Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing CA pris för ett formulakit?

Taggad: 

  • CA pris för ett formulakit?

    Publicerad av nikke på 25 juni, 2008 vid 22:04

    Någon som har koll på vad ett formula kit skulle gå på ungefär med bräda, mast, bom och 12:a, 10:a i segelväg. Behöver inte det bästa men vill inte köpa skit som går sönder heller. !2:a är det största seglet som finns i utbudet misstänker jag. Kan ärligt säga att jag prioriterar våg/freeride före formula men roligt att köra vid lättare vindar när man sitter på stranden. Har segel upp 6.9 nu och vill man köra så lätta vindar som möjligt, är en 12:a och 10:a bästa möjliga fördelningen tror ni? Det blir ett bra hopp mellan 10:a och 6:9 kan man lätt säga.

    swe-496 svarade 15 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • celtic

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 04:20

    5000kr för ett risigt packet och uppåt. De är oftat lite dyrare eller mycket dyrare om man ska ha vettiga grejer:cool2:

  • seeberg

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 09:13

    Pris svårt att säga, man får det man betalar för, dock dyker det upp lite prisvärda paket lite då o då här på steffo.

    12a är rätt stort om du inte har seglat Formula innan, men går naturligtvis. 10.0 an som är ett hårdvindsegel kan du använda upp till 13-14 m/s, dvs den täcker din 6.9a. Bor du i sthlm med omnejd med mycket insjö, skärgård med byig vind är Formula ett lätt val, och med lite övning är det inte mkt tyngre att segla än en vanlig freeride – det handlar om trim o stance. Jag var själv i samma situation för ca 5 år sedan som dig, och idag blir det faktiskt mest Formula, åtminstone när jag är hemma i sthlm.

    Läs Jimmys guide “nybörjarens guide till FW”! – Läs noga och tänk igenom varje moment, samt fråga även andra seglare på stranden. Ge det en 1-2 veckors hårdträning och focus så kommer du långt.

    Vind guide på ett ungefär:
    9.0 ca 9-16 m/s – om det är vågor
    10.0 ca 8-14 m/s – plattvatten/chop
    11.0 ca 4-10 m/s
    12.0 ca 3-9 m/s

    /SWE52 Olaf

  • andreas-t

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 11:03

    Det beror ju lite på hur mycket man väger och vad man ska ha grejjorna till. Ska man mest friåka kommer man långt med 10 kvm. Jag väger 68 kg, har en 9.8:a, och den räcker för att få igång ekipaget från c:a 4 m/s. För kappsegling i lättare vindar skulle jag kanske kunna gå några grader djupare på slörarna med ett större segel. Jag kan fortfarande köra med 9.8:an när det funkar att köra liten bräda (99 liter) och 6.2, som är mitt steg nedåt.

    Gamla formula-brädor funkar bra till friåkning. Jag började med en *board 155:a som jag trivdes riktigt bra med. Har nu bytt till en 159:a. Planar inte så värst mycket tidigare, men tar väldigt mycket mer höjd, och så nyper den inte så mycket i de vågor man kör ikapp på slörarna.

  • nikke

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 18:40
    celtic;477804 wrote:
    5000kr för ett risigt packet och uppåt. De är oftat lite dyrare eller mycket dyrare om man ska ha vettiga grejer:cool2:

    Så om man ska ha ok grejor så får man räkna med typ 10-15000:- då för bräda, mast, bom och ett segel?

  • swe-496

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 19:36

    Japp;)

  • jahsoldier

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 08:22

    Det finns ju ett schysst paket för 6500:- på köp o sälj, konstigt tycker jag att det inte är sålt, dessutom fina grejjer.

  • celtic

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 17:58

    Ja vist brukar de kosta 10000kr o upp men jag har ett paket med bräda 06 hp bom o segel osv för 6000kr som håller bra långt:cool2:

  • swe-496

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 20:48

    Den brädan är riktigt bra på kryss.. Lite segare på undanvind om man jämför med *board

  • nikke

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 20:10
    SWE 496;479336 wrote:
    Den brädan är riktigt bra på kryss.. Lite segare på undanvind om man jämför med *board

    Ingen som vet om man kan hyra formulagrejor någonstans i sverige. Roligt att testa innan man slänger ut massa pengar.

  • rosen

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 20:24
    NIKKE;482287 wrote:
    Ingen som vet om man kan hyra formulagrejor någonstans i sverige. Roligt att testa innan man slänger ut massa pengar.

    Dem e så dyra och ömtåliga så det vore ekonomiskt självmord att hyra ut.

    Släng ut lite mindre pengar genom att köpa något gammalt för 6-7k, sen om du inte fastnar kan du säkert sälja det för en tusing mindre och räkna av det som brädhyra.

    Fast var riktigt försiktig om jag fattat det rätt, lätt att dinga brädorna.

  • the_novice

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 20:25

    Hör med Onwater, jag vet att de har hyrt ut tidigare men också haft problem med att ovana personer glömmer av den långa fenan….

    Annars är jag själv i Karlstad med jämna mellanrum.

  • nikke

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 20:33
    The_Novice;482298 wrote:
    Hör med Onwater, jag vet att de har hyrt ut tidigare men också haft problem med att ovana personer glömmer av den långa fenan….

    Annars är jag själv i Karlstad med jämna mellanrum.

    Det som skulle göra att man tycker formula är skit är just tyngden och klumpigheten kan jag tänka mig.

  • swe-496

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 15:15

    Visst det är lite tungt och otympligt att kånka ner till vattnet. Men när du väl är uppe och seglar så är det inte tungt.

  • nikke

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 18:47
    SWE 496;482513 wrote:
    Visst det är lite tungt och otympligt att kånka ner till vattnet. Men när du väl är uppe och seglar så är det inte tungt.

    Men det måste vara tungt värre att få upp seglet ur vattnet för vattenstart kan man ju glömma. Finns det typ någon sådanhär till formula eller vad använder man?http://www.north-sails.com/products/detail.asp?iProductID=686 Sen undrar jag lite hur känslan är när man kör på formula. Hade brädan innan en 150l bic techno och kan ju lätt säga att jag föredrar min combat 107l som jag har nu. Hurmycket fartygkänsla är det egentligen att köra formula?

  • seeberg

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 11:08

    Om du tycker det är jobbigt att dra rigg – Ta en spännrem ca 1,30 m och gör en ögla i varsin ände på den. Dra den igenom masthålet uppe vid bommen, nedanför bommen. Låt den sen dingla fri. När du skall dra upp riggen använder du bara hängsele kroken, luta dig bakåt nån minut då kommer riggen upp av sig själv. Beror mkt på hur mkt vatten du har i fickan hur lätt den kommer upp.
    Kostnad 20 kr.

    Angående känslan mellan en BIC techno o Formula = Skoda vs Ferarri är nog en bra jämförelse.

    Kommer sälja mitt superkit som jag ligger 5a med på SWT fn. Testar just nu annan utrustning nämligen.
    Bräda: F2 FX 100 2005 m bag + bra fena
    Segel: Windwing 11.6 2005 2 st segel samt Hansen 10.0 2006 2 segel samt NP RS5 10.7 2005 = 5 segel!
    Master: Gulftech 580 och 520 och NP X9 530 (OBS Säljer inte masterna löst)
    Allt finns fn på Öland. Efter 20 aug i sthlm. Pris högstbjudande.
    0733-585835 MVH/Olaf SWE52

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing CA pris för ett formulakit?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.