Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies cabrinha 14kvm + 9kvm eller flysurfer speed1 10kvm

  • cabrinha 14kvm + 9kvm eller flysurfer speed1 10kvm

    Publicerad av isis på 7 januari, 2011 vid 00:08

    Jag ska köpa kite i dagarna hade jag tänkt och har en budget någonstans melan 4 och 7 lappar. Jag är helt nybörjare och väljer mellan ett paket med: Cabrinha contra 14kvm + revolver 9 kvm + bräda prodgidy 138, allt från 2008. detta paket kostar 7200.

    Alternativt tittar jag på en flysurfer speed1 10m från 2006 för 4000. Jag vill framförallt snökite och köra på vatten upp till 10m/s då jag framförallt är vindsurfare. Vilket tycker ni är det bättre köpet? Jag väger 70kg och är som sagt nybörjare.

    båda alternativen är kompletta med bom, linor och pump(cabrinha).

    Mina egna tankar lutar mest åt flysurfern på grund av den snabba riggningen, hållbarheten på land och framförallt enkelheten att starta själv. Dessutom så har jag förstått att flysurfern täcker in nästan samma vindregister som de andra två kiterna tillsammans. Det kan hända att allt detta är missupfattningar, och i så fall får ni gärna rätta mig. prisskillnaden på 3200 är heller itne att förkasta. Verkar det förövrigt vara vettiga priser i ert tycke, förutsatt att kiterna är i bra skick?

    Tack på förhand,
    Joakim.

    rydstrom svarade 13 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • debkausf

    Medlem
    7 januari, 2011 vid 10:36

    Oj, köp inte madrassen!!!! Satsa på contran+ revolvern. Finns en anledning till att 98% av alla sålda kites INTE är foils.

  • isis

    Medlem
    7 januari, 2011 vid 11:07

    vad är det som är sämre med fiolkiten, förutom att den är dyrare? När jag har läst har jag fått upfattningen att de har både bättre prestanda och mer lättflugna.

  • acemattias

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 01:35

    Inget fel pa foilen, men folk har fordommar, foil ar ett battre val om du skall kora mycket pa land

  • debkausf

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 15:55

    Men värdelöst på vatten. Lite tång eller vågor sen är det bara att rigga om, efter hemsimmningen då förstås, selfrecue är livsfarligt. Sen får man ju 2 kites istället för en som är nyare o bättre. Tar ju inte mer än 20 sessions innan man fattar värdet av att vara rätt riggad heller.

  • isis

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 16:35

    Varför måste man rigga om efter lite tång och vågor? Slutar kiten att fungera om man kraschar den i vattnet? Vad innebär selfrescue, och varför är det livsfarligt?

    Jag har också hittat en peter lynn synergy 12a 2009 för 5000. Det känns som ett väldigt bra, modernt alternativ som man kan starta och landa själv. eller är det en för svårseglac kite för en absolut nybörjare? andra “hakar”?

  • tobbelindholm

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 12:15

    jag har kört både revolver och contra som du funderar på. det är inga fel på någon av kitesen dom är jätte bra och cabrinha gör alltid bra grejer! saken med just dom är att dom har jätte högt bomtryck mot lite nyare kites har. bomtrycket gör att man får ta i betydligt mer när man ska svänga kiten.

    om du går i tankar på en foilkite så tycker jag du ska tänka om lite. jag har en gammal pulse från 06 och tycker inte att de är någon jätte höjdare att flyga den. den blir lätt missformad om de är lite sämre vind ochsom nybörjare kan de vara svårare att hitta rätta känslan med en foil.

    ska du välja något av de så ska du ju köra på cabrinha alternativet tycker jag. de är trottsallt inget problem med lite bomtryck! desutom är de jättebra pris och även en köpare du kan lita på!

  • isis

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 12:28

    Tack för bra info. Det verkar som de flesta är för tub framför foil. Jag vet inte om jag har missförstått något, men den absolut viktigaste fördelen med en foil gentemot en tub är för mig att den går att starta och landa själv, vilket inte går med en tub som jag förstått det rätt. Eller är det en missupfatning? jag känner ingen som kitear och kommer förmodligen köra mycket själv, så det är en väldigt viktig faktor.

