Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Camber hoppade av

  • glader

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 07:00
    P Malmkvist;479999 wrote:
    Återkommer med bomlängd.. Men det viktiga är att inte ha för kort bom.. Då viker sig seglet “bak-kant” mot bakstycket och vinden accelererer dåligt i seglet.. Använd så kort bomlängd som möjligt utan att det ovanstående inträffar…

    Ah, sett detta och förstår vad du menar. Då behöver du inte besvära dig med att kolla exakt bomlängd.

  • glader

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 15:38

    Tog lite bilder för att det skall gå lättare att bedöma. Lägger dem i detta och ett nästa inlägg.

    Först: Även om jag sa att jag inte skulle pilla så kunde jag inte låta bli. De tre nedre lattorna var inte väl spända. Det var t.o.m. lite rynkor i seglet runt en av dem. Drog åt dem alla väsentligt. Tror det gjorde stor skillnad. Buken såg mycket bättre ut.

    Rec luff: 450
    Rec boom: 194

    Har rekommenderad 430-mast och förlängaren ställd på 25cm. Bommen ställd på 194. Dessa första bilder är ungefär rekommenderad inställning alltså, då det finns ca 4-5cm till att ta in på nedhalet. Det var nog ungefär så här det var riggat när den poppade av. Akterliket löst till ungefär 5:e lattan. Tycker detta ser rätt ok ut, men jag gissar att alla kommer att säga mer nedhal (kommer som sagt strax i serie nedan).

  • glader

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 15:45

    Här kommer då bilder med betydligt mer nedhal, ca 3-4cm mer än förra sekvensen. Nu tycker jag seglet börjar se platt ut (även om jag tycker att det ser mycket bättre ut nu när jag spänt lattorna mer). OBS att jag glömde spänna “bottenremmen” i sekvensen ovan och skillnaden är nog större i buk än man riktigt ser här. Tycker också att skillanden ser större ut i verkligheten än på bild.

    Nu är akterliket i princip löst ned till bommen. Nu tycker jag seglet ser helt sjukt ut. Har jag gått för långt nu eller skall man ha så här extremt mycket nedhal? Har seglat en gång med seglet ungefär så här när det blåste extremt mycket, strax under 20m/s, och det är nog faktiskt vid det tillfället som seglet kännts bäst.

    Uthal även här 194cm. Tror man kan säga att det var neutralt i sekvens 1 och kanske 2-3cm negativt här. Långt ifrån de 10 du rekommenderade dock Petter. Trycker jag lite på seglet känns det som om det kommer att ligga mot bommen fram till tamparna. Skall det vara ännu negativare?

  • faster

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 15:52

    nu börjar det likna något, skit i hur seglet ser ut! löst akterlik ner till 5-6 lattan ska det vara.

  • surfan

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 18:12

    ska tamparna sitta sååå långt bak??

  • marden

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 18:45

    @surfan 480188 wrote:

    ska tamparna sitta sååå långt bak??

    snygga tampar iallafall:)

    har föjlt denna tråd me intresse när jag tycker mina vapor från 06 beter sig på samma vis
    ser sjukt platta ut o dåligt bottendrag om jag drar 3-5cm +nedhal
    men känns mycket mer balanserade om jag kör så
    jag spännde åt mina lattor rejält i går får se om det märks någon skillnad imorrn

  • p-malmkvist

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 18:53

    De sista bilderna ser riktigt bra, brukar använda så mycket nedhal vid medelvind 10-14 för mig på 83 kg.. Vid starkare vind så drar jag 1-2 cm till.. Lite svårt att se hur seglet ligger mot bommen.. Jag brukar sätta bommen 1-2 cm längre än seglet och sedan sätta uthalstampen på ca -10 cm.. Uthalstampen blir då spänd under segling och seglet ligger mot bommen till hängselelinorna, men längden på tampen beror också på bommens utformning.. Det ser ut som om din bomlängd är ett snäpp för kort dvs seglet veckar sig vid bakstycket, men det är lite svårt att se på bilden..
    Att cambern under bommen hoppar ur oavsett nedhal är inte ovanligt men det påverkar mest rotationen efter gipp eller slag vid lätt vind.. Vid hård vind så löser det sig själv..

