Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challengers master??

  • ola-h

    Medlem
    5 september, 2005 vid 19:44

    Oj då – då blir det till att fundera när man vill kombinera ihop mast, förlängare och 30cm-bit till önskad längd. Mina förlängare sticker in dessa 12-13cm i masten när de är max förlängda. Har man då en förlängare som förlänger säg 30cm så får man med 30-cm-biten i en totallängd på 400+30-30=460 (inget kortare). Rätt oanvändbart.

    Som jag ser det borde väl ideen med 30cm-biten vara att kunna förlänga masten till ca 440-450 (ett segel med längre luff än så är jag starkt tveksam till att en 400 mast klarar). För att landa på 445 behöver man 400+30+15, dvs man måste i princip ha en förlängare som förlänger 15 cm som max för att den skall gå in i 30cm delen. Om man sedan också vill kunna förlänga typ 25cm behöver man i praktiken två förlängare.

    Det hela verkar inte helt övertänkt.

    Det är möjligen inte så att 30cm-biten skall sitta mellan de båda mastbitarna (en lösning som rent teoretiskt skulle kunna funka även om det känns lite osäkert med mer skarvar än nödvändigt mitt på masten, förståss).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 september, 2005 vid 20:39

    Har en Challenger short mast med en sådan extra förlängare. Är mycket nöjd med min mast som gett nytt liv i mina gamla vågsegel. Ser det som en bra finess att kunna använda en extra förlängare och på det sättet kunna spara in en mast, (har två förlängare).

    /Anders

  • ola-h

    Medlem
    5 september, 2005 vid 20:48

    Men hur långa är dina förlängare och vilka längder totalt kan du köra med dina två förlängare+30cm-grejen?

    Om Basses baskrivning är korrekt har jag helt enkelt svårt att förstå hur man får ihop det på ett praktiskt sätt.

    Med en vanlig mast och t ex en Liberty 50cm förlängare kan man ju (om jag har centimetrarna rätt) köra 400+10, 400+12, 400+14, ….400+48.

    Är poängen med 30cm-grejen att kunna förlänga mer är så eller skall det bara bli enklare på något sätt? Som jag tänkt på 30cm-grejen tidigare var det liksom ett sätt att slippa köpa en lång förlängare, men om man istället behöver två olika förlängare verkar ju vinsten inte så stor, eller?

  • adde

    Medlem
    5 september, 2005 vid 20:59

    ..och det kan väl knappast bli styvare med 400+30+18 än med 400+48? en kol längare borde ju böja relativt likt 30cm förlängningen.

    /adde

  • basse

    Medlem
    6 september, 2005 vid 06:15

    ähumm… vi testade aldrig gummiklubban Chris!!

    Nej. jag håller med Ola. Som det ser ut så blir den lite oanvändbar den däringa +30-delen när man bara kan ha 12 cm inne i masten med den på.

    Jag har kladdat ihop en liten matris med master och dess +30 del på våra segel och får då 4 kombinationer med en förlängare på 15 cm eller mindre och 3 kombinationer med en förlängare på 21 cm eller mer.

    En liten lista med längare och dess kortast möjliga förlängning med +30-delen på masten inom parentes. Fyll gärna på med flera längare.

    Chinook: 37,5(25)
    vindsurfing.se: 15(2,5), 30(17,5), 40(27,5)
    liberty: 32(19,5), 50(37,5)
    localspirit: 25(12,5)
    tekkno sport: 20(7,5), 35(22,5)
    kela pro: 5-16(5), 5-38(25,5)

  • adde

    Medlem
    6 september, 2005 vid 06:39

    Kan man verkligen bara ha 12 cm inne i masten? Då blir den ju i praktiken fullständigt oanvändbar!

    /adde

  • basse

    Medlem
    6 september, 2005 vid 07:19

    Svar till:


    Kan man verkligen bara ha 12 cm inne i masten? Då blir den ju i praktiken fullständigt oanvändbar!

    [/ QUOTE ]

    Inne i +30-delen får det bara plats ca 12 cm. Visst är den lite oanvändbar då. Man kan ju absolut inte säga att det blir 2 master i en iaf. Du måste troligtvis komplettera med minst en längare till. En riktigt kort och en som inte är alltför lång.

  • basse

    Medlem
    7 september, 2005 vid 05:15

    Svar till:


    Kan man verkligen bara ha 12 cm inne i masten?

    [/ QUOTE ]

    Adde och jag dryftade saken igår och då kom vi ju på att det förståss går in mer än 12,5cm i +30 delen. Det gick in 12,5 cm av det som gick att förlänga på en 25 cm förlängare….. alltså 12,5 + den delen som sticker in i masten när man förlänger längsta. Vad blir det ungefär? Kanske 22cm eller något.

  • mag

    Medlem
    7 september, 2005 vid 07:45

    Det är många matematiknördar i denna tråd. Fram med excel-arken nu igen och räkna om!!!
    grin.gif
    Fan, man måste ju ha dator för att kunna rigga med Challenger!

    /Magnus

  • pederboy

    Medlem
    7 september, 2005 vid 08:49

    Kris, hoppas du inte är orolig för din mast, den är i säkert förvar.

    Mvh: Peder Lundgren

  • adde

    Medlem
    7 september, 2005 vid 09:06

    Säkert förvar? Peder har den på taket på bilen laugh.gif

    /adde

  • basse

    Medlem
    7 september, 2005 vid 09:22

    Svar till:


    Säkert förvar? Peder har den på taket på bilen

    [/ QUOTE ]

    .. och det vet vi ju vad det betyder….. 4 lager glas. Men det är lugnt Kris, vi har lagat mast tidigare och den håller bra fortfarande.

  • kris

    Medlem
    7 september, 2005 vid 09:38

    Neeej, jag är inte alls orolig, även om grabbarna försöker göra allt de kan för att sätta nerverna i dallring grin.gif
    Som sagt var, ingen brådska, du får gärna provsegla den oxå..

  • ekern

    Medlem
    7 september, 2005 vid 12:27

    Extra delen sväljer ungefär dryga 25 cm så det är lite skillnad mot 12 cm.
    Har testat att köra med extraförlängaren på en 370 shorty mast till challengers 4,7 konda segel. Tror att luffen på det seglet är 406cm (inte helt säker) i vilket fall så funkade det bra (satte mina första framåtar med denna kombo). Jag tyckte inte att seglet känndes svampigt eller segt, däremot grymt lätt och skönt. DEt är antagligen en liten kompromiss, men å andra sidan kan man i mittfall halvera mastgarderoben vilket både är ekonomiskt och smidigt.

    mvh

    erik

  • basse

    Medlem
    7 september, 2005 vid 12:30

    Du läste inte allt vi skrivit va. Jag sa ju att vi glömde bort att räkna den delen som är ovanför hålen på längsta förlängningen vilket kanske är 10 cm.
    Hur som så kunde vi som MINST förlänga 12,5 med en 25cm längare från vindsrufing.se.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Challengers master??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.