Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cannon or Nikon?

  • hengo

    Medlem
    25 december, 2007 vid 12:17

    Spelar väl ingen större roll.. men nya 40d verkar nice
    se bara till att du tycker den är OK att hålla i, du lär bli besviken om du skaffarn en kamera typ som 350d utan batterigrepp för den går knappt att hålla i.

    Det viktiga är optiken.. skulle köpt en begagnad 20d 30d snorbillig, sedan lagt resten på optiken. köp för fan ingen plastig typ 30-400 f5-f8

  • robrox

    Medlem
    25 december, 2007 vid 14:48

    köp canon 40D lätt värt stålarna om du ska fota surf 6 b/sek e grymt för det priset alt en beg nikon D200 eller D300. Jag kör NIKON och är nöjd som faen men saknar den riktiga speeden kommer köpa en D300 senare eller liknande med CANON 40D erbjuder ju 6 bilder/sek i 17 raw bilder tycker jag e grymt iaf. Vilket som rockar.

  • hugeo

    Medlem
    25 december, 2007 vid 15:57

    som hengan sär, das optic is the shit, men endå, fan inte samma klass på färgerna, MEN Canon går att modda väldigt mycke, men fan det är ju rocket sience!

  • patrikol

    Medlem
    26 december, 2007 vid 17:25

    Nikon gillar jag bäst.

    Canons riktiga kameror är för dyra för mig.

    Hade satsat på D80 eller D300.

  • _bodhi_

    Medlem
    26 december, 2007 vid 19:54

    Jag har en Nikon D40x. Riktigt mycket kamera för pengarna. Tar även grymt nice bilder i automatikläge om nu inte har full koll på slutartider och bländartal… Tror inte att prestandan är många snäpp frn D80.

  • kasimir

    Medlem
    26 december, 2007 vid 23:18

    Jag har en Nikon D80 som jag är grymt nöjd med. Det som skiljer Canon 400d och D80 åt är att D80 går att hålla i. Canon gör jäkligt bra kameror men för de billigare modellerna har dem helt glömt allt vad ergonomi heter. 400d är liten, kantig och plastig. Kort sagt sjukt oskön att hålla i och har du lite större händer är det ett måste med batterigrepp.
    Nikon D80 har däremot en väldigt genomtänkt utformning, den passar som handen i handsken kan man säga.
    Något annat som talar till Nikons fördel är att det finns hur mycket begagnad optik som helst och att nästan alla gamla Nikongluggar passar till dem nya digitala systemarna.
    Nikon har också helt oslagbar färgåtergivelse något som är jävligt najs
    Vill du prova min Tony så är det bara att hojta till.

    För att slippa att alla Canon-bitches skickar massa arga PM så ska jag säga att Canon gör bra kameror med sjukt lite brus på höga isotal.

  • tom-tom

    Medlem
    27 december, 2007 vid 11:49

    Jag kör D80 och en stabiliserad 18-200. Sjukt nöjd. Jag föredrar Nikon.

  • skotten

    Medlem
    27 december, 2007 vid 12:35

    yeah went out to Madia Markt and started messing around with both. Its really not fair to compare them as at the end of the day, one is cheap, one is not.

    The first thing I noticed is that the cannon is a little less nice to hold. It does feel a bit plastic-ish but hell it costs so much less.

    The D80 is nicer to hold and when pressing off on the button, it feels really satisfying when you hear the insides sounding like they could go on for a million years.

    Conclusion – I am gonna save a up a little more

  • sourra

    Medlem
    27 december, 2007 vid 13:28

    Som en vis man sa så är det optiken som gör skillnaden så se till att köpa en fin glugg till, oavsett vad du väljer Tony.

  • jonaish

    Medlem
    27 december, 2007 vid 13:34

    starta en omröstning Tony!

  • zilversurfarn

    Medlem
    27 december, 2007 vid 14:57

    Har också tvekat länge som fan om jag skall välja Nikon eller Canon. Har nu nog bestämt mig för att satsa på en Nikon D80. Har ett par gamla gluggar som jag nog kan använda ett tag till. Som Kasimir? skrev, känslan av D80 i handen är bara klockren, allt sitter där det skall (jämfört med 400D iallafall).

    Hojta till om nån hittar en bra deal på en D80 nånstans.
    Är det nån som har någon åsikt om kitgluggarna till D80 är jag oxå tacksam att höra vad ni tycker!

  • kasimir

    Medlem
    27 december, 2007 vid 15:06

    Det finns ju begagnat kolla http://www.blocket.se och http://www.fotosidan.se. Köpte min D80 för 7400 kr inkl extra batteri, 2 gig minneskort och frakt. Kameran hade gått 600 exponeringar och det var 8 mån garanti kvar.
    Första objektivet jag köpte var ett beg 80-200 den plastiga varianten f/3,5-5,6
    det kostade 800kr. Andra objektivet jag köpte var också beg, det klassiska 35-70 f/2,8 med macro läge sjukt skarpt och tillräckligt snabb autofokus. Det gav jag 1600 kr för och då fick jag ett cirkulärt polfilter på köpet.

    Så allt som allt har jag lagt under 10 000 kr för min utrustning ink kameraväska.

  • kasimir

    Medlem
    27 december, 2007 vid 15:16

    @Zilversurfarn 435566 wrote:

    Är det nån som har någon åsikt om kitgluggarna till D80 är jag oxå tacksam att höra vad ni tycker!

    Ibland kostar det lika mycket att köpa bara hus som att köpa med kitglugg då är det kanske värt ett kit annars så är det bättre att lägga dem pengarna på att köpa nått schysst begagnat man får så jävla mycket mer för pengarna.

    Kitgluggen brukar vara 18-70 f/3,5-5,6 inte så jäkla roligt kanske man behöver absolut nått ljusstarkare för runt 2000 kr får man en 35-70D f/2,8 även om det är skjutzoom så är det en fan så mycket göttigare glugg.

  • msjufyra

    Medlem
    27 december, 2007 vid 17:40

    Canon… mest pga att jag inte provat Nikon, så lita inte på mig…

  • hengo

    Medlem
    27 december, 2007 vid 18:17

    kittgluggar e inte lönt.. kameran ska kosta en tredjedel max av vad dina gluggar gör tillsammans, höhöhh!!

    skämt å sido. bara å bestämma sig för nåt av de… det vikgita e gluggarna. kameran kommer du ändå byta ut efter några år förmodligen, men objektiven de (bör) bestå! begagnat gammalt slethus å börja med.. lägg pengarna på rätt ställe! gluggarna!!!

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Cannon or Nikon?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.