    Tror du kan spänna de tre nedre lattorna aningen mer, den fjärde lattan kan behöva spännas lite till också..

    Då du spänt lattorna samt tackstrap och använder löst uthal kommer du förmodligen uppleva ett helt annat segel.. Snabbt och med bra drag trots lätt laddning i händerna..

  • tobhed

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 19:10
    surfan;480188 wrote:
    ska tamparna sitta sååå långt bak??

    Jag har en likadan bom så jag kan direkt se att jag har tamparna ca 5 cm längre fram än vad du har Fredrik, men det kanske funkar på Naish?

  • speedjanne

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 19:33

    Ygge!

    Sluta snåla nu och lägg lite extra pengar och köp North Warp 6.8 eller NP RS 6.7 du vet innerst inne att det är det som är skillnaden från att vara Långedragsbo eller kommunist!

  • storner

    Medlem
    4 juli, 2008 vid 22:47
    P Malmkvist;480197 wrote:
    De sista bilderna ser riktigt bra, brukar använda så mycket nedhal vid medelvind 10-14 för mig på 83 kg.. Vid starkare vind så drar jag 1-2 cm till.. Lite svårt att se hur seglet ligger mot bommen.. Jag brukar sätta bommen 1-2 cm längre än seglet och sedan sätta uthalstampen på ca -10 cm.. Uthalstampen blir då spänd under segling och seglet ligger mot bommen till hängselelinorna, men längden på tampen beror också på bommens utformning.. Det ser ut som om din bomlängd är ett snäpp för kort dvs seglet veckar sig vid bakstycket, men det är lite svårt att se på bilden..
    Att cambern under bommen hoppar ur oavsett nedhal är inte ovanligt men det påverkar mest rotationen efter gipp eller slag vid lätt vind.. Vid hård vind så löser det sig själv..

    Tror du kan spänna de tre nedre lattorna aningen mer, den fjärde lattan kan behöva spännas lite till också..

    Då du spänt lattorna samt tackstrap och använder löst uthal kommer du förmodligen uppleva ett helt annat segel.. Snabbt och med bra drag trots lätt laddning i händerna..

    Hej,
    Bara lite allmänt intresserad.

    Varför skall lattorna spännas mer? Vad händer då? Vad på bilderna är det du ser som indikerar att lattorna bör spännas hårdare?

    Jag förstår det som att du med negativt uthal menar att du inte trycker in seglet med bommen utan att du helt enkelt har 10 cm “slack” tamp. Blir inte bommen “sladdrig” med ca. 20 cm spel vid bomnocken?

    mvh
    Johan

  • p-malmkvist

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 05:29
    Störner;480258 wrote:
    Hej,
    Bara lite allmänt intresserad.

    Varför skall lattorna spännas mer? Vad händer då? Vad på bilderna är det du ser som indikerar att lattorna bör spännas hårdare?

    Jag förstår det som att du med negativt uthal menar att du inte trycker in seglet med bommen utan att du helt enkelt har 10 cm “slack” tamp. Blir inte bommen “sladdrig” med ca. 20 cm spel vid bomnocken?

    mvh
    Johan

    Ok!!!

    Naish seglet från 07 är relativt platt i jämförelse med exempelvis Naish 08 samt NP racing.. Då jag först riggade upp seglet såg jag avsaknaden av buk, seglet hade dålig profil helt enkelt.. På vattnet upplevde jag seglet som ok på halvvind men draget försvann då jag slörade lite djupare.. Jag drog då åt tackstrapen hårdare för att minimera vindläckage i längst ner i seglet samt spände de tre nedre lattorna ganska mycket mer och även den fjärde lattan spändes aningen mera.. Seglet fick då en väldigt stabil och djup buk som tillsammans med neg uthal driver grymt bra på slören..
    Förstår inte riktigt hur du menar med 20 cm spel vid bomnocken, med ca 10 cm negativt uthal menar jag ca 15-20 cm överbliven tamp då bommen är precis 1-2 cm längre än seglet..

