Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies cabrinha 14kvm + 9kvm eller flysurfer speed1 10kvm

  • cabrinha 14kvm + 9kvm eller flysurfer speed1 10kvm

    Publicerad av isis på 7 januari, 2011 vid 00:08

    Jag ska köpa kite i dagarna hade jag tänkt och har en budget någonstans melan 4 och 7 lappar. Jag är helt nybörjare och väljer mellan ett paket med: Cabrinha contra 14kvm + revolver 9 kvm + bräda prodgidy 138, allt från 2008. detta paket kostar 7200.

    Alternativt tittar jag på en flysurfer speed1 10m från 2006 för 4000. Jag vill framförallt snökite och köra på vatten upp till 10m/s då jag framförallt är vindsurfare. Vilket tycker ni är det bättre köpet? Jag väger 70kg och är som sagt nybörjare.

    båda alternativen är kompletta med bom, linor och pump(cabrinha).

    Mina egna tankar lutar mest åt flysurfern på grund av den snabba riggningen, hållbarheten på land och framförallt enkelheten att starta själv. Dessutom så har jag förstått att flysurfern täcker in nästan samma vindregister som de andra två kiterna tillsammans. Det kan hända att allt detta är missupfattningar, och i så fall får ni gärna rätta mig. prisskillnaden på 3200 är heller itne att förkasta. Verkar det förövrigt vara vettiga priser i ert tycke, förutsatt att kiterna är i bra skick?

    Tack på förhand,
    Joakim.

    rydstrom svarade 13 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • debkausf

    Medlem
    7 januari, 2011 vid 10:36

    Oj, köp inte madrassen!!!! Satsa på contran+ revolvern. Finns en anledning till att 98% av alla sålda kites INTE är foils.

  • isis

    Medlem
    7 januari, 2011 vid 11:07

    vad är det som är sämre med fiolkiten, förutom att den är dyrare? När jag har läst har jag fått upfattningen att de har både bättre prestanda och mer lättflugna.

  • acemattias

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 01:35

    Inget fel pa foilen, men folk har fordommar, foil ar ett battre val om du skall kora mycket pa land

  • debkausf

    Medlem