  • tobbelindholm

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 12:52

    det är lättare att starta och landa själv ja. foil är bättre i lätta vindar eftersom de inte blir lika tunga i sig själva. en SLE går att starta och landa själv med hjälp av en hundkrok som du skuruvar ner i marken och häktar fast chickenloopen i. tror de finns mer info om de i wiki. har du inte gått kurs så gör det först. då kommer du förstå alla fördelar med bow kite! även hur det går att launcha och landa själv! i dina trakter finns kurser i överflöd!

    lycka till

  • isis

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 14:11

    Utifrån det du säger så funderar jag på om foil ändå inte är rätt för mig. Jag planerar att använda kiten till snökite och framförallt i lätta vindar ( upp till 8m/s) på vattnet. blir jag helt biten av sporten så får jag tänka om, men nu ser jag det som ett kompliment när det inte går att vindsurfa. Foil är vad jag hört det självklara valet till snökite och om det också passar bra i lätta vindar så är det kanske rätt ändå?

    Hur lång tid skulle du/ni säga att det tar att rigga en tub/foil kite? Efterssom jag främst vindsurfar hade det varit skönt med något som är mer smidigt att rigga och rigga ner.

    Hur skulle du gissa att 14m cabrinhan förhåller sig till 10m flysurfern eller 12m peter lynn kiten i lätta vindar?

    Vad innebär SLE kite?

    Allting talar väl egentligen för cabrinha-paketet, förutom att det ligger över min budget och att jag inte kan starta den själv lika enkelt. Vad skulle ni säga om brädan prodgidy 138, är den lämplig för en nybörjare?

    Tack för all hjälp.

  • tobbelindholm

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 15:01

    okej du gör som du vill. en foil går väl fort att riggasålänge du inte har trassel på linorna. en SLE (Suported Leading Edge) har 4 eller 5 linos med bridels och har hjälp av luft blåsorna för att hålla formen. en foil måste ha vind i sig för att hålla formen och då sitter det linsystem till oftast idag 5 linor. den skillnaden gör att en vanlig sle kite inte får trassel lika lätt. den håller ju formen även på backen utan luftströmmar.

    peter lynn vet jag inget om men min flysurfer 10 tycket jag kan jämföras med min sle 12 ungefär. varför många säger att man kör foil på vintern är att förhållandet mellan uppumpad luftkanal och flera minusgrader isamband med en plötslig tryckökning som från en krasch gör den skör. vilket man slipper i en foil. annars är det samma att flyga på vintern.

    finns många som gillar foil och tycker de har mera fördelar. om du ska köpa en foil ska du köpa en closed cell och inte en open cell. en med stängda kan man använda även på vatten. det går inte med den öppna. en stängd håller kvar lite luft så att om du ramlar så har den fortfarande lite av sin form kvar i någon minut.

  • isis

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 16:01

    Det får bli Cabrinha-paketet helt enkelt. En sista fråga: Överlappar 9m och 14m varandra, eller är det för stort glapp? Kmmer jag tillbringa större delen av tiden med att önska att jag köpt en tolva?

    Edit: Nu har jag beställt grejjerna, grymt taggad! Hoppas bara att det kommer innan fredag, för då flyttar jag till Lund. Tack för hjälpen alla!

  • debkausf

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 18:35
    isis;643957 wrote:
    Det får bli Cabrinha-paketet helt enkelt. En sista fråga: Överlappar 9m och 14m varandra, eller är det för stort glapp? Kmmer jag tillbringa större delen av tiden med att önska att jag köpt en tolva?

    Edit: Nu har jag beställt grejjerna, grymt taggad! Hoppas bara att det kommer innan fredag, för då flyttar jag till Lund. Tack för hjälpen alla!

    9+14 är en bra combo utan överlapp. En 12:a hade varit bättre iom. att du bara väger 70kg men det tror jag inte du har ont av i början.

  • isis

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 19:22

    Kalas, då blir det till att köpa pjäxor imorgon! Ett par gamla raka (ej carving) skidor borde väl fungera bra?

  • debkausf

    Medlem
    10 januari, 2011 vid 07:02
    isis;643975 wrote:
    Kalas, då blir det till att köpa pjäxor imorgon! Ett par gamla raka (ej carving) skidor borde väl fungera bra?

    Har bara åkt med bräda men det går o åka på vad som helst, pulka, släde, kylskåpsdörr mm. 🙂

  • tobbelindholm

    Medlem
    10 januari, 2011 vid 16:29

    ja tror du kommer bli nöjd med storlekarna eftersom du själv tänkt de som kombo till vindsurf i lättare vind!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies cabrinha 14kvm + 9kvm eller flysurfer speed1 10kvm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.