan du købe hos Surfline i Århus… Dk største surfbutik..til 8500 kr.. De har også en webshop.. Hilsen john

  • malteaserr

    Medlem
    9 maj, 2014 vid 18:58

    Usch då, det låter inte bra. Ond cirkel helt enkelt. Jag får researcha lite mer, men nya 2014 verkar onekligen som en skön bräda.

    @Bicless 723086 wrote:

    Just f2 har varit konkursfärdig 2-3 år nu så kanske inte så konstigt svenska åf håller sig borta. Vi har slutat sälja f2 tills företaget stabiliseras. Inte så kul hantera reklamationer och förbetalda order med företag nära obestånd.

  • plettil

    Medlem
    10 maj, 2014 vid 21:06

    For Avanti sails, drop a mail to the address on the web site, a year ago there was some discussion with a Scandinavian distributor.
    Plettil

  • hakman

    Medlem
    13 maj, 2014 vid 14:47

    Gaastra och Starboard 2015, jag lovar dig hur bra som helst. Kiri har nya Pure som sin promodel och Taty har gjort brädan. Jag har aldrig seglat så bra som i år på den brädan.

    Rockon

  • malteaserr

    Medlem
    13 maj, 2014 vid 20:39

    Jisses 2015! I mitt förråd ligger surfgrejerna under skidgrejerna fortfarande.

    Jag är i koltstadiet på min freestylekarriär så det är nog hugget som stucket vad jag köper för utrustning. Men skall kika lite på Starboard då 🙂

    Peace

    @Håkman 723185 wrote:

    Gaastra och Starboard 2015, jag lovar dig hur bra som helst. Kiri har nya Pure som sin promodel och Taty har gjort brädan. Jag har aldrig seglat så bra som i år på den brädan.

    Rockon

  • john1

    Medlem
    14 maj, 2014 vid 19:59

    Massor med aramid/kevlar i segeln; Betyder snabb blixtsnabb acceleration, men pga. materialens brist på elasticitet, kan man också tänka sig att dom är mycket tuffa att segla i våra svenska förhållanden med kraftigt ojämn vind, kanske lite trevligare en hel dag med lite “mjukare” segel.
    Men för dom som tävlar under ett par timmar, ok?
    JJ

  • kris68

    Medlem
    16 maj, 2014 vid 06:10

    @john1 723223 wrote:

    Massor med aramid/kevlar i segeln; Betyder snabb blixtsnabb acceleration, men pga. materialens brist på elasticitet, kan man också tänka sig att dom är mycket tuffa att segla i våra svenska förhållanden med kraftigt ojämn vind, kanske lite trevligare en hel dag med lite “mjukare” segel.
    Men för dom som tävlar under ett par timmar, ok?
    JJ

    Om du tänker på Avanti EchoME här så är det precis tvärt om – seglen känns mjukare än vanliga segel.

    Principen med att laminera in Technora-fibrerna mellan två lager monofilm ger möjligheten att styra hur mycket, och i i vilka riktiningar, materialet skall tänja sig. På så sätt kan man göra segel som har dom egenskaperna man önskar utan att behöva “pyssla ihop” en massa olika sorters monofilm/segelduk.

    En bi-effekt av att själva materialet i seglet är mjukt, är att det er praktisk talat helt tyst när man seglar med det – lite ovant till att börja med, men man vänjer sig efterhand 🙂

    Kan tillägga att seglen blir relativt lätta också, ett EchoME 5.2 inkl mast väger 4,1 kg…

  • john1

    Medlem
    16 maj, 2014 vid 07:28

    Detta skrev en som har provat segel av segel med mycket Aramid/Kevlar:
    Aramid (Kevlar) isn’t a panacea. I’ve had quivers of aramid sails (load strips plus entire leech and foot panels, at least), and went back a year or two ago to other, more forgiving, materials for several reasons. Because aramid doesn’t stretch, you feel every gust. The huge, square-edged ones feel like truck bumpers. That much responsiveness may be fine for young racers in steady winds, but it got old real fast and led to some slams in the real (i.e., very gusty) world. After a season or two of fighting it, I went the opposite direction: Dacron leeches up to and including my 6.2, and, in my nuke sails, PVC windows. They might cost me an instantaneous acceleration advantage in gusts if I were racing someone, but I don’t, and my tendons thank me every day for the MUCH softer impact. It was like padding the front bumpers of those trucks, so common in frontal and randomly mixing jetstream winds.

    Jag har själv mkt lyst att prova Avanti- segeln, har seglat med Ezzy i ca 15 år. Har någon på nätet provat dom.
    Dan Keseler kan jo göra segel, det vet vi.
    JJ

  • malteaserr

    Medlem
    20 maj, 2014 vid 17:49

    Två Echo Me är beställda. Via facebook och en fransk återförsäljare.

    Peace

  • tws

    Medlem
    24 maj, 2014 vid 09:21

    Nye tabou Twiser. Som å lande på stengrunn. I morgen blir det freestyle. Wuhu!

  • malteaserr

    Medlem
    25 juni, 2014 vid 13:12

    Efter 3 veckor på vift hos logistikföretaget, har jag äntligen fått hem mina kära segel. Grymt lätta och intakta. Blåås blååås nudå!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byta till Avanti echo och F2 rodeo men vart köpa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.