Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing C4:an finns i Landskrona 14.00 idag!

  • C4:an finns i Landskrona 14.00 idag!

    Publicerad av dalen på 14 november, 2009 vid 10:34

    Om det blir vind så kommer det finnas C4 att testa.

    Och det var vind och här är några bilder. Det gick fint att köra med 9:an. Vad de som testade C4:an tyckte får ni säkert veta senare för jag fick inga kites med tillbaka hem. Killarna ville ha dem kvar!
    Jag vet att denna kite är vad jag väntat på och nu behöver man bara vågor så blir allt toppen.

    Mårten

    virena svarade 14 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • dalen

    Medlem
    14 november, 2009 vid 17:19

    Nej fan jag kan inte låta bli att säga att jag tyckte det var den grymmaste draken jag kört.
    I klass med Marsels senaste film [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=HR4N136gAaw”]YouTube- A Little Help From My Friends Replica[/ame]

  • umesimon

    Medlem
    14 november, 2009 vid 17:21

    Tack för lånet av 9an Mårten!

    C4an var riktigt stabil med bra tryck trots att det inte blåste så mycket. Mycket lätt att hoppa och loopa med. Skönt drag runt i hela loopen samt ett bomtryck som gör att man känner var man har kiten. Grym kite!

    För testsugna så har jag 9an hemma å kommer vara ute varje helg så fort det blåser så då är det bara att testa.

  • pjoter

    Medlem
    14 november, 2009 vid 17:38

    såg riktigt fin ut. Hade tänkt testköra men tiden gick så jäkla fort så jag hann aldrig med. Testar gärna nästa gång den är ute.

  • dalen

    Medlem
    14 november, 2009 vid 18:16

    Tack själv Simon!

    För den som undrar vad jag tycker om kiten så kolla på
    http://www.kiteskolanbastad.se/livet/index.html-20080627-1150.html

  • oharris

    Medlem
    15 november, 2009 vid 00:23

    Fan simon, kanske måste komma ned till skåneland och prova kiten, är lite väl sugen på nytt nu 🙂

  • umesimon

    Medlem
    15 november, 2009 vid 08:34

    Bara att komma ner Fredrik så kör vi!

  • luuddee

    Medlem
    15 november, 2009 vid 10:32

    ser fin ut. den får man nog testa nån dag

  • zucko

    Medlem
    15 november, 2009 vid 11:52

    Jag som försöker börja med sporten kan bara säga att jag blir ännu mera förrvirrad helatiden. Jag har fått tips om att man typ ska köra en 17m i vindar från 3,5 till åtta å sen kör du en 9:a när det inte ens går gäss på vattnat, hur funkar det?? För det kan väll knapast ha blåst mera en 5 m/s på första bilden?
    Mvh Zucko

  • tobbekite

    Medlem
    15 november, 2009 vid 13:17
    zucko;588324 wrote:
    Jag som försöker börja med sporten kan bara säga att jag blir ännu mera förrvirrad helatiden. Jag har fått tips om att man typ ska köra en 17m i vindar från 3,5 till åtta å sen kör du en 9:a när det inte ens går gäss på vattnat, hur funkar det?? För det kan väll knapast ha blåst mera en 5 m/s på första bilden?
    Mvh Zucko

    3,5 till 8 m/s låter som ett bra råd när det gäller vinden för en nybörjare.
    sen storleken på kiten beror på din vikt i kombination med din erfarenhet och drakens egenskaper.
    som exempel kan jag ta mig själv som väger 70-75 och har en 11:a som största kite, och med den kan jag åka från 5m/s.

  • umesimon

    Medlem
    15 november, 2009 vid 15:02

    Att vara lätt är king! (utom när det brallar på som f*n å man får stå på stranden å titta på eller rigga sitt 1m2 paraply) Själv kör jag en 9a som största kite. Med mina knappa 70kg kan jag hoppa med min ozone sport II när 90kg killar med 12or knappt kan plana. För nybörjare krävs dock oftast en lite större kite för att få tillräckligt med kraft för att kunna köra.

  • wakenils

    Medlem
    15 november, 2009 vid 15:47

    köp mina sport+ så jag kan tjacka lite c4or och en zephyr, allihop fett nice kites!
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/25951/cat/9
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/25950/cat/9

  • martent

    Medlem
    15 november, 2009 vid 18:34
    umesimon;588343 wrote:
    Att vara lätt är king! (utom när det brallar på som f*n å man får stå på stranden å titta på eller rigga sitt 1m2 paraply) Själv kör jag en 9a som största kite. Med mina knappa 70kg kan jag hoppa med min ozone sport II när 90kg killar med 12or knappt kan plana. För nybörjare krävs dock oftast en lite större kite för att få tillräckligt med kraft för att kunna köra.

    Då syftar du på mig då!! 100kg och kan inte plana när du börjat hoppa med din 9a.

  • anr

    Medlem
    15 november, 2009 vid 18:42
    umesimon;588233 wrote:
    Tack för lånet av 9an Mårten!

