Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Byte av "glidblock" till "rullblock" vid nedhalet?

• Byte av "glidblock" till "rullblock" vid nedhalet?

Publicerad av kinetic på 25 mars, 2008 vid 11:24

Har liiiite problem med de överjävliga nedhalskrafterna på mina GUN segel, nedhalstamparna har hittils antingen smällt vid andra riggningen eller högst tredje…Jag tror att en anledning kan vara det ”3 radiga glidblocket” som sitter vid nedhalet. Om man byter detta block mot ett ”4 radigt rullblock med stora rullar” så borde tampen hålla bättre samt att det blir mer humant att rigga (e ju knappt så ja vågar veva ner sista biten, smäller tampen då o man står på fel ställe lär masten slå av benet som en tändsticka…). Frågan är var man hittar sådana ”4 radiga rullblock”?

tobhed svarade 17 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • dr-masse

Medlem
    25 mars, 2008 vid 12:04

Jag tror att det som finns längst ned här kan vara något i stil med det du söker:

http://www.streamlined.us/baseextensions.htm

Borde gå att få dit på ditt nuvarande segel. Du kanske kan testa att kontakta Surfers och se om de säljer lösa Simmer-nedhalsrullar? (nu när de har eget reparationsloft och allt)

Jag bytte denna del när jag hade mitt Simmer TP Formula 7.6, och det gick fint.

• jester

Medlem
    25 mars, 2008 vid 12:31

Kinetic: kolla så att tampen inte skaver någonstans. Är nog snarare det som gör att tamparna smäller av än kraften som krävs för att veva ner bitarna.

Bästa mastförlängaren i mitt tycke (utan tvekan) är Neil Prydes nya MXT-system. Där går tampen rakt, skaver ingenstans + att själva tampen är i världsklass. Knappt så man behöver vev, men använder den ändå av bekvämlighets-skäl.

• storner

Medlem
    25 mars, 2008 vid 13:07

Jag har det där streamlined nedhalsblocket som dr Masse refererar till.

Fungerar superbra men är tyvärr ganska dyrt. Kostar typ 350 spänn på SP.

Mitt tips är att du byter ut glidblocket mot öljett och skaffar ett löst Streamlinedblock. Då kan du ju använda blocket även till andra ”öljett segel”.

• getwet

Medlem
    25 mars, 2008 vid 16:04

Det är grymt stor skillnad på vilken tamp man använder i nedhal, samt en dusch med silikonspray gör det betydligt enklare.

• marden

Medlem
    25 mars, 2008 vid 16:16

jag bytte block på en kass förlängare o satte dit ett kullagrat harkenblock från watski o det blev en grym skillnad, från att varit fyrskuret o jag behövde vev och att det åt upp tamparna.
    så drog jag nedhalet nästan med repet runt handen o använde jag en pinne så gick det lätt.
    här en annan http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48732&highlight=block+byta

• tobhed

Medlem
    27 mars, 2008 vid 11:43
    Jester;453817 wrote:
    Bästa mastförlängaren i mitt tycke (utan tvekan) är Neil Prydes nya MXT-system. Där går tampen rakt, skaver ingenstans + att själva tampen är i världsklass. Knappt så man behöver vev, men använder den ändå av bekvämlighets-skäl.

Råkade lägga märke till att det ser ut som om Neil Pryde har bytt tamp till MXT-förlängarna och att det nu sitter en betydligt billigare tamp (samma som i deras övriga förlängare). Tycker detta är lite konstigt då det skryter om hur bra deras lina är till MXT-systemet i deras katalog inför 2008.

• jester

Medlem
    27 mars, 2008 vid 12:12

Hmm… Var på Surfers i lördags, och på den jag pillade på (är sugen på en till… :)) så såg det ut o vara den fina tampen. Men kollade inte så noga…

• tobhed

Medlem
    27 mars, 2008 vid 12:50
    Jester;454257 wrote:
    Hmm… Var på Surfers i lördags, och på den jag pillade på (är sugen på en till… :)) så såg det ut o vara den fina tampen. Men kollade inte så noga…

kan ju ha varit förra årets modell som du såg kanske?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Byte av "glidblock" till "rullblock" vid nedhalet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.