    Skulle inte segla med samma negativa uthal till exemplelvis Naish 08 som har ett överdrivet drag.. Har svårt att se några fördelar med Naish 08 jämfört med 07 för personer under 100 kg..
    Naish 07 är helt enkelt snabbare än 08…:grin: Visst Robban och Micke??

  • faster

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 07:43
    surfan;480188 wrote:
    ska tamparna sitta sååå långt bak??

    tänkte samma sak

  • storner

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 10:04
    P Malmkvist;480265 wrote:
    Ok!!!

    Naish seglet från 07 är relativt platt i jämförelse med exempelvis Naish 08 samt NP racing.. Då jag först riggade upp seglet såg jag avsaknaden av buk, seglet hade dålig profil helt enkelt.. På vattnet upplevde jag seglet som ok på halvvind men draget försvann då jag slörade lite djupare.. Jag drog då åt tackstrapen hårdare för att minimera vindläckage i längst ner i seglet samt spände de tre nedre lattorna ganska mycket mer och även den fjärde lattan spändes aningen mera.. Seglet fick då en väldigt stabil och djup buk som tillsammans med neg uthal driver grymt bra på slören..
    Förstår inte riktigt hur du menar med 20 cm spel vid bomnocken, med ca 10 cm negativt uthal menar jag ca 15-20 cm överbliven tamp då bommen är precis 1-2 cm längre än seglet..

    Skulle inte segla med samma negativa uthal till exemplelvis Naish 08 som har ett överdrivet drag.. Har svårt att se några fördelar med Naish 08 jämfört med 07 för personer under 100 kg..
    Naish 07 är helt enkelt snabbare än 08…:grin: Visst Robban och Micke??

    Jag förstår att tackstrappen bukar till seglet men inte varför ökad lattspänning, när alla rynkor redan är utslätade, skulle ge extra buk. När rynkorna är borta finns det ju inget extra material att “bygga buk” med. Materialet i seglet är i princip oflexibelt.

    Spel vid bomnocken var kanske en dålig beskrivning. Men, när man riggar seglet med neutralt uthal och bommen är ca 1 cm längre än seglet så har man i princip fixerat bommen vid två punkter. Frontbeslaget i masten och bakbeslaget i seglet. Med 15-20 cm slack tamp så är inte bakbeslaget lika fixerat. Känns inte bommen/riggen svampig när bommen är monterad på det sättet?

  • swe-496

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 10:10

    Tackstrappen tajtar även till akterliket när man drar den hårt..

  • glader

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 19:50

    Tusen tack för alla svar och erfarenheter!

    tobhed;480199 wrote:
    surfan;480188 wrote:
    ska tamparna sitta sååå långt bak??

    Jag har en likadan bom så jag kan direkt se att jag har tamparna ca 5 cm längre fram än vad du har Fredrik, men det kanske funkar på Naish?

    Nej, jag använder samma bom för alla mina segel. Körde 7.8 senast och flyttade inte för fotograferingen. Ungefär 5 cm längre fram för 6.5an på bilden. Det känns dock lite lustigt att när jag byter mellan dessa segel så kortar jag bommen 24 cm. Ändå flyttar jag som sagt bara linorna 5 cm. Är det ungefär så även om man har segel i samma linje eller sklijer det mycket mellan t.ex. NP och Naish?

    Malmkvist: Jag har bommen på 194 här och inget slack i uthalstamp. Att ha 10 cm över låter väldigt extremt (men det tycker jag ju om nedhalet också så jag skall uppenbarligen inte lita speciellt mycket på vad som känns rimligt). Är det fler som kör med slack på det sättet?

    Alla verkar vara överens om att seglet inte skall riggas enligt den första sekvensen. Ändå är det exakt de rekommenderade måtten. Varför skriver de fel på segelsäcken? Vet alla utom segeldesignern själv hur seglet skall riggas?

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Camber hoppade av

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.