Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Cheeseroll?
-
Cheeseroll?
Publicerad av anonym-anvandare på 11 oktober, 2000 vid 12:57På -80 och början på -90 talet talades det mycket om tricket cheeseroll. Hör sällan talas om det idag. Går det under ett annat namn eller är det helt ute?
s svarade 24 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
framåtloop men med seglet mer liggande ( vad jag har förstått) folk säger väll kanske bara framåtloop istället
-
..men en framåt måste vara mycket svårare än en cheese som är en mer en ”liggande” loop. Nån som har tips på hur man lyckas med cheesen? det verkar vara ”lagom svårt för mig att träna på….
/M
-
Jag tror att denna manöver kommer igen nästa år på svenska vatten. Man ser den oftare och oftare utomlands.
Den är skitcool! Och snygg.
Det blir ett projekt till nästa sommar! Eller hur?Det är inte någon liggande framåt. En liggande framåt blir aldrig så snygg och hög, dessutom kan du lägga dig ganska hårt på ryggen (jag vet…) – om du gör en framåt liggande och den får ses som misslyckad.
Från en cheese som är riktigt utförd så ”dalar” du ner.
I en framåt får du heller inte backvind vilket du får i en cheese när du passerar vindögat med bomnocken.Kolla ín Cesare Cantagalli (eller hur han stavar). Han är fadern till cheese. Leta i gamla surftidningar eller i tyska SURFs hoppguide som kom i somras.
På 80-talet och början av 90-talet så var det cheese som gällde och den ansågs vara enklare än framåt, men jag vete sjutton. Framåt är lätt tekniskt men svårt psykiskt (innan första gången men roterat och fattat ”grejen”). Cheese kanske är lättare psykiskt. Vad vet jag.
Det är kul att ladda i alla fall. Så gör det!
Man landar ju i vattnet (för det mesta ;-).S..
-
med liggande menade jag inte ..liggande rak som en spik..utan att man gör hela loopen mer horisontell….risken att slå sig är väll betydligt större om man gör en riktig killerloop än en cheeseroll…därför anses den kanske svårare/äckligare?
-
Jo, jag menade samma sak – mer horisontell när jag pratade liggande.
Men i ostrullen har du masten liggande mer bakåt, nedåt (i färdriktningen sett) än i en liggande framåt då du har den mer liggande i vindriktningen och kan inte få den pekande nedåt.
Du höjdar upp mot vindögat i hoppögonblicket i en ostrulle medan i en framåt går du neutralt.
Det här var väääldigt svårt att förklara i text. Jag lägger ner det.
Hoppas att Josh Stone kommer med en videosnutt på en ostrulle på sin hemsida. Han har ju de andra looparna. Kolla http://www.joshstone.comLycklig höst!
Må det komma västervind innan isen lägger sig!S..
Logga in för att svara.