    C4an var riktigt stabil med bra tryck trots att det inte blåste så mycket. Mycket lätt att hoppa och loopa med. Skönt drag runt i hela loopen samt ett bomtryck som gör att man känner var man har kiten. Grym kite!

    För testsugna så har jag 9an hemma å kommer vara ute varje helg så fort det blåser så då är det bara att testa.

    Simon! Är uppe i uddevalla och jobbar men testar gärna när jag kommer hem!
    Låter ju bra!

  • kitelife

    Medlem
    15 november, 2009 vid 18:51
    zucko;588324 wrote:
    Jag som försöker börja med sporten kan bara säga att jag blir ännu mera förrvirrad helatiden. Jag har fått tips om att man typ ska köra en 17m i vindar från 3,5 till åtta å sen kör du en 9:a när det inte ens går gäss på vattnat, hur funkar det?? För det kan väll knapast ha blåst mera en 5 m/s på första bilden?
    Mvh Zucko

    Tjena “Zucko”, jag förstår du blir förvirrad om du bara sitter och läser vad folk skriver och försöker bilda dig en uppfattning…
    Folk snackar mycket skit och överdriver på alla håll, “mitt” märke e alltid bäst och jag kan köra med 9m2 i 5m/s eller 17m2 i 10m/s osv…. detta är inte riktigt sant även om det kanske “går” men det är inte idealiskt eller generell sanning!

    Sanningen är att det går mer eller mindre inte och köra och ha roligt under 5m/s ! ok… om du skaffar en nyare (2008-10) jättekite (lättvindskite) och en stooor bräda så går det men det är inte roligt, dom kitear som kan funka under 5m/s är typ flysurfers monster eller specifika lättvindskitear (typ jag tror det var ozone det snackades om för ett tag sen) som är typ 17-20m2… det går alltså inte och använda en 17m2 från 2005 för dom är ungefär lika effektiva som en 12;a är idag. Alltså ingen kör och har roligt i 3,5m/s!!!

    Sen finns det ett antal olika shapes på drakarna som har olika egenskaper, en delta drake eller en drake med lägre AR värde (bredd på draken från framkant till bakkant) har mer bottendrag alltså funkar vid mindre vind medan en drake med högre AR värde är mer rörlig och exploderar i kraft när du rör den i fönstret, exempel på detta är C kites. Sen räknas hela ytan på draken när man beskriver storlek men en C kite har mindre effektiv yta än en delta kite, alltså det är mest den ytan i mitten som är platt på en kite som är effektiv, det som går ner på sidorna funkar mest som stabilisator.
    Pga. detta är det väldigt svårt och jämföra olika kites med storlekar eftersom dom är väldigt olika i form och effektivitet.

    Ett idealiskt quiver IDAG är typ 12-14 som största kite sen 8-10 och en liten typ 5-7 om du vill åka dom dagarna när det verkligen tar i (och dom flesta skakar på huvet och skrattar åt dig, typ ska du ut idag?!?) Det hela är mest baserat på vikt, om du väger 60kg väljer du 12, 8, 5 om du väger 100kg väljer du 14,10,7 . . .

    Sen beror det på villken stil du vill köra;

    om du kör ikrokat freeride och hoppar med kiten samt kör en lite kortare längre bräda så lite större storlekar.

    om du kör urkrokat wake style och hoppar på popp samt kör med en längre framförallt bredare bräda och okrokat vill du ha lite mindre kites.

    om du kör vågor med klassisk vågbräda och då gärna ostrappat vill du ha ännu mindre kites för du har mer bärighet i brädan.

    större bräda = mindre kite framförallt i lite vind. Och det är mer bredden än längden på en TT som spelar roll! när det kommer till vågbrädor spelar oxå tjockleken mycket in på bärigheten. En rak outline är bra för lättvind pop och bärighet – en mer rundad bräda är bra för chopp och vågor.

    om jag tar mig som exempel så väger jag 65kg och har en 10m2 delta, med min 122×30 bräda kan jag köra i 7m/s men med min 152×42 mutant kan jag köra i 5m/s och då syftar jag på att köra och ta höjd eller i a f komma tillbaka till samma ställe 😉 om man tar det på andra hållet så kan jag med min lilla bräda hålla samma kite upp till 15+ men det är inte roligt och det gäller och inte dra för mycket i bommen ; ) när det är så är det bara teknik -kiten lågt och håll emot som faen! Men det är just det som är poängen… vi åker inte så längre, kitearna har fått depower och blivit mycket effektivare så det som gäller nu är mindre kite större bräda och fetare snabbare trick… inte så mycket höjd utan tekniska trick 😉

  • zucko

    Medlem
    15 november, 2009 vid 19:29

    Tack så grymt mycket 😀 otroligt schyst av dig att ta dig tiden att hjälpa 😀
    aloha på det helt klart
    är det okej om jag pm dig om jag har någon fråga i framtiden om köp, du verkar vara kunnig?
    tackar igen /Zucko

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing C4:an finns i Landskrona 14.00 idag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.